Belföld

EU-javaslat a fluortartalmú gázok kibocsátásának csökkentésére

Az Európai Bizottság kedden javasolta, hogy a tagországok 2010-ig legalább egynegyedével csökkentsék az üvegházhatást okozó fluortartalmú gázok kibocsátását.

Az EU végrehajtó intézményének bejelentése szerint a
kezdeményezés újabb lépés azoknak a kötelezettségeknek a teljesítése felé, amelyeket az unió az úgynevezett kiotói jegyzőkönyv aláírójaként vállalt.

A világméretű klímaváltozásról szóló ENSZ-keretmegállapodáshoz csatolt jegyzőkönyvben 1997 decemberében 38 fejlett ipari ország vállalta, hogy a 2008 és 2012 közötti időszakra az 1990-es szinthez képest átlagosan 5,2 százalékkal csökkenti az üvegházhatás kialakulásában szerepet játszó hat gázféleség, mindenekelőtt a széndioxid kibocsátását. Az Európai Unió és Ausztrália 8, az Egyesült Államok 7, Kanada és Japán pedig 6 százalékos csökkentést vállalt. Washington azonban két és fél éve egyoldalúan felmondta a megállapodást.

A bizottsági javaslatban érintett gázféleségeket – a hidrofluorkarbidokat, a perfluorkarbidokat és a kén-hexafluoridot – főként hűtőgépekben és klímaberendezésekben használják, többek között épületek és gépkocsik klimatizálására. De alkalmazzák őket habosító anyagként, aeroszolok hajtógázaként, tűzoltókészülékekben és a félvezetőgyártásban is.

Brüsszeli adatok szerint 1995-ben a fluortartalmú gázok kibocsátási szintje 65 millió tonna széndioxid-egyenértéknek felelt meg, és ha nem tesznek lépéseket a kibocsátás csökkentésére, akkor az 2010-re mintegy másfélszeresére, 98 millió tonna széndioxid-egyenértékre emelkedne.

Az EU-ban jelenleg az ilyen gázok csak 2 százalékban részesednek ugyan az üvegházhatást okozó gázok teljes kibocsátásából, de felmelegedést okozó hatásuk nagyon erős, és hosszú ideig maradnak meg a légkörben. A kén-hexafluorid üvegházhatása például csaknem 24 ezerszer erősebb, mint a széndioxidé.

Az unió továbbra is érvényesnek tekinti azt a kötelezettségét, hogy a 2008-2012 közötti időszakra 8 százalékkal csökkenti az ilyen gázféleségek kibocsátását, s a bizottság szerint javaslatának megvalósítása nagyban hozzájárulna e cél eléréséhez. Ehhez 2010-ig mintegy 23 millió tonna széndioxid-egyenértéknek megfelelő, utána pedig még nagyobb mértékű kibocsátáscsökkentésekre lenne szükség.

A javaslatok egyik fontos eleme, hogy 2009-től fokozatosan megszüntetnék az egyik érintett gázféleség, a HFC-134a jelű hidrofluorkarbid felhasználását az újonnan gyártott gépkocsik klímaberendezéseiben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik