Belföld

Német autópályadíj – tesztelés, panaszok

Tömegesen előforduló műszaki nehézségekre panaszkodnak a német szállítók a német autópályadíj-rendszer tesztelésének elején - írta keddi számában a Handelsblatt, s beszámolóját megerősítik a televíziós állomásokon sugárzott riportok is.

A szállítók elkerülhetetlennek ítélik a rendszer hivatalos rendszerbe állításának újabb halasztását: november 2-ról akár 2004 január elsejére. Eredetileg úgy tervezték, hogy augusztus 31-től kezdve már minden, német autópályát használó 12 tonnánál nehezebb kamionok tulajdonosától kötelező jelleggel díjat szednek – átlagosan 12,4 eurócentet kilométerenként -, de a rendszert üzemeltető konzorcium, a Toll Collect (Deutsche Telekom, DaimlerChrysler, Cofiroute) nem volt képes ideális feltételeket teremteni ehhez. A személyautók továbbra is ingyen használhatják a német autópályákat.

A közlekedési minisztérium a panaszáradatot tapasztalva türelemre intett, s úgy nyilatkozott, hogy korai még az idő az első mérleg megvonására. „Hatalmas problémáink vannak, amelyeket november elejéig lehetetlen megszüntetni” – közölte Manfred Boes, a fuvarozók szövetségének elnöke. A legnagyobb problémát a vállalatok számára az úgynevezett fedélzeti egységek jelentik, amelyek rögzítik, s műholdas rendszer segítségével továbbítják a díjbehajtókhoz a megtett szakasz hosszát, s azt is, hogy – a tengelyszámot, valamint a kibocsátott káros anyag mennyiségét is beleszámítva – mennyi pályahasználati díjat kell legombolniuk a kamionosoknak. Ezek a berendezések nem kifogástalanak, a teherautót akár háromszor is el kell vinni a műhelybe, amíg elkészülnek a fedélzeti egység beszerelésével. Gyakran nem működik a szoftver.

Eddig mindössze körülbelül 70 ezer fedélzeti egységet szereltek be a kamionokba, de félmillió, mások szerint egymillió műszert kellene elhelyezni a tehergépjárművek belsejében. Gondjaik vannak azoknak is, akik nem rendelkeznek fedélzeti egységgel, s benzinkutaknál, határátkelőhelyeken elhelyezett automatáknál lépnének be a rendszerbe. Ezek az automaták sok helyütt még nincsenek bekötve, s az sem világos mindig, hogy hol helyezték el őket.

A Toll Collect részben elismeri a panaszok jogosságát, mondván: egy ilyen nagyságrendű projekt esetében nem működhet minden rögtön tökéletesen. Vállalati körökben a rendszer leggyengébb pontjának a központi szoftvert tekintik, a szoftvernek még oly sok komponensén dolgoznak, hogy az összjáték egyszerűen nem jöhet létre. Nem kizárt, akár fél év is eltelhet, míg minden hibát kiküszöbölnek. Közben a német posta bejelentette, hogy csak drágábban tudja majd célba juttatni a küldeményeket, ha életbe lép a pályadíj-fizetési rendszer.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik