Belföld

Zala megye fejlődését a szlovén kapcsolatok határozhatják meg

A zalai megyeszékhely és térsége vasút-közút fejlesztésének gazdasági, városrendezési, illetve a magyar-szlovén kapcsolatokra gyakorolt hatása elvitathatatlan a jövőre nézve - állapították meg a Zalaegerszegen tartott szakmai konferencián kedden.

“Megfelelően és nagyobb keresztmetszetűre kiépített kereskedelmi útvonalak és energetikai rendszerek hiányában egész más irányban gondolkodnak a magyar és szlovén üzletemberek, holott az EU-ba együtt belépő két szomszédos ország gazdasági-termelési szerkezete igen jól kiegészíthetné egymást” – hangsúlyozta Zentai József, a ljubljanai magyar nagykövetség kereskedelmi attaséja. Hozzátette: a két ország közötti tavalyi 540 millió euró értékű áruforgalom jó eredmény, de egy korszerű közlekedési infrastruktúra birtokában jelentősen tovább lehetne növelni.

“A Zalaegerszeg és északnyugat Zala fejlődésére is kiható szlovén-magyar vasút mielőbbi teljes, villamosított kiépítése és a rédicsi közúti határátkelőt túlterhelő kamionforgalom egy részének Ro-La rendszerű vasúti továbbítása előrehaladást hozna” – mutatott rá a szakember. Mint mondta: többek között ezek hiányában a tervezettnél jóval kisebb volt tavaly a vasúti teher- és személyforgalom a részben kiépült új vonalon. Zentai József szólt a Rédics-Lendva vasútvonal 8 kilométeres szakaszának újbóli megépítéséről, amelyre már megalakult egy szlovén konzorcium, és a kormány is támogatja.

“Mivel az unióban kötelező 90 napos olaj- és olajszármazék készleteit Szlovénia egy ideig még csak külföldön tudja tárolni, ez ügyben kézenfekvő lesz a fogadóképes zalaegerszegi finomítói tárolás lehetősége. Ezt már jóváhagyta a szlovén és rövidesen ezt teszi a magyar kormány is” – közölte a kereskedelmi attasé. Hozzáfűzte: ennél is fontosabb volna a két leendő uniós ország áram-, gáz- és olajvezeték összeköttetésének kölcsönösen előnyös megteremtése, ami egyben komoly beruházásvonzó tényező is a térség számára.

A szakmai fórum előadói megállapították: a tovább épülő szlovén-magyar vasút, a szintén az V-ös számú európai folyosóhoz tartozó útfejlesztések, elkerülő utak “kinyitják” a viszonylag zárt helyzetű Zalaegerszeget és a megye jelentős részét is az európai térségek számára. Ez pedig gazdasági, logisztikai, idegenforgalmi fejlesztést, egyben emberközelibb város- és környezetrendezést von maga után a megyeszékhelyen és annak régiójában – hangzott el a zalai tanácskozáson.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik