Belföld

Csődközelben az Al-Dzsazíra

Csődközelbe került az arab nyelvű Al-Dzsazíra hírtévé, miután a már a háború előtt is gyéren érkező hirdetési bevételek mára lényegében teljesen elapadtak - írja a Napi Gazdaság.

Pénzügyi válság fenyegeti az arab világ egyik legfontosabb információs forrásaként ismert hírtévét, az Al-Dzsazírát, jóllehet az iraki háború kezdete óta megduplázta európai előfizetőinek számát, angol nyelvű weboldala pedig a leglátogatottabbak között volt a múlt héten. A 35 millió arab nyelvű háztartásba eljutó hírtévé nem a háború áldozata, hiszen már az elmúlt két évben kerülni kezdték a hirdetők. A BBC szerint a katari székhelyű Al-Dzsazíra hangvétele és témaválasztása a Közel-Keleten szokatlanul nyitott, amivel számos befolyásos ellenséget szerzett magának a célközönségnek számító világban. A hírtévé riporterei ki vannak tiltva egyebek közt Jordániából és Kuvaitból, s nem látják őket szívesen Szaúd-Arábiában sem, amióta a csatorna interjúkat sugárzott szaúdi disszidensekkel.

Az Al-Dzsazíra az Oszama bin Laden-videók sugárzásával tett szert világhírre, ám a régióban már korábban ismert volt. Maga a katari emír, Hamad bin Kalifa Al-Tani hozta létre 1996-ban, 150 millió dolláros beruházással, azzal a szándékkal, hogy a BBC kudarcba fulladt vállalkozása után legyen egy független arab nyelvű hírszolgálat. Az Al-Dzsazíra 2001-ben megpróbált önfinanszírozóvá válni, tavaly azonban ismét az emírnek kellett kifizetnie a csatorna adósságait. Helyi médiavásárlók szerint a multinacionális cégek regionális főnökei ódzkodnak attól, hogy az Al-Dzsazírán hirdessenek. A harcok kezdete óta az Al-Dzsazíráról gyakorlatilag eltűntek a reklámok, miközben a térség egész hirdetési piaca csak 50 százalékkal zsugorodott.

Helyi szakértők szerint a hírtévé helyzete nem is javul addig, amíg a régió fő erői nem változtatnak megítélésén – erre esélyt nyújthat, hogy az amerikai hadifoglyok bemutatásával az Al-Dzsazíra szimpatizánsokra talált az arab üzleti világban. Rövid távon azonban valószínűleg megint csak akkor kerülhetik el a csődöt, ha a katari emírrel megállapodásra tudnak jutni. Erre azért is minél előbb szükség volna, mert a website-szolgáltató Akamai Technologies tegnap az europemedia.net értesülése szerint indoklás nélkül felmondta az Al-Dzsazíra arab, illetve angol nyelvű oldalainak működtetését, a Yahoo! pedig megtagadta a csatorna reklámozását, hivatkozva a háborús érzékenységekre.

Címkék: archívum

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.