Belföld

Politikai tranzakció a Fiatnál – eladják a repülési részleget

Nyereséges üzletágától, a repülési és űrtechnikai részlegtől válik meg a Fiat. A vevők politikai kapcsolatait bizonyítja, hogy a tanácsadóik között van a brit ex-kormányfő és az idősebb George Bush.

Az olasz állami hadiipari cég, a Finmeccanica SpA és az amerikai vállalati fel- és kivásárlásokra szakosodott társaság, a Carlyle Group Inc. megállapodott arról, hogy megvásárolják a hatalmas adósságállománnyal küzdő Fiat csoporttól a repülőgép-ipari és űrtechnológiai ágazatot, a FiatAvio divíziót. A vételár a Bloomberg hírügynökség szerint 1,5 milliárd eurót, vagyis 1,73 milliárd dollárt tesz ki.


Kiárusítják a családi ezüstöt


A tranzakciót a washingtoni központú Carlyle és a római székhelyű Finmeccanica finanszírozza adósság-átvállalás és rendelkezésre bocsátott tőke formájában. A FiatAvio vagyontárgyait egy új cég fogja felvásárolni, amelyet 70 százalékban a Carlyle, 30 százalékban pedig a Finmeccanica birtokol.

A Fiat nem véletlenül kényszerült a „családi ezüst”, a viszonylag jól működő repülőgép-ipari részleg eladására. Nem a FiatAvióval vannak ugyanis problémái az Agnelli család által irányított konszernnek, hanem a fő üzletággal, az autógyártással. A Fiat munkahelyek ezreit szünteti meg világszerte, és gyárakat kénytelen bezárni, miután két egymás utáni évben is csak veszteséget termelt a társaság.


 A FiatAvióról

A FiatAvio részt vesz az európai űrkutatási projektben, így például az Ariane 5 rakétákhoz hajtómű-veket szállít, továbbá alkatrésze-ket gyárt polgári és katonai repü-lőgépekhez és helikopterekhez. A FiatAviónak 14 gyártóbázisa, ki-lenc kutatási központja és több mint ötezer alkalmazottja van.

Finanszírozzák a veszteséget


A Fiatok, Lanciák, Alfa Romeók veszteséges gyártását pedig most úgy próbálják meg fenntartani, hogy az egyébként nyereséges melléktevékenységektől megszabadulnak a torinói cégnél. Így került sor a FiatAvio eladására is, amely egyébként a legnagyobb profitot hozó vállalkozások egyike volt a Fiat csoportnál. A Fiat klasszikus példája az átalakulásra szoruló cégeknek – magyarázta egy elemző, Derek Lemke-von Ammon, a Thomas Weisel Partners LLC, a San Francisco-i központú befektetési bank társigazgatója a Bloombergnek.

A Finmeccanica a Bloomberg szerint a hadiipari megrendelések növekedéséből szeretne előnyt kovácsolni, s ebből a szempontból a mostani tranzakció igen komoly előrelépést jelenthet. Az olasz kormány, a Berlusconi által irányított kabinet is támogatta a Finmeccanicát ebben a törekvésében, és biztatta a céget arra, hogy vásárolja meg a FiatAviót.


 A biztosítóját már eladta a Fiat

A Fiatnak nem ez az első leválasztási művelete, amióta adósságválságba került. A FiatAvio eladása előtt, idén márciusban értékesítette a cég biztosítási üzletágát, amelyért 2,4 milliárd eurót kasszírozott a torinói cég.

Érdekes politikai kapcsolatok


Lemke-von Ammon, a már idézett befektetési bankár is megjegyezte ennek kapcsán: úgy tűnik, hogy az olasz kormány komolyan beavatkozott az ügylet lebonyolításába.

A Carlyle csoport sokkal kevésbé ismert Magyarországon, ám ez nem meglepő, hiszen a társaság igencsak bizalmi szerepet tölt be egyes ügyletek finanszírozásában. A cégről mindenesetre sokat elmond, hogy egy volt brit miniszterelnök (John Major) és egy volt amerikai elnök szerepel a tanácsadói testületében. A szóban forgó volt amerikai elnök pedig nem más, mint az USA jelenlegi első emberének, George W. Bushnak az édesapja, a ma is rendkívül befolyásos volt CIA-főnök, idősebb George Bush.

Mindez azt bizonyítja, hogy a Fiat konszern ügyei messze túlmutatnak egy cégfelvásárlási tranzakción. A Fiat nemzeti intézmény Olaszországban, és az USA-nak sem mindegy, hogy az idei iraki háború alatt egyik legagilisabbnak bizonyuló európai támogatója (Berlusconi), hogyan rendezi ezt a kényes problémát, amely sok ezer olasz munkavállalót érint.



 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik