Belföld

Közép- és Kelet-Európa élelmiszerkereskedelmének trendjei

admin

2003. 07. 02. 11:08

Amíg a magyar, szlovák és lengyel háztartások élelmiszerre a legtöbb pénzt kis boltokban adják ki, addig Csehországban a hipermarket vette át a vezetést - tartalmazza a Fessel-GfK legfrissebb jelentése.

A cseh élelmiszerkereskedelem koncentráltságát mutatja, hogy ott a háztartások 30 százaléka számára a hipermarket az élelmiszer beszerzésének fő forrása. Ugyanakkor Magyarországon jóval nagyobb arány, a háztartások 38 százaléka említette elsőként a kis boltot, és csak 27 a hipermarketet. Szlovákiában és Lengyelországban a háztartások jó kétharmada veszi a legtöbb élelmiszert kis boltban, és hipermarketben csak 13, Lengyelországban pedig 12 százalék. Többek között ezt állapították meg a Fessel-GfK Piackutató Intézet közép- és kelet-európai szemináriumán Bécsben.


Magyarországon és Csehországban a legnagyobb a koncentráció


Árnyaltabb képet mutat az élelmiszerkereskedelem koncentráltságának másik mutatója. Az összes forgalomból a tíz legnagyobb lánc Csehországban 59, nálunk 57, Szlovákiában 53, míg Lengyelországban 27 százalékkal részesedik. A lengyeleknél a bolthálózat elaprózottságát bizonyítja, hogy a kis boltok-utcai árusok-szervezett kereskedelmen kívüli csatornák együttes piaci részesedése 54 százalék a forgalomból. (Magyarországon 48 százalék).

Az adatokat a GfK Shopping Monitor című kutatása tárja fel, amit 1999 óta minden évben elvégeznek Magyarország mellett Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban is. A háztartásokban a vásárlásokért felelős személy, általában a háziasszony személyes megkérdezése alapján végzik a vizsgálatot. A megkérdezettek több fontos szempontból reprezentálják az egyes országok háztartásait.

Térségünkben a bolthálózat koncentrációja után az élelmiszerkereskedelem további fő jellemzői, hogy a forgalom növekszik mind, mennyiségben, mind értékben, azon kívül terjeszkednek a nemzetközi vállalatok, rajtuk keresztül pedig érvényesülnek a globális hatások.


Az öt nagy európai cég már itt van


A világ tíz legnagyobb kereskedelmi vállalata közül Közép- és Kelet-Európában jelen van mind az öt európai. Név szerint a francia Carrefour, a holland Ahold, a német Metro, a brit Tesco és a szintén német Rewe. A Top 10-be tartozó öt amerikai cég közül a listavezető Wal-Mart törte meg a jeget, közelmúltbeli cégalapításával Magyarországon.

Hazánkban jelenleg 7 nemzetközi élelmiszerkereskedelmi vállalat működtet üzletet, Lengyelországban 13, Csehországban 11, Szlovákiában 9, Romániában és Szlovéniában 4-4, Horvátországban és Bulgáriában pedig 3-3.

A Közép- és Kelet-Európában aktív nemzetközi kereskedelmi vállalatok rangsorát a tavalyi forgalom szerint a Metro vezeti 5,44 milliárd Euróval. Az utána következő Tesco 2,28, a Rewe 2,23, az Ahold 1,73, míg a Tengelmann 1,69 milliárd Eurót ért el. A Carrefour bevétele 1,42, majd az Auchan és a Lidl&Schwarz jön egyaránt 1,10 milliárd Euróval.


A közös jellemzők


A bécsi szemináriumon megállapították, hogy a közép-és kelet-európai élelmiszerkereskedelem közös jellemzői közé tartoznak a következők:

1. A nagy eladóterű üzletek terjeszkedése
2. A verseny éleződése
3. A választék bővülése
4. A boltláncok különbözősége
5. Új szereplők megjelenése
6. Változások a lakosság vásárlási szokásaiban

A szokásokhoz tartoznak az élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok. Magyarországon holtversenyben első az áru frissessége és minősége mellett az ára is. Az árat második helyre sorolják a szlovákok, csehek és lengyelek is.

Utána már eltérnek a vásárlási döntések okai. Nálunk harmadik helyen a széles választék, negyediken a kiszolgálás gyorsasága, ötödiken a személyzet udvariassága, míg hatodikon az üzlet és környezetének tisztasága áll. A szlovákoknál harmadik a bolt tisztasága, negyedik a választék, ötödik az árcímkék láthatósága, hatodik pedig a kiszolgálás gyorsasága. A csehek preferencia-sorrendjében harmadik a választék, negyedik szintén az árcímkék láthatósága, ötödik az, hogy kiismerjék magukat az eladótérben, hatodik pedig a gyorsaság.


Nálunk a Coop és a Tesco vezet


A láncok közül a legtöbb magyar háztartás számára az élelmiszerek fő beszerzési helye a Coop és a Tesco holtversenyben. Harmadik a Penny Market.

Szlovákiában kimagaslóan vezet az ottani Coop, majd a Tesco és Billa következik. Csehországban Kaufland, Plus, majd egyforma mértékben Coop és Penny Market a sorrend. Lengyelországban A Biedronki emelkedik ki, és némileg a Tesco. Utána hét lánc következik egyforma mutatóval.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

(Original Caption) Supporting the U.S. Army northern area command's March of Dimes is Private Nick Clooney, brother of singer Rosemary Clooney. He is a disc jockey for the Armed Forces network "Platter Parade," broadcast yearly in support of the campaign to raise funds for the fight against infantile paralysis.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.