Belföld

A leghosszabb villamos – kétéves tender kétségekkel

Egyes vélemények szerint a legdrágább, a BKV szerint viszont a legjobb ajánlat nyert a nagykörúti villamostenderen. A 37 milliárdos beszerzés győztese a Siemens lett.

Lezárult a tavaly augusztusban meghirdetett nemzetközi tárgyalásos eljárás, hamarosan kezdődhet az új nagykörúti villamosok gyártása és
A leghosszabb villamos – kétéves tender kétségekkel 1

szállítása. A szerződést még ebben a hónapban aláírhatja a BKV és a tender első helyezettje, a német Siemens-Kiepe Konzorcium – tájékoztatta a FigyelőNetet a BKV Rt.

A BKV szerint Európa legnagyobb, 37 milliárd forint értékű villamos-beszerzési tenderének eredményeként a kontinens leghosszabb, és „talán legkorszerűbb” villamosai 2005-től járhatnak a Nagykörúton. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója szerdai sajtótájékoztatóján az MTI-Eco tudósítása szerint elmondta: ha az első helyezett német konzorciummal  nem sikerülne szerződést kötni, akkor a második helyezett francia Alstommal ülnek asztalhoz. A tender harmadik helyezettje a kanadai székhelyű Bombardier lett.

A Népszabadság korábbi cikke szerint Szálka Miklós, a BKV felügyelőbizottsági tagja kétségbe vonja a pályázatok értékelésének tisztaságát, mert az ajánlatok műszaki elbírálása a nemzetközi gyakorlattól eltérően szubjektív és áttekinthetetlen volt. A lap már korábban beszámolt egyébként arról, hogy a győztes a legdrágább ajánlatot tevő, de a főváros és a BKV favoritjának számító Siemens lesz.

Egyéb szempontok 

A BKV az ajánlati ár mellett más szempontokat is figyelembe vett. Az értékelési szempontrendszer kidolgozásánál szem előtt kellett tartani, hogy a főváros egyik legfontosabb tömegközlekedési viszonylatát kell megújítani. A Nagykörúton olyan járműveknek kell közlekedniük, amelyek biztonságosan és gazdaságosan tudják kielégíteni az óriási utasforgalmi igényeket: óránként 10 ezer utas szállítását. Kiemelt szempontot jelentett a megfelelő jármű-kapacitás, a villamos tömege és napi forgalomba adásának biztonsága, valamint a jármű csendessége és a járművezetők kényelme. 

Egyhangú döntés után aggályok

A Népszabadság szerint a német cég 149,4 millió eurós ajánlatot tett – kétéves garancia esetén. A két másik pályázó, a francia Alstom kétéves garancia mellett 140,7 milliót, a kanadai Bombardier pedig 140,4 milliót, illetve hároméves kezességvállalás esetén 141,7 milliót kért.

A pályáztatás részleteiről Aba Botond a szerdai sajtótájékoztatón elmondta: az elnökletével működő kilenctagú tenderbizottság a BKV vezetőiből, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési, környezetvédelmi, pénzügyi és közbeszerzési bizottságainak egy-egy delegáltjából, valamint a Műegyetem egyik tanszékvezetőjéből állt. Aba jelezte: a városházi tagok között szerepeltek ellenzéki képviselők is. A bizottság a legkedvezőbb ajánlatra vonatkozó végső döntést egyhangúlag hozta meg.

A FigyelőNet szerette volna megkérdezni a Főpolgármesteri Hivatal véleményét is a tenderrel kapcsolatban. A Városházán azonban elzárkóztak ettől.

Az új villamosok jellemzői 

A mostani beszerzés nyomán 2004 és 2006 között újulhat meg a teljes nagykörúti járműpark. Az 53 méteres járművek sorozatszállítása 2005-ben és 2006-ban történik. 2006 közepétől már csak az új, legkorszerűbb technikát képviselő villamosok fognak járni a 4-6-os vonalán. Az alacsony padlós villamosokat a gyerekek, idősek, babakocsival vagy tolószékkel közlekedők is könnyebben tudják majd használni. A könnyebb le- és felszállás egyben gyorsabb utazást is jelent minden budapesti számára. Az egyterű járművek elrendezése – a közbülső vezetőülések kiiktatásával – sokkal komfortosabb lesz a jelenlegi villamosokénál. Az új, hosszú villamosok a tervek szerint 30 évig fognak szolgálatot teljesíteni Budapesten. 

Titkos számítási képlet

Aba Botond viszont az MTI-Eco szerint elmondta: az összesen 40 új villamos jelenlegi szerelvényenkénti ajánlati ára 3,5 millió euró. A vezérigazgató bízik abban, hogy a tárgyalásokon sikerül még ennél is olcsóbban hozzájutni az eredeti ajánlat szerint 5,2 millió eurós járművekhez.

Egyhangú döntését egy előre rögzített és titkos számítási képlet alapján hozta meg a bíráló testület. Ez a képlet a többi között a szállítási határidő, a garancia, a belső térrendezés, a zajterhelés és a férőhely-kialakítás szempontjait vette figyelembe. A vezérigazgató emlékeztetett arra is: a második, immár tárgyalásos pályázatot azt követően írta ki a főváros az elmúlt évben, hogy az első körben mindössze egyetlen érvényes pályázat maradt, ugyancsak a Siemens cégé.

A beszerzés előzményei 

A Nagykörúton közlekedő 4-es és 6-os Európa legnagyobb forgalmú felszíni villamos járata. Naponta átlagosan 220 ezer utas veszi igénybe, legforgalmasabb szakaszain kihasználtsága csaknem 90 százalékos. A jelenlegi járművek elavultak, átlagéletkoruk 25 év. A villamosok vásárlása azután vált lehetővé, hogy az Európai Unió bankja, az EIB 75 millió eurós kedvezményes hitelt nyújtott a fővárosnak. A 2001-ben kiírt nyílt, nemzetközi tender 2002. áprilisában eredménytelenül zárult. Az EIB hozzájárult a beszerzés tárgyalásos eljárás keretében történő folytatásához. 2002 júliusában szakemberek rögzítették mindazon szempontokat, amelyeket az értékelés során figyelembe kellett venni. Ezután három cég kapott meghívást, mindháromtól érkezett értékelhető ajánlat.  

A tárgyalások

Két fordulóban, 2002 októbere és decembere között került sor a BKV és az ajánlattevő cégek közötti tárgyalásokra, majd az ajánlattételre. Az árajánlatokat a BKV 2003. február 11-én bontotta fel az EIB egyetértése mellett. Ezt követte az értékelés. Eszerint az összességében legelőnyösebb ajánlatot a Siemens-Kiepe Konzorcium tette a Combino típussal, második az Alstom Citadis típusa, harmadik a Bombardier Eurotramje lett.

Az értékelés 2003. február 28-án került a városházi politikusokból és a BKV csúcsvezetőiből álló tenderbizottság elé. A testület megtárgyalta az értékelőbizottság javaslatát, és döntött az eljárás eredményéről. A tenderbizottság egyhangúan foglalt állást a Siemens-Kiepe Konzorcium mellett. 

Címkék: archívum

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

(FILES) In this file photo taken on February 1, 2015 Austrian former Formula One driver Niki Lauda looks on during the first day of the Formula One pre-season tests at Jerez racetrack in Jerez. - Former F1 champion Niki Lauda dies: family tells media on May 21, 2019. (Photo by Jorge Guerrero / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.