Belföld

Virtuális HR – mi lesz az emberrel?

admin

2003. 04. 23. 17:00

Megszűnnek a szervezeti humán erőforrás osztályok, marad helyettük egy HR portál, egy call center, valamint egyetlen személy, aki ellátja a stratégiai feladatokat.

Szakértők szerint az emberi erőforrás menedzsment rutinfeladatait a jövőben „láthatatlan kezek” intézik. A vállalatoknál nem lesz többé HR

osztály, a munkatársak nem kereshetik fel ügyes bajos dolgaikkal a HR-est.

Az úgynevezett HR portálok virtuális megtestesítői lesznek a korábbi szervezeti egységnek, ha pedig valaki személyes kapcsolatra vágyik, felhívhatja a call centert, ahol készségesen felelnek minden kérdésére. Az adminisztrációs feladatok nyűgétől szabadulva elég egy vagy két HR-es, aki a stratégiai tervezésről gondoskodik.

Nyitva mindenki előtt

 

Egyes vállalatoknála munkatársak beleláthanak a rendszer működésébe is. A centerek alkalmazottainak munkáját egy szoftver követi, amelynek segítségével jól látható, hogy a kapott feladat megoldásában hol tartanak. A menedzsment és az alkalmazottak követni tudják, hogy mikor jutnak hozzá a kért információkhoz.  

Változások kora



A filozófiaváltás oka a növekvő specializáció és a költséghatékonyság nyomása. A vállalatok újraszervezik a HR osztályt, legtöbb feladatát egy shared service center veszi át. Ez egy internetes HR potálból és egy call centerből áll. „A HR-nek együtt kell fejlődnie a technológiával – mondja Mercsák Andrea, a Ford Motor Hungária Kft. és az FCE Credit Hungária Rt. humánerőforrás-igazgatója. – A mai mukahelyi környezetben az emberek hozzászoknak a számítógép használatához, és az elidegenített kapcsolatokhoz.”

Az állandó költségek is csökkenek az új megoldásokkal, mert azokat általában egy külső szolgáltató segítségével valósítják meg, vagyis gyakorlatilag kiszervezik a HR rutinfeladatait. Így átláthatóbb lesz a költségek szerkezete is.

A rendszer rugalmas és könnyen hozzáférhető, a munkatársak szabadon használhatják a szolgáltatásokat. Az alkalmazotti és vezetői önkiszolgáló rendszerek automatizálják a HR adminisztrációs feladatait, és ezzel át is adják a felelősséget a vállalat alkalmazottainak. „Nálunk is működik már intranet, amelyet a vállalat alkalmazottai szívesen használnak – számol be tapasztalatairól Mercsák Andrea -, call center itthon még nincs, de a Ford más, külföldi vállalatánál már működik, és tapasztalataink szerint igen elégedettek vele az ott dolgozók.”

Szabályozott shared service centerek

A HR portálból és call centerből álló shared service centerekben a funkciók egymás mellé rendelésével egy helyen halmozódnak fel a kompetenciák és a tudás. Pontos szabályok határozzák meg, hogy az egyes ügyfelek, vagyis a vállalat alkalmazottai milyen szolgáltatásokat vehetnek igénybe.

A munkatársak telefonon vagy az interneten léphetnek kapcsolatba a shared servic-szel, kérdéseiket faxon vagy e-mailen is elküldhetik. Az egyes kérések feldolgozási és megválaszolási ideje szigorúan szabályozva van, csakúgy, mint a szolgáltatás minősége.

A menedzsment számára rendelkezésre áll egy tancsadói iroda is, ahol a bonyolultabb kérdésekre is válaszolnak. Ha a vezetők olyan információkat, jelentéseket igényelnek, melyek lekérdezése bonyolult, a tanácsadók akár napokat is eltölthetnek a kérdés megválaszolásával.


Végre stratégiai szerepben


A HR szakemberek régóta hangoztatják, hogy az emberi erőforrás menedzsmentnek stratégiai szerepe van a vállalatnál, ezt mára sok felsővezető fel is ismerte. A rengeteg rutinfeladat mellett azonban sok HR osztálynak már nem jut ideje a stratégiai tervezésre. „Ha a HR végre felszabadul a napi adminisztráció alól, akkor be tudja tölteni a stratégiai partner szerepét” – véli Mercsák Andrea. Így végre az alapvető képességekre és a stratégiai tervekre, illetve azok gyakorlati átültetésére koncentrálhatnak.

Szakértők szerint 1-2 alkalmazott is el tudja látni ezeket a feladatokat, sőt egyesek azt pedzegetik, talán egy HR-esre sem lesz szükség. „Én nem hiszek abban, hogy egy ember sem fog maradni a cégeknél a HR-es pozíciójában – mondta el a véleményét Mercsák Andrea. – Egyrészt egy számítógép soha sem lehet üzleti partner, másrészt az ermberi erőforrás menedzsment, mint azt a neve is mutatja, emberekről szól, ezért nem lehet, hogy a munkatársak mindig csak egy számítógéppel és egy telefonvonal végén ülő ismeretlennel osszák meg gondjaikat.”

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Plastic debris floating on the ocean surface, shot underwater.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.