Belföld

Demján kivásárolja az M5-ös autópályát?

Demján Sándor nevével fémjelzett TriGránit-csoport szerepet kaphat az M5-ös autópálya üzemeltetésének kivásárlásában – következtetnek szakértők a gazdasági tárca és az M5-öst üzemeltető AKA Rt. tulajdonosai között folytatódó tárgyalások alapján. A Népszabadság információi szerint a megbeszéléseken közvetítőként jelent meg Bartha Ferenc, a TriGránit elnöke – állítólag a legnagyobb AKA-tulajdonos, a francia Bouygues felkérésére. Bartha azonban tagadja, hogy részt vett volna a megbeszéléseken.

A kabinet évek óta szeretné a matricás rendszert bevezetni az Európa legdrágább autósztrádájaként emlegetett M5-ösön. A tárgyalások eddig nem vezettek eredményre, még a matricásoknak ígért harmincszázalékos kedvezmény sem jelent meg.

Az államnak közvetlen pénzügyi terhet nem jelentő megoldást kétségkívül az jelentené, ha a mostani – meglehetősen kemény tárgyalópartnernek bizonyuló – AKA-tulajdonosokat egy simulékonyabb csoport váltaná fel. A TriGránit és az autópályákat felügyelő gazdasági tárca kapcsolatát erősíti, hogy a minisztérium közigazgatási államtitkára korábban Demján Sándor cégének tanácsadója volt.

Továbbra sincs határozott elképzelés arról, hogyan vonhatná be a matricás rendszerbe az M5-ös autópályát a kormányzat. A háttérben zajló útkeresés során viszont már a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó TriGránit-csoport is képbe került.

Egymást érik a kormányzati ígéretek az Európa legdrágább autópályájaként emlegetett M5-ös díjainak mérséklésére. A magyar sztrádaügy gordiuszi csomóját Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter ígérete szerint januárban vágják majd át. Kovács Ferenc, a szaktárca helyettes államtitkára pedig néhány napja úgy vélekedett: a fővárost Kiskunfélegyházával összekapcsoló gyorsforgalmi úttal kapcsolatos előterjesztés szeptemberre készülhet el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik