Belföld

A zsúfoltság díja – Európa kisöpörné a légterét

admin

2003. 09. 04. 15:27

A terroristák, a gazdasági válság és a fapadosok konkurenciája után újabb fenyegetéssel, az uniós környezetvédelmi előírásokkal kell szembenézniük a légitársaságoknak.

A nagy légitársaságok zöme még mindig nem heverte ki a 2001. szeptember 11-ét követő sokkot. Jelentősen csökkent az utaslétszám, kihasználatlanok

a járatok. A fapadosok váratlan üzleti sikere sem pótolja a veszteséget, az idegenforgalmi szakemberek is arra panaszkodnak, hogy évek óta rendre elmaradnak a repülős utasok.


Ráadásul most újabb „veszély” fenyeget. Az Európai Unióban felvetődött a légitársaságokat sújtó ökoadó terve. Európa ugyanis szeretne fellélegezni, s csökkentené légterében a túlzsúfoltságot.


 Nem túlzás?

Az európai légtér zsúfoltsága akár túlzásnak is tűnhet, ha az észak-amerikai állapotokra gondolunk, ahol nem lehet úgy felnézni az égre, hogy ne látnánk néhány repülőt. A sűrű városhálózat következtében azonban Európa megszenvedi a repülőterek zsúfoltsága miatt leszállásra váró, városok felett köröző gépeket. 

Szigorú rendelkezéseket javasolnak


A brit kormány javasolni fogja, hogy az Európai Unióban vezessenek be súlyos anyagi terheket jelentő szankciókat a légiforgalom csökkentése és a környezetet veszélyeztető repülőgépek használatának visszaszorítása érdekében. A légi szállítás jövőjével kapcsolatos elgondolások kidolgozása során a brit kormány arra kérte a tanácsadó jelleggel fenntartott Szállításügyi Bizottságát, hogy munkáljon ki javaslatot arra nézve, hogyan lehetne mérsékelni a repülők okozta zajártalmat, a zsúfolt légtér és a légszennyezés következményeit. A bizottság szeptember elsején ismertette jelentését, amelyben több szigorú rendelkezést javasol.


Keleten nincs más megoldás 

A Neue Zürcher Zeitung című svájci lap elemzése szerint az európai polgári repülés jelentős növekedési impulzust kaphat a tíz új tagállam uniós csatlakozásától. A földi közlekedési útvonalakat ugyanis nem lehet egyik napról a másikra kiépíteni. Bár az úgynevezett európai korridorokat gőzerővel fejlesztik, az elkövetkező évtizedben különleges jelentősége lesz a légi közlekedésnek Európa nyugati és keleti fele összekapcsolásában. 

A szennyezőnek fizetnie kell


A bizottság által javasoltak alapelve az, hogy a szennyezőnek fizetnie kell. Így például a légitársaságoktól a gépeik által kibocsátott széndioxid mennyisége után tonnánként 70 fontot kasszíroznának be.


Áruba bocsátható zajengedélyek kiadásáról is szó van. Ezek ára a gép indulási és érkezési idejének függvényében is változna.


Bevezetnének egy helyi, úgynevezett “levegőminőségi adót”, amelynek mértéke a repülőtér környékén élő lakosság számától is függne. A felszállási- és leszállásiidő-engedélyeket áverésen értékesíthetnék a légitársaságok, amitől a szakemberek a csúcsidőbeli forgalom csökkenését várják.


A britek szerint az EU-tagállamok kormányainak közösen el kellene fogadniuk egy nemzetközi egyezményt, amely a légtér használatának mérséklését tűzné ki célul. Ez meghatározott szabályozás alapján “zsúfoltsági díjat” szabna ki a légitársaságokra.


 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kijini Primary School students learn to float, swim and perform rescues on Tuesday, October 25, 2016 in the Indian Ocean off of Mnyuni, Zanzibar.
—
Daily life in the Zanzibar Archipelago centers around the sea, yet the majority of girls who inhabit the islands never acquire even the most fundamental swimming skills. Conservative Islamic culture and the absence of modest swimwear have compelled community leaders to discourage girls from swimming. Until now.

For the past few years, the Panje Project has made it possible for local women and girls to get into the water, not only teaching them swimming skills but aquatic safety and drowning prevention techniques. The group has empowered its students to teach others, creating a sustainable cycle. Students are also provided full-length swimsuits, so that they can enter the water without compromising their cultural and religious beliefs.

While the wearing of full-length swimsuits may be seen as subjugation, donning one in order to learn a vital life skill, which has long been and would otherwise be forbidden, is an important first step toward emancipation. Education — whether it be in or out of the water — serves as a springboard providing women and girls the empowerment and tools with which to claim their rights and challenge existing barriers.

The rate of drowning on the African continent is the highest in the world. Still, many community leaders have yet to warm up to the idea of women and girls learning to swim. The swimming lessons challenge a patriarchal system that discourages women from pursuing things other than domestic tasks. It is this tension of the freedom one feels in and under water juxtaposed with the limitations imposed upon Zanzibari women that is at the heart of this series.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.