Belföld

Eladják az Ikarusbus egy részét

A Népszabadság információja szerint a magyar Ikarus Rt., a Fejér Megyei Hírlap értesülései szerint az orosz ATEX érdeklődik a székesfehérvári Ikarusbus Rt. iránt. A FigyelőNetnek a tulajdonos csak az eladás tényét erősítette meg.

Az Ikarusbus Rt.-t birtokló Irisbus konszern szóvivője, a FigyelőNet kérdésére megerősítette, hogy döntöttek az Ikarusbus magyarországi egységének részbeni értékesítéséről. “Érdeklődök vannak, de ezek kilétéről nem nyilatkozhatok” – mondta Bourachot úr, a cég kommunikációs igazgatója. Az anyacégtől hivatalos információk az adás-vételről július közepe előtt nem várhatók. Bourachot elmondta, az Ikarusbus egy részének eladását az indokolta, hogy a szovjet piac összeomlása után, amely a legnagyobb felvevőpiacnak számított igen nehéz a járművek értékesítése. A FigyelőNetnek arra a kérdésére, hogy ez indokolná-e az orosz ATEX cég vásárlási szándékát az illetékes nem kívánt válaszolni.


Régi ellenfelek vetélkednek…


Érdekesség, hogy mind a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó magyar Ikarus Rt., mind pedig az orosz ATEX korábban részt vett az Ikarus-buszok gyártásában, később azonban az általuk közösen birtokolt Ikarusból eladták a buszgyártást az akkor még francia-olasz érdekeltségű Irisbusnak. Az Irisbus korábbi tulajdonosai közül időközben a Renault kiszállt, így Európa második legnagyobb buszgyártója kizárólag az olasz Iveco kezébe került, amely egyébként a Fiat-birodalom része.


A buszgyártás eladása miatt per is indult, amelyet az ATEX kezdeményezett Szélesék ellen. Kérdés, hogy ha most mindkét cég pályázik az Irisbus-tulajdonrészre, és adott esetben akár megint mindkét cég beszáll a magyar buszgyártásba, akkor az orosz ATEX és a magyar Ikarus képes lesz-e a jövőben kiegyezni egymással.

A Népszabadság szerint a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó Ikarus Rt.-nek sikerült stabilizálnia pozícióit azzal, hogy kisebb sorozatú, speciális járműveket gyártott, illetve több multinacionális vállalat beszállítójává vált. A székesfehérvári buszgyártás viszont egyre rosszabb helyzetbe került, rohamosan csökkentek megrendelései, és jelentős elbocsátásokra került sor az Irisbus-Ikarusbusnál. Már korábban is felvetődött, hogy az időközben megerősödött Ikarus Rt. visszavásárolná a buszgyárat, de a többségi tulajdonosok elhárították a javaslatot – írja az országos napilap.


Elküldték a vezérigazgatót


Az újabb keletű változásokra utal, hogy a közelmúltban visszahívták Fehérvárról az Ikarusbus vezérigazgatóját, James Heidtet, és egyelőre nem neveztek ki új vezérigazgatót. A céget most Carlos Solar vezérigazgató-helyettes irányítja a Népszabadság szerint.



Ajánlott videó

Olvasói sztorik