Belföld

Egy kis stílus – egy kis keveredés

Egy kamiont kiállítani legalább 2,5 millió forint, de aki szponzor akar lenni, az nem ússza meg tízmillió alatt. A Budapest Parádé azonban nemcsak reklámesemény. Budapest Parádé - FN képriport >>

Egy kis stílus – egy kis keveredés 1

A Parádéra jelentkező kamionok közül több szempont alapján választjuk ki a végleges részvevőket – mondta Lobenwein Norbert, a Budapest Parádé projektvezetője. Elengedhetetlen, hogy a kamion megfeleljen a biztonsági előírásainknak, ugyanakkor a szervezők minden közreműködőtől kérnek előzetes látványtervet és program-összeállítást.




Hova tovább? 

A Budapest Parádé az elkövetkező években egyre erőteljesebben kíván a budapesti miliőhöz alkalmazkodó, önálló arculatot ölteni. A Loveparade-ra jellemző extremitások felől a „kulturális expo” kialakításának irányába próbálunk elmozdulni – közölte Lobenwein Norbert. Az idei fesztiválon is már érzékelhető ilyen változás, a VOLT Fesztivál kamionjában például önálló műsorral jelentkezik a Táp Színház. A kulturális vonal erősítésében a színházak komoly szerepet kaphatnak a jövőben, hiszen díszleteikkel, változatos látványelemeikkel üde színfoltként illeszkednének a fesztivál közegébe. 

Sokak csodálkozására a Budapest Parádé egyre jobban távolodik az ötletadó berlini Loveparade világától. Az elektronikus zenei – illetve a techno, house, rave – választékot egyre nagyobb arányban színesítik eltérő elemek, így az idei Parádén helyet kap önálló reggae és hip-jop jármű is. A zenei és programkínálat valóban évről évre szélesebb spektrumot ölel fel – erősítette meg Lobenwein Norbert.

A kezdeti célkitűzés szerint a Budapest Parádé egy „pesties karnevál” kíván lenni, az összeállításban egyre hangsúlyosabban próbálják érvényesíteni ezt az elgondolást. Bár a Budapest Parádé állandó kapcsolatban áll a berlini Loveparade csapatával – Dr. Motte, a németországi megmozdulás elindítója az idei budapesti rendezvényen személyesen is fellép -, mégsem kívánnak a berliniekkel a kölcsönös szimpátiánál szorosabb partnerkapcsolatra lépni.




Parádé számokban 

Az összesen 130 millió forint költségvetésű Budapest Parádé és Budapest Parádé Bónusz augusztus 23-ai rendezvényeire félmillió látogatót várnak. A nyolc szponzor 120 millió forintot biztosít, a többit az afterpartyk bevételeiből finanszírozzák – számolt be a Napi Gazdaság. Összesen 47 kamion vesz részt a felvonuláson, ezek felét különböző klubok, művelődési intézmények, 17-et a média képviselői, a továbbiakat pedig baráti társaságok indítják. Az újdonságok közé tartozik a Hősök terén felállított 50 négyzetméteres videofal, melyen az egyes helyszínek élő képeit láthatja a majd közönség, a 16 fényágyú, melyek három színpadról működnek és a szoborcsoport mögötti lézershow. Az esti tűzijáték 4 millió forintba kerül. A legnagyobb utóbulin, a Budapest Parádé Bónuszon 10 nemzetközi alakulat is fellép, gázsijuk 1 és 3 millió forint között mozog. A helyszín biztosítása a költségek 20 százalékát viszi el, az In-Kal Security 800 embere lesz jelen. A rendőrség 300 fővel képviselteti magát, ez a szervezők 7 milliójába kerül. 

A megjelenés presztizskérdés

A hazai esemény sajátossága, hogy a részvevők között jelentős számban képviselteti magát a média. Az idei 47 kamionból 17-et adnak újságok, rádióállomások és tévéadók. Kamionjaikat gyakran legújabb programjaik – az RTL Klub például most induló valóság-showja – propagálására vagy a néző-, olvasóközönség és hallgatóság elérésére használja fel. A Parádé már a kezdetektől fogva nyitott volt a média felé. Nem akarunk külön válogatni a médiumok között, hanem inkább mindenki számára próbálunk lehetőséget kínálni – mondta el Lobenwein.

A Parádé nemcsak reklám céljára hasznosítható – hangsúlyozta Illés Csaba, az IM-SIMS kamiont kiállító IM tinimagazin főszerkesztője -, hanem presztizskérdéssé is vált a megjelenés. A Budapest Parádén ott vannak, akik a szakmában számítanak. Szándékuk alapvetően nemcsak az új olvasók vonzása – bár a Parádé látogatótábora megegyezik a lap célcsoportjával -, hanem az image folyamatos fenntartása. Az IM a hosszú távú stratégia részeként állít immár harmadik éve kamiont. Évente három rendezvényen találkoznak közvetlenül is olvasóikkal, ezek közül a Budapest Parádé a legfontosabb esemény, az olvasókban mostanra rögzült, hogy „ha Parádé, akkor IM kamion”.

„Egy gyengébb tévé áráért…”


Egy kis stílus – egy kis keveredés 2

Egy elfogadható kamion felállítása nem úszható meg 2,5 millió forint alatt – véli Illés Csaba. A biztonsági elemek mellett a kamion bérlése, a fény- és hangtechnika, a táncosok és ruházatuk, az egyéb extrák, mint habgép vagy füstgép, illetve a saját promóciós anyagok mind költséget jelentenek.


Egy kis stílus – egy kis keveredés 3

A megjelenés mégis megéri, hiszen ugyanekkora árért egy gyengébb tévé- vagy rádiókampányt sem lehet elkészíteni, ráadásul ott még a célközönség sem biztos, hogy koncentráltan jelentkezik. A kamionokra fordított összeg egymillió forinttól a drágább, 10 millió forintos értékig terjed – mondta a Parádé projektvezetője, – indulási díjat nem kérünk, hogy megkönnyítsük az amúgy költséges részvételt.




Egyedül nem megy 

A karneválon egyre több olyan jármű vesz részt, amelyik saját szponzort keresett a ráfordítások fedezésére, a megelőző évek rendezvényein megjelenők közül ugyanis sokan a pénzügyi nehézségek miatt maradtak el. A WAN2 például a Jim Beammel, a Rádió Győr a Colorado Discoval, a Magyar Narancs a CrossRoads Records lemezkiadóval és a Mai Nap az M7 Discoval társult. Az IM olyan támogatót keresett, akivel saját célcsoportjuk is megegyezik, így az ECOBIT Multimédia által forgalmazott SIMS játékkal közösen alakították ki a kamion látványát és programjait. Szponzor nélkül nem vágtunk volna bele a Budapest Parádéba – mondja Illés Csaba.  

Kamionverseny

Komoly versenyt érzékelek a kamionokat felvonultató brandek között – mondta a főszerkesztő -, a többi jármű közül csak akkor lehet kitűnni, ha sok a kamionon a „szolgáltatás.” A Parádé szervezői szintén felismerték a kamionok rivalizálását, de szerintük a közönség ezzel csak jobban jár, hiszen színvonalasabb programok közül választhatnak.

A kocsisorban önálló helyet foglalnak el a rendezvény szponzorai (az idei fesztiválon a Dreher, a Pannon, a Nokia és a Bomba), de az ilyen járművek arányát nem engedjük a


Egy kis stílus – egy kis keveredés 4

részvevők 10-15 százaléka fölé – állítja Lobenwein Norbert. Megjelenésüket emellett azzal próbáljuk korlátozni, hogy magas szponzori árhoz kötjük a közreműködést, legalább 10 millió forinttal kell hozzájárulniuk a felvonuláshoz. Az így keletkező összegből fedezik kizárólag az eseményt – 2003-ban több mint 100 millió forint szponzori forráshoz jutott a Parádé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik