A terv úttörő szerepet vállal, hiszen sem Magyarországon, sem Európában nem szabályozták még törvényi szinten a területfejlesztés kérdéseit – írja a FigyelőNethez is eljuttatott közleményében a Miniszterelnöki Hibatal.
Az OTRT rendelkezéseinek betartása kötelező a megyei és települési önkormányzatok számára. Ez azt jelenti, hogy megyei és települési rendezési terveket csak az OTRT figyelembevételével készíthetnek, ám a terv egyben a megfelelő mozgásteret is biztosítja számukra.
A terv elfogadásával eldőltek a közút- és vasúthálózat elemeinek (a legfontosabb körgyűrűk, kapcsolatok, határmetszéspontok) alapvető kérdései, ezáltal várhatóan megszűnnek az egyes építmények szükségességéről, helyéről, illetve nyomvonaláról szóló, önkormányzatokat és állampolgárokat eddig gyakran megosztó viták. Hosszú távra tervezhetővé és kiszámíthatóvá válnak az ország, valamint az egyes megyék és régiók térszerkezetét meghatározó terület-felhasználási szabályok.
Így például az Országos Területrendezési Terv tartalmazza az M0 autópálya északnyugati szektorának megépítésére vonatkozó javaslatot, mivel erre az útszakaszra a gyorsforgalmi úthálózat teljessé tétele érdekében szükség van.
A javaslatról kezdettől fogva heves viták folytak. Az országos terv elfogadásával ez esetben az Országgyűlés úgy foglalt állást, hogy az említett északnyugati szektor megépítésére előbb vagy utóbb szükség van, helyét ki kell jelölni, és figyelembe kell venni mind Pest megye, mind az autópálya nyomvonalába eső települések rendezési terveinek elkészítésekor.
A későbbi tervezési munkák és vizsgálatok során természetesen lehet és kell a konfliktusokat enyhítő műszaki megoldásokat találni, de ezután már nem lehet megkérdőjelezni az út megépítésének szükségességét.
Hasonlóképpen sokat vitatott kérdés volt az M3 autópálya kivezetésének (határmetszéspontjának) meghatározása. A záhonyi kivezetés mellett elsősorban a település logisztikai szerepe szólt, a barabási kivezetés mellett az autópálya térségfejlesztő hatását lehet érvként felhozni.
Az országos terv mindkét változatot szerepelteti úgy, hogy az M3 autópálya Vásárosnamény térségében villaszerűen elágazik és két egyenrangú kivezetést tartalmaz Záhony, illetve Barabás térségében. Ez a megoldás lehetőséget ad a kormánynak, hogy a nemzetközi tárgyalások eredményétől (az ukrán fogadókészségtől) függően a későbbiekben döntsön a végleges változatról.