Belföld

Nem akar színlelni? Forduljon színészhez!

Cégvezetőknek és üzletkötőknek egyaránt fontos, hogy az üzleti élet minden helyzetében saját arcukat mutathassák. Neves színészek segítik a tréning résztvevőit, hogy magukra találjanak.

A színészek is szerepeket játszanak, mégis önmagukat adják – erre a képességre tanítja meg a cégvezetőket, üzletkötőket a Szerepjátszmák,
Nem akar színlelni? Forduljon színészhez! 1

avagy a játszmák szerepe című tréning. Nekik ugyanis számtalan olyan vezetői szerepben és üzleti szituációban kell helytállniuk, amelyekben nem saját véleményüket, hanem egy külső, tőlük független döntésben megfogalmazott gondolatokat képviselnek. Ha ezekben is meg tudják találni saját arcukat, önmagukat tudják adni, sokkal hatékonyabbak és hitelesek lehetnek munkájuk során. 

Világlicenc Robert Cohentől 

A tréning ötlete Márton Andrástól származik, aki a New York-i Magyar Kulturális Központ igazgatója, rendező, színész és színészpedagógus. Az Egyesült Államokban hasonló tréningek már régóta léteztek, amikor Bene Jánossal, a Generatív oktatási igazgatójával kidolgozták a Szerepjátszmák, avagy a játszmák szerepe tréning módszertanát, menetét és tartalmát, amelyet a világszerte elismert amerikai színészpedagógus, Robert Cohen módszereire alapoztak. Az így megszületett üzletembereknek szóló színészkurzusra világlicencet kaptak Cohentől. 

Nem színészkedni kell!

„Tapasztalataink szerint minden üzletember óriási érdeklődéssel és izgalommal fordul a tréning felé, de legalább ennyire félnek is tőle, mert azt hiszik, színészkedniük kell – mondta el a FigyelőNetnek Bene János, a Generatív Tanácsadó Iroda oktatási igazgatója. – Ha már eljöttek, megnyugodnak, mert mi csak saját eszközeiket szeretnénk velük megismertetni, és ezek tudatos használatára tanítjuk őket.”

Ezen a tréningen kiszakadnak a résztvevők a vállalati környezetből, még az is őszinte arcát mutatja, aki hosszú évek folyamán megtanult a tréningeken viselkedni. Ráadásul a színházi tréner és a neves színészek sem a gazdaság világából érkeztek, őszintébben mondják el véleményüket az üzletembereknek. „Ez különösen a felsővezetők esetében fontos, mert ők évek óta nem kapnak visszajelzést viselkedésükről – osztotta meg tapasztalatait a FigyelőNettel Bene János. – Mindenki tőlük függ, a beosztottak, a tanácsadók. Felettük pedig már senki sincs. A színházi emberek nem részei az ő világuknak, ezért könnyebben mondják el nekik véleményüket.”

Az új helyzet új feladatokat jelent – mindez arra szolgál, hogy a résztvevők lebontsák megszokott kliséiket, őszinték legyenek. Az itt tanultakat aztán visszaemelhetik munkájuk során előforduló helyzetekbe, amelyekben már sokkal könnyedebben tudnak majd „létezni”.

Ki vagyok én?

 

Egy dinamikus üzletasszony, aki felküzdötte magát az elsők közé: megállja a helyét a férfiak között, határozott és rendkívül férfias. Ugyanakkor küzd, viselkedése óriási energiákat vesz el tőle, mert nő. A tréningen a férfias vezető szerepén kívül megtalálta a női vezetői arcát is, megtanulta, hogyan tud nőként irányítani. De nemcsak ő fedezte fel személyiségét a tréningen. Egy briliáns kommunikációs készségű felsővezető az itt kapott őszinte vélemény alapján beismerte, kommunikációjával néha túlkompenzálta szakmai hiányosságait, s ez gyengítette hitelességét a szakemberek előtt. Ezt ő már régóta felismerte, de meg nem erősítette senki.  

Színpadon a menedzserek

A színházi és menedzsment trénerek négy napon át nyolc modulon vezetik végig a résztvevőket. A modulok egy egyéves színészképzés lebontásából és átdolgozásából születtek. Bizalomjátékok, improvizatív, csoportos, páros, tartalom nélküli jelenetek, monológok jelölik ki az utat.

Bemelegítésként teszt kitöltésével kezdenek az érdeklődők, amelyet egymás előtt értékelnek. A következő találkozón még mélyebbre ásnak, előkerülnek a társas érintkezéskor alkalmazott játszmák, stratégiák, taktikák. Mindenkiről kiderül, hogy fenyeget, csábít, vagy inkább mások együttérzését kényszeríti ki, ha meg akar győzni valakit. „A nap végére már egy jelenetben is bizonyítják a résztvevők, hogy nemcsak a megszokott stratégiájukat és taktikájukat tudják bevetni” – mondta Bene János.

A következő szinten már bekapcsolódik a külvilág: hogyan találják meg saját stílusukat és szerepüket a résztvevők, amikor a helyzetet már több szereplő alakítja. Hogyan alakítható saját hasznukra egy beszélgetés, hogyan igazíthatják a másikhoz viselkedésüket – mindezt a játszmák tudatos kezelésének jegyében. Ha nehezen menne ez a feladat, a profi színészekkel közösen eljátszott páros jelenetek rásegítenek a helyes út megtalálására.

Más szemmel 

A program után még egy jutalomjátékot kapnak a résztvevők: az egész csoport közösen megy színházba, ahol a tréning egyik sztárvendége játszik. Az előadás vége után, a „díszletben” felidézik a korábban tanultakat, és annak fényében értékelik a szerepeket. Sőt, akár jelenetekben is eljátszhatják meglátásaikat. Az biztos, hogy a tréning után már más szemmel nézik a színházat is. 

Egy unikum – a sok pótolhatatlan plusz

Nemcsak a tartalom szolgál újdonságként a vállalati élethez szokott embereknek, hanem a segítő személyek, a helyszín és a jól megérdemelt jutalomjáték. A Generatív Tanácsadó Iroda, ha csak teheti, valódi színpadra szervezi a tréningeket, ami sajnos helyszűke miatt nem mindig valósulhat meg, de így is gyakran előfordul, hogy a SURE Stúdió, a Ruttkai Éva Színház, a Madách Tolnay terme vagy a BM Duna palota színpadára állhatnak fel a „szerepjátszók”.

A menedzsertrénerek mellett több színházi ember is segít: Rátóti Zoltán színész, Réczei Tamás, a Debreceni Színház rendezője, László Csaba színész, Tóth Auguszta színész. Ha sikerül egyeztetni, Mácsai Pál és Bálint András is megpróbálja tudását átadni az üzlet világából érkezőknek.

Az utolsó napon egy egész életre szóló élményben lehet része minden bátor vállalkozónak: Csehov Három nővér című darabjából adhatják elő Irina monológját, méghozzá a színésztréner instrukciói alapján. „Azért esett erre a monológra a választásunk, mert minden mondat másról szól, mint amit valójában jelent – árulta el Bene János. – Még egy színésznek is kihívó feladat az érzelmek és a szavak szétválasztása.” 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik