Belföld

Magyar Államvasút – mínusz 4000 kilométer?

Négyezer kilométer vasútvonal megszüntetésére dolgozott ki terveket a MÁV a vasutas szakszervezetek szerint. A vasúttársaság szerint ők csak vizsgálódnak.

Mindössze 3500 kilométert tartana meg saját kezelésben a jelenlegi 7500 kilométernyi vasútvonalából a MÁV Rt. a vasút reformjára vonatkozó
Magyar Államvasút –  mínusz 4000 kilométer? 1

koncepciója szerint – írta meg az elmúlt napokban a Magyar Nemzet. A Népszabadság értesülései szerint a MÁV tervezetét várhatóan júniusban tárgyalja a kormány. Az előterjesztés szerint a MÁV Rt. az utazóközönség igényeihez igazodva a vasúti szolgáltatás mellett – vagy helyett – egyes vonalszakaszokon közúti autóbuszos közlekedést nyújthat az utazóközönség részére.

Újra terítéken 

A vasúti vonalak megszüntetése már régóta napirenden van a MÁV-nál. A különböző kormányok azonban rendszerint lesöpörték az eddigi kezdeményezéseket, elsősorban a helyi közösségek és a vasúti szakszervezetek tiltakozása miatt. Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke 2000-ben, az Orbán-kormány idején például így nyilatkozott a Beszélőnek: „Nem gondolom, és nem mondom, hogy a hétezer-hatszáz kilométer hálózatot fönn kell tartani. Magyarországon egy olyan közlekedéspolitikai koncepciót kellene megalkotnia a kormánynak és a parlamentnek, amelyben a közlekedési ágak egymás mellett való működését nemzetgazdasági szempontból is elbírálnák.”  

Társadalmi vitát akarnak a szakszervezetek

Az, hogy a MÁV Rt. vonalak megszüntetésére készül, a társaság elnökének szóbeli tájékoztatójából derült ki, amelyet április 22-én a cégnél működő szakszervezeteknek adott. „Mivel a vasút reformjáról szóló koncepcióját legkésőbb június 15-éig a kormány elé terjeszti a MÁV, széles körű társadalmi vitát kezdeményezünk annak érdekében, hogy jelenlegi formájában a kabinet azt ne fogadja el” – közölte a Magyar Nemzettel Karácsony Szilárd, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) alelnöke.


A szervezet célja az, hogy a kormány jelenlegi formájában ne fogadja el a koncepciót. A VSZ ugyan támogatja a reformot, de szerintük az átalakulás nem jelentheti a közszolgáltatás színvonalának romlását, az egyes térségek vasúti közlekedéstől való indokolatlan megfosztását.


A MÁV szerint részben tévesek az információk


A VSZ-vezetők sajtóban megjelent szavai a MÁV szerint ugyanakkor részben téves információra alapoznak. A MÁV előterjesztésében a mellékvonalak hatékonyságának felülvizsgálata szerepel. Feltérképeznék a mellékvonalak állapotát, forgalmát, üzemeltetésük, fenntartásuk költségeit.


A FigyelőNethez is eljuttatott MÁV-közlemény szerint fel kell mérni továbbá az alternatív közlekedés lehetőségét, illetve a társadalmi hatásokat. A gazdasági kérdések mellett a környezetvédelmi és utaskényelmi szempontokat is mérlegelik. Ennek ismeretében dönt a kormány a mellékvonalak jövőjéről.

A MÁV Rt. vezetése párbeszédet, szakmai konzultációt tervez a döntéshozókkal és a szakmai, tudományos, társadalmi szervezetekkel, önkormányzatokkal éppúgy, mint a társadalom érintett rétegeinek képviselőivel. Teszi ezt annak érdekében, hogy a hatékony, optimális vállalati méret is megvalósuljon, és közben a társadalompolitikai szempontok is érvényesülnek.

Nemcsak közgazdsági szempontok döntenek?

Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke a Népszabadságnak elmondta, hogy a vasutas érdekvédelmi szervezetekkel a vállalatvezetés a napokban ismertette a tervezetet. A VSZ érvekkel kívánja segíteni a döntéshozókat azért, hogy a vasútvonal-hálózat hosszának meghatározása ne pusztán közgazdasági mérlegelés tárgya legyen, hanem az utazóközönség, a szállíttatók és a települések bevonásával, több szempont figyelembevételével történjen meg.


Magyar Államvasút –  mínusz 4000 kilométer? 2


Simon szerint a reformmal járó átalakulás nem jelentheti a közszolgáltatás színvonalának romlását, az egyes térségek indokolatlan megfosztását a vasúti közlekedéstől. Felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti szolgáltatás nélkülözhetetlen azokban a térségekben, amelyek felzárkóztatását a nemzeti fejlesztési terv is kiemelten kezeli. A vasútvonalakat érintő közvetlen költségkímélő döntések hátráltathatják a kormány szociális fordulatot célzó programjának megvalósulását is.


A MÁV Rt. üdvözli, hogy a Vasutasok Szakszervezete is kiáll a vasútreform mellett, és a MÁV társadalmi kapcsolatokért felelős miniszteri biztosának, Márkus Imrének korábban elhangzott álláspontjához hasonlóan társadalmi egyeztetést szeretne folytatni a vasúti mellékvonalak üzemeltetésével kapcsolatban – közölte hivatalos kommünikéjében a vasúttársaság. A MÁV nyilatkozata szerint a társaságnál készülő vasútreform-tervezet vizsgálja a mellékvonalak gazdaságos üzemeltetésének kérdéseit, de a cég egyetért azzal, hogy a mellékvonali közlekedés reformjának társadalmilag nyilvános folyamatnak kell lennie.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik