Belföld

Egyre többen interneten intézik bankügyeiket

A GKI-Westel úgynevezett e-Pénzügyi indexe ugyan csökkent az előző negyedévhez viszonyítva, az internetes banki ügyfelek száma azonban töretlenül növekszik. A biztosítás kevésbé kapós a neten.

Idén a második negyedévben 16,7 volt a GKI-Westel e-Pénzügyi Index értéke, ami csökkenést jelent az előző negyedévhez viszonyítva. Az internetes alkalmazások jövőjére vonatkozó pénzintézeti várakozásokat mutató index a pozitív tartomány alsó negyedében ingadozik, amely visszafogott, de a többi szektorral összehasonlítva mégis a legoptimistább várakozásokat takarja.

Jelentős növekedés


Június végén az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező bankok körülbelül 282 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 6,7 százalékkal több mint 3 hónappal és 55 százalék több mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 49 ezer volt, ami 20 százalékos, illetve 90 százalékos növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során.

Az internetbanki ügyfelek aránya az internetes szolgáltatással rendelkező bankok összes lakossági ügyfeléhez viszonyítva átlagosan körülbelül 7,5 százalék, a vállalati ügyfelek esetén pedig átlagosan körülbelül 12 százalék volt – derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt., a Westel Mobil Távközlési Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. együttműködésében készült jelentésből.

Az átutalás a nyerő


A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az átutalások indítása, valamint a tranzakciók/számlainformációk lekérdezése növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A lakosság körében erősödő keresletre számítanak a válaszadók az értékpapírok (részvények kivételével) kereskedésének igénybevétele esetében is.

Óvatos biztosítók

2003 első félévében a biztosítók internetes értékesítésből származó állománydíj-bevétele csupán a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás esetében haladta meg az 1 százalékos arányt az egyik ilyen szolgáltatást nyújtó cégnél. A többi online termék esetében marginális, 1 százalék alatti az internetes állománydíj-bevétel aránya.

Az internetes értékesítési lehetőség elterjedésének megfelelően a biztosítók a kötelező felelősségbiztosítás, a lakásbiztosítás és az utasbiztosítás interneten keresztüli értékesítésében várják a legnagyobb növekedést a következő 12 hónap során.


Ennél kisebb, de még számottevő növekedési potenciállal a balesetbiztosítás rendelkezik, míg a casco és egészségbiztosítás esetében csak mérsékelt online sikerrel számolnak a cégek. Az életbiztosítások online értékesítésének jelentősebb felfutása csupán a későbbiekben várható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik