Belföld

Nyereséget ígér a létszámát drasztikusan csökkentő Rába

Az első negyedévet 2,1 milliárd forintos veszteséggel záró, egy éve negatív eredménnyel küzdő cégcsoport, a Rába az év végéig további elbocsátásokat jelentett be, és azt ígéri, hogy a negyedik negyedévben ismét nyereséges lesz.

A Rábánál jelenleg is folynak azok az intézkedések, amelyeket hivatalosan nem neveznek ugyan racionalizálásnak, hanem „fedezeti pont javításnak, szerkezetváltásnak, a versenyképesség alapjai megteremtésének, dezinvesztíciónak” hívnak, mindenestre azt eredményezik, hogy a vállalat létszáma drasztikusan, 15-20 százalékkal csökkenhet az idei első negyedév végén regisztrált 4311 főhöz képest. (E több mint négyezer ember közül sokan eddig is bérelt munkaerőként végeztek a Rába számára különböző tevékenységeket.) A költséghatékonysági intézkedésektől mintegy 4 milliárd forintos megtakarítást vár a cég. Az intézkedéscsomag részeként 2 milliárd forinttal csökkentik a társaság működő tőkéjét is.

Leánycég Kínában

Pintér István szólt arról is, hogy Ázsiában nem lehet verseny-képes a magyarországi gyártó-bázisokról kiinduló export, ezért előkészítés alatt van egy kínai vegyes vállalat alapítása. Az érintett kínai tartománytól már megkapták a hozzájárulást, jelenleg a szándéknyilatkozat előkészítése folyik, ezt azonban egy megvalósíthatósági tanul-mánynak kell megelőznie.

Létszám- és költségcsökkentés

Pintér István, a Rába Holding új vezérigazgatója csütörtöki sajtóbeszélgetésén elmondta, hogy a cég nemcsak a létszámát csökkenti, hanem költségeit, telephelyeit és munkaterületét is. Körülbelül három csarnoknyi területen szűnik meg a termelés, ami mintegy 30 ezer négyzetméteres, a jelenlegihez képest 13 százalékos csökkenésnek felel meg.

Korábban már ismertté vált, hogy Kapuváron megszüntetik a gyártást, és a tevékenységeket Győrben, Móron és Sárváron folytatják. Ezzel párhuzamosan a társaság adósságállományát a 2003 harmadik negyedévében várható 16,74 milliárd forintos szintről a negyedik negyedévre 15 milliárdra akarják csökkenteni.

Eladják a magyar leányvállalatokat

A létszámcsökkentéshez hozzájárulnak a divesztíciók, vagyis a leányvállalatok leválasztása is. Az Ipartechnika (karbantartási) részleget meghívásos értékesítéssel adják majd el, a Rábaringet projekt alapon szeretnék hasznosítani, a Szolgáltatóház értékesítése pedig szintén befejezéséhez közeledik.

A negyedik negyedévre nemcsak létszám- és adósságcsökkentést, hanem nyereséget is ígért a vezérigazgató, aki szerint 2003 egészében a cég 33,84 milliárd forintos árbevételt realizálhat majd (ez egyébként több mint ötmilliárd forinttal kevesebb a 2002-es eredménynél). A létszámarányos árbevétel az együttes intézkedések eredményeként megkétszereződik majd a tervek szerint, az év végére.

A futóművekre helyezik a hangsúlyt

Az idei forgalomból a legnagyobb részt a Futómű Kft. termeli majd, 22,5 milliárd forinttal részesedik majd a tervek szerint a bevételből. (A futóműgyártás értékesítéseinek körülbelül háromnegyed részére már megvan a szerződéses fedezet vagy egyéb biztos megrendelés.) A jövőben a cég a futóműgyártásra szeretné helyezni a hangsúlyt, alkalmazkodva a piaci változásokhoz, és méretgazdaságossá téve a vállalatot.

Az alkatrészgyártás, a Rába másik fő üzletága tízmilliárdos árbevétellel számolhat egész éves szinten. A vezérigazgató szerint ez az összeg szinte bizonyosra is vehető, hiszen élő megrendelések alapján számolták ki ezt az összeget.

 Védettség gáztámadás ellen

A vezérigazgató elmondta, hogy a honvédség kérésére termékfejlesztést is végrehajtanak a speciális járműtípusaikon. Így például Euro-II-es helyett Euro-III-as környezetvédelmi fokozatnak megfelelő motorokkal látják el a gépkocsikat, és a vezetőfülkéket gáztámadás esetére is védetté teszik.

Aláírták a honvédelmi tender szerződését

A harmadik üzletággá lép elő idén a speciális járművek gyártása, amely 2003-ban mintegy másfélmilliárdos forgalmat realizálhat. Erről éppen most írtak alá megállapodást a Honvédelmi Minisztériummal a cég képviselői. Pintér István szerint idén hatvan járművet szállítanak a honvédségnek, ezek a DaimlerChrysler konszernnel közösen elnyert pályázat részét képezik (Unimogokról és úgynevezett Geländewagenekről van többek között szó), jövőre viszont már a nagyobb, Rába-fejlesztésű járművekből is várható megrendelés, tette hozzá a vezérigazgató.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik