Belföld

A Rolls-Royce legyőzi a GE-t? – lopakodó hajót tervez az USA

A brit Rolls-Royce Plc, a világ második legnagyobb repülőgép-turbinagyártója reméli, hogy legyőzi riválisát, a GE-t abban a versenyben, amelyet egy amerikai hadiipari megrendelésért folytatnak.

A megrendelés igen tekintélyes: az USA haditengerészete egymilliárd dollárért kívánja felszerelni új osztályú rombolóit turbinákkal. A brit gyártó egy előzetes szerződést máris elnyert, így „hazai pályán” verheti meg a General Electricet, a világelső turbinagyártót. (A General Electric Magyarországon, Veresegyházán is működtet egy turbina-összeszerelő üzemet.)

Az új hajtóművet az úgynevezett DD-X-osztályú rombolókba építenék be az amerikai haditengerészetnél. A DD-X lesz az USA haderejének első „tisztán elektronikus” hajója. A hajtómű-rendszert azonban valószínűleg más vízi járműveken is felhasználják majd – közölte az amerikai haditengerészet.


 Eddig a GE volt nyeregben

A Rolls-Royce és az amerikai General Electric látják el a világ legnagyobb polgári repülőgép-gyártóit hajtóművekkel. Az amerikai Boeing Co. és az európai Airbus SAS, a világ két vezető repülőgép-gyártója. Az amerikai haditengerészetnél eddig a GE LM2500 típusú turbinája volt elsősorban használatos, amely a polgári repülőgépekbe beépített hajtóművek egyik átalakított változata.

A Rolls-Royce bízik magában


Ezek után bizakodóan tekint a jövő elé Saul Lanyado, a Rolls-Royce haditengerészeti divíziójának igazgatója: „immár csak rajtunk múlik, hogy veszítünk-e” – mondta a menedzser, arra utalva, hogy az előzetes szerződés után a brit cég kedvezőbb helyzetbe került vetélytársainál, s nagyobb az esélye arra, hogy hajtóműveket szállítson és azok karbantartását is elvégezze.


Lanyado szerint a végleges szerződés értéke az egymilliárd dollárt is elérheti a következő 15 évben. A londoni székhelyű Rolls-Royce a Bloomberg hírügynökség elemzői szerint megpróbál hasznot húzni az amerikai katonai kiadások növekedéséből. Ez már csak azért is kapóra jön a brit vállalatnak, miután a polgári repülést rég nem látott válság sújtja, márpedig turbinagyártásának fele, a cég árbevételének több mint ötven százaléka a civil repülőgépek hajtóműveinek szállításából realizálódik. (A Rolls-Royce turbinagyártása már régóta külön cégben működik, így a híres autógyártól immár függetlenül tevékenykedik a hajtóműveket előállítótársaság.) 

Az amerikai hadügyminisztérium egyébként a költségvetésben 3,7 százalékos növekedést szeretne elérni a védelmi kiadások számára 2004-ben, és a Pentagon tervei szerint a hadikiadások elérnék jövőre a 72,7 milliárd dollárt. Véleményünk az, hogy a versenykörnyezet mindenkit jobbá tesz – nyilatkozta némi kényszeredettséggel a GE képviselője, Dennis Murphy, a számukra kedvezőtlen hírek kapcsán. A szóvivő a konkrét ügyet mindazonáltal nem kívánta kommentálni a Bloombergnek.


A Kongresszus még beleszólhat…


A hírügynökség ugyanakkor megjegyzi, hogy az amerikai haditengerészet kongresszusi (törvényhozási) nyomás alá kerülhet, hogy írjon ki versenytárgyalást a beszerzésre, még akkor is, ha a Rolls-Royce bizonyítani tudja, hogy képes a hajók meghajtására – nyilatkozott Stuart Slade, egy amerikai kutató cég, a Forecast International haditengerészeti elemzője.

Az új turbina ugyanis megváltoztatná az eddigi kiképzés rendszerét, és valószínűleg egy egészen új hajócsalád megjelenését készítené elő. Várhatóan egy cirkálót is építenek majd a DD-X-hez hasonló technológiával, és egy „lopakodó” hadihajó is készülhet a közeljövőben, amely sekély vízben is képes lesz operálni. Ezek a hajók elsősorban elektromos és nem mechanikus meghajtásra épülnek majd – közölte David Caskey, az amerikai haditengerészet parancsnokságának szóvivője.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik