Belföld

Sztrájk az ARO-nál, tiltakozás a bukaresti Rocarnál

Egyetlen érdeklődő jelentkezett a megadott határideig a román ARO Campulung autógyár privatizációjára - közölte kedden a román gazdasági sajtó. A román állami privatizációs ügynökség (APAPS) közlése szerint a terepjárókat készítő, évek óta súlyos válságban lévő gyár többségét - a részvények 68,7 százalékát - a brazil-amerikai Cross Lander társaság szeretné megvenni.

A privatizáció részleteiről egyelőre semmilyen részletet nem hoztak nyilvánosságra. A Cross Lander társaság tavaly írt alá tíz évre szóló szerződést a román autógyárral alkatrészek szállításáról. A megállapodás alapján a Romániából érkező karosszériába Brazíliában szerelik be a helyi piacon beszerzett motort, sebességváltót és elektromos alkatrészeket.

Nicolae Matea, az ARO Campulung vezérigazgatója elmondta a Ziarul Financiar című román gazdasági lapnak, hogy az idén a román gyárnak összesen 760 terepjáróhoz kell a külső vázat szállítania, de eddig csak 60 készletet tudtak útnak indítani a gyár pénzügyi nehézségei miatt.

A román gyár tavaly 1300 terepjárót készített. A Ziarul Financiar kiszámította, hogy miután az üzem tavalyi költségei 52 millió eurót értek el, egyetlen ARO gyártási költsége 38 ezer euróra rúgott, miközben a román terepjárók ára hazai motorral 4-5 ezer euró, Toyota dízelmotorral pedig 15 ezer euró.

Az idén az év első négy hónapjában a gyár vesztesége 3 millió dollár volt, 7,1 millió dollár forgalom mellett. A román állam eddig négy alkalommal próbálta privatizálni a gyárat, de korábban egyetlen érdeklődő sem jelentkezett. A mostani privatizációs tárgyalások a dolgozók sztrájkjával egy időben kezdődnek majd: az alkalmazottak a hónapok óta elmaradt fizetésüket követelik.

Az elmaradt privatizáció miatt tüntetnek eközben a bukaresti Rocar autóbuszgyár dolgozói. A szakszervezetek azt követelik, hogy a miniszterelnök alá rendelt ellenőrző testület indítson vizsgálatot az APAPS ellen, mivel véleményük szerint a privatizációs ügynökség megalapozatlanul utasította el a gyár átvétele iránt érdeklődőket.

A szakszervezetek azzal vádolják az állami tulajdonos képviselőjét, hogy valójában a bukaresti autóbuszgyár felszámolására törekszik, mivel a jelenlegi gyár 24 hektáros területét szeretné eladni egy pláza típusú bevásárlóközpont építését tervező társaságnak. A bukaresti Rocar ugyanúgy teljes csődben van, mint az ARO Campulung, a két vállalat helyzete között csak annyi a különbség, hogy a bukaresti gyár dolgozói az elmúlt másfél évben még elsősorban elmaradt fizetésük miatt sztrájkoltak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik