Az utóbbi időben némileg megváltozott az Audi pozíciója a Volkswagen konszernen belül, hiszen manapság a VW modelleknek is egyre nagyobb a presztízsük. A négykarikás márkának ezért elsődlegesen a sportosabb vevők igényeit kell kielégítenie, így az Audi egyre több olyan tanulmányt mutat be, mint a Nuvolari vagy a Pikes Peak. Eközben természetesen a szériaautóknál is nagy ütemben zajlik a fejlesztés, hiszen elkészült az A8 hosszított változata, és megjelent a felpaprikázott S4-es is.
Maradtak az arányok
Az új A3-as formaterve követi az A8-assal megkezdett új irányvonalat. Arányait tekintve azonban nem sokban tér el elődjétől. Az egységes márkaarculat érdekében az A3 nagyon Audis lett: több határozott él teszi karakteresebbé a karosszériát, és az emelkedő övvonalnak köszönhetően az autó sportos dinamikát sugároz.
A kocsi orrkialakítása is illeszkedik a márkaarculathoz, a hűtőmaszk kialakítása szinte teljesen azonos a többi Audi modellen látottal, újdonságot csak az enyhén felfelé húzott első lámpatestek jelentenek. Ezzel együtt az A3 sportosabb ugyan mint elődje, de közel sincs olyan markáns egyénisége, mint a márka siker modelljének számító TT-nek.
Az új A3 megkapta a VW Golf V. generációjának padlólemezét, melynek köszönhetően 65 mm-el nőtt a kocsi tengelytávja, ami elsősorban a hátsó utasok lábterére van jótékony hatással, emellett a szélessége is nőtt 30 mm-el. A sportosabb formát pedig tovább hangsúlyozzák a rövidebb túlnyúlások, és a 10 mm-es magasságcsökkenés.
Műszaki csemegék
A kocsi hajtásáról alapverzióban egy 1,6 literes 102 lóerős benzinmotor gondoskodik. A motorpiramis következő lépcsője a közvetlen befecskendezéses, 150 lóerős kétliteres. A csúcsverzióban pedig a Golf R32-es 250 lóerős, 3,2 literes V6-osa került, mellyel mindössze 6,5 másodpercet vesz igénybe a 100 km/órára gyorsítás. A motorkínálatba két dízel is bekerült, melyek közül a gyengébb is 105 lóerős. Az erősebb pedig egy új fejlesztésű kétliteres dízelmotor, 140 lóerős teljesítményével 200 km/óra feletti a végsebességre is képes.
Dupla
kuplung
A VW új váltómechanizmusa gyár szerint olyan finoman kapcsol, mint a legjobb automata, de kézi kapcsolással, jóval gyorsabb a manuális váltóknál. Ez úgy érhető el a DSG-ben (direktschaltende Sechsgang-Automatikgetriebe), hogy két olajos kuplungot alkalmaznak. Az egyik tengelykapcsoló a páratlan fokozatokat (1, 3, 5) és a hátramenetet szolgálja ki, a másik, pedig a páros előremeneti fokozatokat (2, 4, 6) kezeli. A hidraulikus és elektronikus vezérlésű váltó lényegében előkészíti a következő fokozatot, és a váltás pillanatában a kuplunggal aktiválja. Ennek eredményeként lényegesen lerövidül a váltási idő és ráadásul mindez rángatásmentesen valósul meg.
A mérnökök igyekeztek a kocsi futóművét is sportosabbra hangolni, ezért hátra igényesebb, négy lengőkaros kerékfelfüggesztést terveztek. A kerekek már az alapváltozatnál is 16 colosak és felárért akár igazi sportfutómű is rendelhető, mellyel a kocsi további 15 mm-rel kerül közelebb a földhöz.
Jól fel van szerelve
Az A3-as Audi kategóriájában szinte páratlan felszereltséggel rendelkezik. A két első és két oldalsó légzsák mellett széria a hátsó utasok fejét is védő függönylégzsák is, ugyanúgy, mint a menetstabilizáló elektronika vagy a négy elektromos ablakemelő, de ez szinte természetes egy prémiummárkánál. Az igazi luxust olyan berendezések biztosítják mint a Bose audio-vizuális központtal kombinált navigációs rendszer, vagy az elektromosan fűthető hátsó ülések és a többzónás digitális klíma.
Az A3-as egyelőre csak háromajtós karosszériával készül, az ötajtós modellt a tervek szerint egy 25 cm-rel hosszabb kombi váltja fel, és nem kizárt egy terepjáró változat sem, melyet egyelőre A3 Crossover néven emlegetnek. Hazánkba a nyár elején várható a kocsi megjelenése, melynek áráról egyelőre nincsenek hírek.