Belföld

A leghosszabb villamos – kétéves tender kétségekkel

Egyes vélemények szerint a legdrágább, a BKV szerint viszont a legjobb ajánlat nyert a nagykörúti villamostenderen. A 37 milliárdos beszerzés győztese a Siemens lett.

Lezárult a tavaly augusztusban meghirdetett nemzetközi tárgyalásos eljárás, hamarosan kezdődhet az új nagykörúti villamosok gyártása és
A leghosszabb villamos – kétéves tender kétségekkel 1

szállítása. A szerződést még ebben a hónapban aláírhatja a BKV és a tender első helyezettje, a német Siemens-Kiepe Konzorcium – tájékoztatta a FigyelőNetet a BKV Rt.

A BKV szerint Európa legnagyobb, 37 milliárd forint értékű villamos-beszerzési tenderének eredményeként a kontinens leghosszabb, és „talán legkorszerűbb” villamosai 2005-től járhatnak a Nagykörúton. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója szerdai sajtótájékoztatóján az MTI-Eco tudósítása szerint elmondta: ha az első helyezett német konzorciummal  nem sikerülne szerződést kötni, akkor a második helyezett francia Alstommal ülnek asztalhoz. A tender harmadik helyezettje a kanadai székhelyű Bombardier lett.

A Népszabadság korábbi cikke szerint Szálka Miklós, a BKV felügyelőbizottsági tagja kétségbe vonja a pályázatok értékelésének tisztaságát, mert az ajánlatok műszaki elbírálása a nemzetközi gyakorlattól eltérően szubjektív és áttekinthetetlen volt. A lap már korábban beszámolt egyébként arról, hogy a győztes a legdrágább ajánlatot tevő, de a főváros és a BKV favoritjának számító Siemens lesz.

Egyéb szempontok 

A BKV az ajánlati ár mellett más szempontokat is figyelembe vett. Az értékelési szempontrendszer kidolgozásánál szem előtt kellett tartani, hogy a főváros egyik legfontosabb tömegközlekedési viszonylatát kell megújítani. A Nagykörúton olyan járműveknek kell közlekedniük, amelyek biztonságosan és gazdaságosan tudják kielégíteni az óriási utasforgalmi igényeket: óránként 10 ezer utas szállítását. Kiemelt szempontot jelentett a megfelelő jármű-kapacitás, a villamos tömege és napi forgalomba adásának biztonsága, valamint a jármű csendessége és a járművezetők kényelme. 

Egyhangú döntés után aggályok

A Népszabadság szerint a német cég 149,4 millió eurós ajánlatot tett – kétéves garancia esetén. A két másik pályázó, a francia Alstom kétéves garancia mellett 140,7 milliót, a kanadai Bombardier pedig 140,4 milliót, illetve hároméves kezességvállalás esetén 141,7 milliót kért.

A pályáztatás részleteiről Aba Botond a szerdai sajtótájékoztatón elmondta: az elnökletével működő kilenctagú tenderbizottság a BKV vezetőiből, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési, környezetvédelmi, pénzügyi és közbeszerzési bizottságainak egy-egy delegáltjából, valamint a Műegyetem egyik tanszékvezetőjéből állt. Aba jelezte: a városházi tagok között szerepeltek ellenzéki képviselők is. A bizottság a legkedvezőbb ajánlatra vonatkozó végső döntést egyhangúlag hozta meg.

A FigyelőNet szerette volna megkérdezni a Főpolgármesteri Hivatal véleményét is a tenderrel kapcsolatban. A Városházán azonban elzárkóztak ettől.

Az új villamosok jellemzői 

A mostani beszerzés nyomán 2004 és 2006 között újulhat meg a teljes nagykörúti járműpark. Az 53 méteres járművek sorozatszállítása 2005-ben és 2006-ban történik. 2006 közepétől már csak az új, legkorszerűbb technikát képviselő villamosok fognak járni a 4-6-os vonalán. Az alacsony padlós villamosokat a gyerekek, idősek, babakocsival vagy tolószékkel közlekedők is könnyebben tudják majd használni. A könnyebb le- és felszállás egyben gyorsabb utazást is jelent minden budapesti számára. Az egyterű járművek elrendezése – a közbülső vezetőülések kiiktatásával – sokkal komfortosabb lesz a jelenlegi villamosokénál. Az új, hosszú villamosok a tervek szerint 30 évig fognak szolgálatot teljesíteni Budapesten. 

Titkos számítási képlet

Aba Botond viszont az MTI-Eco szerint elmondta: az összesen 40 új villamos jelenlegi szerelvényenkénti ajánlati ára 3,5 millió euró. A vezérigazgató bízik abban, hogy a tárgyalásokon sikerül még ennél is olcsóbban hozzájutni az eredeti ajánlat szerint 5,2 millió eurós járművekhez.

Egyhangú döntését egy előre rögzített és titkos számítási képlet alapján hozta meg a bíráló testület. Ez a képlet a többi között a szállítási határidő, a garancia, a belső térrendezés, a zajterhelés és a férőhely-kialakítás szempontjait vette figyelembe. A vezérigazgató emlékeztetett arra is: a második, immár tárgyalásos pályázatot azt követően írta ki a főváros az elmúlt évben, hogy az első körben mindössze egyetlen érvényes pályázat maradt, ugyancsak a Siemens cégé.

A beszerzés előzményei 

A Nagykörúton közlekedő 4-es és 6-os Európa legnagyobb forgalmú felszíni villamos járata. Naponta átlagosan 220 ezer utas veszi igénybe, legforgalmasabb szakaszain kihasználtsága csaknem 90 százalékos. A jelenlegi járművek elavultak, átlagéletkoruk 25 év. A villamosok vásárlása azután vált lehetővé, hogy az Európai Unió bankja, az EIB 75 millió eurós kedvezményes hitelt nyújtott a fővárosnak. A 2001-ben kiírt nyílt, nemzetközi tender 2002. áprilisában eredménytelenül zárult. Az EIB hozzájárult a beszerzés tárgyalásos eljárás keretében történő folytatásához. 2002 júliusában szakemberek rögzítették mindazon szempontokat, amelyeket az értékelés során figyelembe kellett venni. Ezután három cég kapott meghívást, mindháromtól érkezett értékelhető ajánlat.  

A tárgyalások

Két fordulóban, 2002 októbere és decembere között került sor a BKV és az ajánlattevő cégek közötti tárgyalásokra, majd az ajánlattételre. Az árajánlatokat a BKV 2003. február 11-én bontotta fel az EIB egyetértése mellett. Ezt követte az értékelés. Eszerint az összességében legelőnyösebb ajánlatot a Siemens-Kiepe Konzorcium tette a Combino típussal, második az Alstom Citadis típusa, harmadik a Bombardier Eurotramje lett.

Az értékelés 2003. február 28-án került a városházi politikusokból és a BKV csúcsvezetőiből álló tenderbizottság elé. A testület megtárgyalta az értékelőbizottság javaslatát, és döntött az eljárás eredményéről. A tenderbizottság egyhangúan foglalt állást a Siemens-Kiepe Konzorcium mellett. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik