Belföld

Megoldódnak a légiviták?

A légiközlekedés új, egységes szabályairól kezdődnek tárgyalások ezen a héten az Európai Unió és az USA képviselői között. Mindkét oldal nagyobb szabadságot szeretne – a másik fél területén.

A légiközlekedésben olykor fagyos EU-USA légkör oldódását jelzi, hogy egy sor konkrét kérdésről kezdődnek tárgyalások szerdán, a transzatlanti légiközlekedési megállapodás előkészítése során. A cél egyfajta “nyitott égbolt” kialakítása, ami azt jelenti, hogy az eddigi kötöttségek nagy részétől megszabadulnának a felek.

Bárki repülhessen bárhova

Az EU tagországaival külön-külön, az uniós törvények mellőzésével létrehozott USA-egyezmények helyébe lépne az új, egységes szabályozást biztosító megállapodás, amelynek értelmében valamennyi uniós vagy egyesült államokbeli légitársaságnak jogában állna járatot indítani az Atlanti óceán másik partjának bármely pontjára, szabadon kialakítani az útvonalakhoz, viteldíjhoz kapcsolódó szolgáltatásait, saját földi és légi biztonsági szabványokat kidolgozni.

Az október 1-2-i tanácskozáson kidolgozzák a további egyeztetések menetrendjét, a második tárgyalás a tervek szerint decemberben lesz.

Tulajdonszerzési korlátozás

Bár a felek egyaránt abban bíznak, hogy sikerül egyezségre jutni, ez nem lesz egyszerű. Loyola de Palacio EU szállításügyi biztos például szeretné elérni: a partnerek járuljanak hozzá ahhoz, hogy légitársaságaikban a másik fél állampolgárai többségi részvényesekké válhassanak. Az Egyesült Államokban fenntartásokkal fogadják ezt a kezdeményezést.

A jelenlegi uniós jogszabály csupán legfeljebb 49 százalékos idegen – Európai Unión kívülről származó – részesedést engedélyez, míg az USA alig 35 százalékot. Bár az Egyesült Államok most 49 százalékosra módosítaná a felső határt, ennél nagyobb arány jóváhagyása nehezen képzelhető el, ugyanis az USA-ban a légitársaságok az alapvető fontosságú védelmi infrastruktúrához tartoznak, ahhoz, amely háború idején a csapatok szállítását végzi. A 35 százalékos részesedési arány módosításához is kongresszusi döntésre van szükség.

A szakszervezetek aggódnak

Az egyesült államokbeli légitársaságok szakszervezeteinek szintén fenntartásai vannak az idegen tulajdonnal szemben, ugyanis attól tartanak, hogy az olcsóbb tengerentúli munkaerő miatt az amerikai dolgozók elveszítik állásukat.

Az EU több tagországa ugyanakkor aggodalommal fogadta az USA azon kérését, hogy cégei fokozottabb szabadságot élvezzenek az Európába címzett csomagok szállítása terén, s azonnal emlékeztettek: egyes európai légitársaságok határozott elutasítást kaptak válaszként arra a kezdeményezésükre, hogy utasokat szállítsanak a tengerentúlra.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik