Litvai János, a Magyar Hajózási (Mahart) Rt. áruszállítási üzletág vezetője az MTI-nek elmondta: ennek ellenére a szombaton a román-szerb határról Magyarország felé elindult 6 bárkából álló, szenet és szóját szállító Mahart konvoj után a szerb vámhatóság beszedte a megemelt vámgarancia letétet. Hozzátette: a hétfő kora délután a magyar-szerb határról Szerbiába belépő 6 uszályból álló konvoj után – amely 5.000 tonna kukoricát szállít a constanzai kikötőbe -, a szerb hatóság szintén követelte a magas vámbiztosíték összegét.
Litvai János szerint a csaknem két hete a szerb határokon veszteglő 4 magyar konvoj közül már csak egy várakozik Veliko Gradiste-nél a szerb-román határon. Ez a 3 bárkából álló konvoj 3000 tonna, 4,5 millió dollár értékű alumíniumot szállít Magyarországra. A szállítmány vámgarancia biztosítéka mintegy 900 ezer dollár lett volna, ami kimeríti a két kijelölt szerb cég garancia keretét.
Hétfő késő délutáni információ szerint a szerb hatóság ez után a szállítmány után már nem kérte a magas vámgarancia összegét. A Mahart szakembere szerint a problémát a hétvége okozhatta, mivel a szerb kormány pénteki döntésről a helyi vámhatóságot csak hétfőn értesítették. Litvai János reményét fejezte ki, hogy keddtől már nem követeli a szerb vámhatóság a magas vámgarancia összeget, az országon áthaladó hajóktól. Az üzletág igazgató emlékeztetett arra, hogy korábban az áru értékének csak néhány százalékát kellett a szerb határon a hajósoknak kaucióként letenni, a június 1-jén hatályba lépett rendelettel viszont körülbelül húsz százalék lett a biztosíték összege.
“Mindez önmagában nem lenne baj, hiszen a pénzt a forgalmazók visszakapják. Csakhogy az új szabályok szerint a szállítmányozásba a két, erre kijelölt szerb ügynökség egyikét is kötelezően be kell vonni és csak az a szállítmány hajózhat át a szerb Duna-szakaszon, amelyik belefér e cégek garanciakeretébe” – tette hozzá.
“E társaságok korlátozott tőkeerővel és bankgaranciával rendelkeznek, így az uszályok csak a garancia keretösszeg határáig léphetnek be Szerbia-Montenegro területére – mutatott rá Litvai János. “A várakozás a Mahart-nak naponta két és fél millió forint veszteséget okozott, emellett tetemes az árutulajdonosok kára is. A Mahart ezért inkább megfizette a magas vámgarancia összeget, ahol lehetett, mivel ezzel még mindig jobban jártak, mintha az áru későbbi leszállításáért a megbízónak járó magasabb összegű álláspénzt kellene kifizetni” – tette hozzá a Mahart illetékese.