Belföld

Légitársaságok – idén tízmilliárd dollárt veszítenek

A nemzetközi légiközlekedés dollárban számítva is milliárdos veszteséget kénytelen elkönyvelni, elsősorban az SARS-járvány és az iraki háború negatív hatásai miatt.

„A legrosszabbon már túl vagyunk, de hosszú még az út a gyógyulásig” – minősítette a helyzetet a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség
Légitársaságok – idén tízmilliárd dollárt veszítenek 1

vezérigazgatója, Giovanni Bisignani augusztus negyedikén, amikor az Aerospace Forum Asia nevű rendezvényen vett részt Hongkongban. A Le Monde által idézett szakember hangsúlyozta, hogy immár a válságból – amely az általuk tapasztalt eddigi legsúlyosabb krízisnek számít – kilábalóban vannak a légitársaságok, ám a cégek kormányzati segítség nélkül aligha állhatnak talpra.

A Malévet nem érintette a válság

A Malév két tengerentúli járatot üzemeltet, a New York-it és a torontóit, ezért nem érintette tevékenységét sem az S ARS-járvány, sem pedig az iraki háború – mondta el a FigyelőNet kérdésére Krebsz Adrien szóvivő. A Malévnek még a távoli járatai sem az ázsiai, tehát az S ARS által leginkább érintett térségben közlekednek, így ennek sem volt jelentős hatása a cég életére. Ugyanakkor a Malév munkatársai is felkészültek a járvány elleni védekezésre, mondta a szóvivő, a maszkok ott voltak a repülőgépeken, s a személyzet és az utasok figyelmét is felhívták a veszélyekre.

Nem ritka a veszteséges cég

A szektorban ugyanis a veszteséges cégek nem számítanak „különlegességnek”: 2003-ban a légiszállítással foglalkozó cégek világszerte 6,5 milliárd dolláros veszteséget halmoztak fel. Az összesítés 180 különböző országban működő 277 társaság adatait tartalmazza.

Ebben az adatban nincs benne a belföldi járatok vesztesége, csupán csak a nemzetközieké. A Le Monde szerint a belföldi vonalakon további négymilliárd dollárosra becsülhető a deficit, így összességében mintegy tízmilliárdos a negatívum a szektor idei működését tekintve.

Repülőtéri optimizmus

Annak ellenére, hogy a nemzetközi és belföldi járatok veszteségesek, az IATA illetékesei derűlátóbbak, mint korábban. Erre meg is van az okuk, hiszen 2001 és 2002 folyamán a légiközlekedési cégek 25 milliárd dollárt veszítettek, nem kis részben annak hatására, hogy 2001 szeptemberében bekövetkeztek a New York-i és washingtoni terrormerényletek. Bisignani szerint tehát nyugodtan kijelenthető, hogy a társaságok visszatértek a „növekedés útjára”.

A SARS-vírus okozta károkat az IATA egyébként mintegy négymilliárd dollárra tette. (Az atípusos tüdőgyulladás világszerte 8437 személyt fertőzött meg, közülük 813-an vesztették életüket.) Ázsiában a járvány idején az átlagos utasszám a felére csökkent 2002 hasonló időszakához képest. Az iraki háború pedig nem elsősorban forgalomkiesést okozott a szállítócégeknek, hanem a kerozin, a repülőbenzin árának növekedése miatt merültek fel előre nem látható veszteségek. 

 Csökkent a Malév vesztesége

A 2001-es év mérleg szerinti eredményéhez képest 2002-ben több mint 4,7 milliárd forinttal csökkent a Malév Rt. vesztesége. A társaság 2002-es mérleg szerinti eredménye 2783 millió forint veszteség, amely a tervezett 2294 millió forintot 489 millió forinttal haladja meg. A kedvezőtlen világgazdasági hatások ellenére a Malév Rt. csökkentette veszteségét a múlt évben. Az üzleti tevékenység eredménye a bázishoz viszonyítva 6924 millió forinttal javult, 4907 millió forint veszteség lett, míg a teljes üzleti bevétel 104 286 millió forintot ért el – tudtuk meg a Malévtől.

Kormányzati segítség is kell

Az IATA vezérigazgatója kormányzati intézkedéseket tart szükségesnek ahhoz, hogy a válságból valóban kilábalhassanak a cégek: szerinte a piac további liberalizálására lenne szükség és a repülőtéri illetékek összegét is csökkenteni kellene. A kereskedelmi korlátozásokon is enyhíteni kellene – véleménye szerint -, amivel a cégek fúziója egyszerűbb és könnyebb. Mindez feltétlenül szükséges lenne ahhoz, hogy tőkét vonjanak be az ágazatba – tette hozzá Bisignani.

Az IATA vezetője szerint a szeptember 11-ei merényletek óta megnövekedett biztonsági költségeket is figyelembe kellene venniük a különböző országoknak. Ebből a szempontból követendő példának tartja az USA-ét: az amerikai kormány ugyanis magára vállalta a biztonsági intézkedések kiadásainak egy részét.

A repülőterek és az ellenőrző szervezetek figyelmét is fel akarja Bisignani hívni arra, hogy hozzá kellene járulniuk a költségek csökkentéséhez. Vagyis áraik, díjaik értékét csökkenteniük kellene, szolidaritást kellene tanúsítaniuk a nehéz helyzetben lévő légitársaságokkal.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik