Belföld

Átrendezi mobiltelefon-gyártását a Siemens

A kiélezett nemzetközi versenyre tekintettel a Siemens átszervezi mobiltelefonkészülék-gyártási és -értékesítési tevékenységét.

Valami hasonlót már jó ideje rebesgettek szakmai berkekben. Az elmúlt évben például a Motorolával hozták hírbe a Siemenst. Most újabb találgatásokra adott okot az az értesülés, hogy a Siemens közös vállalatot készül létesíteni a mobiltelefon gyártás terén. Lehetséges partnerként a dél-koreai LG Electronics, illetve a japán NEC neve merült fel.

Az együttműködés mintájául a négy évvel ezelőtt a személyi számítógépek gyártására és forgalmazására alakult Fujitsu Siemens szolgálna, melyben mindkét alapító 50 százalékos tulajdonrésszel vesz részt. A mobiltechnológiai együttműködés keretében a Siemens a saját márkaneve megtartása mellett tehetne szert szinergikus előnyökre. Amennyiben a partner még ráadásul ázsiai székhelyű is lenne, az óriási piaci előnyt jelentene a Siemens számára, hiszen eddig nehezen elérhető területeket nyitna meg előtte. Külső elemzők véleménye szerint azonban egy ilyen irányú együttműködés létesítése a “vég kezdete” lenne a Siemens mobiltechnológiai tevékenységi köre számára. A Siemens szigorúan hallgat a terv részleteiről és semmiféle értesülést nem kommentál.

A Siemens a folyó 2002/03-as pénzügyi évben 38-39 millió mobiltelefon készülék értékesítését tervezi az előző 33 millió után. A vége felé járó pénzügyi év negyedik negyedében egyértelmű kereslet javulás volt tapasztalható. Pontos értékesítési és piaci részesedési adatokat az év lezárását követően tesz majd közzé a Siemens, eltérve ezzel versenytársainak negyedéves jelentésekre koncentráló szokásától.

A negyedéves kimutatások nem igazán rózsás képet festenek a Siemens helyzetéről. A második negyedév végére ugyanis piaci részesedése az előző évi nyolc százalékról hétre csökkent, és miközben versenytársai a Gartner Dataquest piackutató intézet szerint éves összevetésben kétszámjegyű százalékos értékesítési növekedést könyvelhettek el, a Siemens forgalma két százalékkal csökkent.

A mobilkommunikációs tevékenységi kör csak egyike a Siemens Information and Communication Mobile (ICM) által felügyelt ötnek. A piacot az ázsiai cégek által gyártott olcsóbb és olcsóbb készülékek által a nyereségkulcsra mért egyre növekvő nyomás jellemzi. Elemzők szerint a Siemensnek eddig nem sikerült a vásárlók ízlésének és igényeinek igazán megfelelő telefonokkal organikus növekedést elérnie, mindössze a piaci ciklusok meglovagolására volt képes. Egyáltalán nincsen például az ázsiai piacon népszerű összecsukható telefon készüléke sem, amely oly nagy sikert hozott a Samsungnak is.

Az ázsiai összeszerelés emellett lényeges bérköltség előnyökkel is jár a németországi összeszereléshez képest. Az ICM a 2001/02-es évben 96 millió euró eredményt ért el az előző 307 millió eurós veszteség után, de még ezzel is elmarad a konszern egyéb tevékenységeinek nyereségességétől.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik