Farkas László, a kivitelező Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese pénteken a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Sajópetri határában, az épülő sztrádánál tartott sajtótájékoztatón elmondta: a késés nem az építőkön múlik, az autópálya nyomvonalában lévő földterületek kisajátítása körüli problémákra vezethető vissza.
Az M30-as építését pontosan egy évvel ezelőtt kezdték, az alapkövet az elmúlt év április 4-én helyezték el Emőd határában az M3-as autópálya leágazásánál, a munkát a téli szünetet követően pénteken kezdték el ismét a kivitelezők.
Az eltelt tizenkét hónap alatt a 24 kilométer hosszú autópálya első húsz kilométeres szakaszán lényegében elkészültek a földmunkával, a fennmaradó 4 kilométeres szakaszon azonban a munkálatok hosszú ideig szüneteltek. Ennek elsődleges oka az volt, hogy sokáig nem sikerült megállapodásra jutni azokkal, akiknek földje az autópálya nyomvonalába esik. A gazdák kevesellték a beruházó által a földterületért felkínált pénzt, néhányuk kivételével azonban időközben sikerült megegyezni.
Az M30-as egyébként az ország egyik legdrágábban megépülő autópályája lesz, míg a tavaly átadott M3-as Füzesabony-Polgár közötti szakaszán egy kilométer hosszú sztrádaszakasz 1,1 milliárd forintba került, itt ez az összeg megközelíti a 2 milliárd forintot.
A kivitelezők ezt a nehéz terepviszonyokkal magyarázzák, valamint azzal, hogy az út kétszer is keresztez vasútvonalat, így lényegesen több földmunkát kell végezni, valamint a Sajó fölé is hidat kell építeni. Csak ez utóbbi másfél milliárd forintba kerül.
Az M30-as a tervezett, úgynevezett transzeurópai autópálya-hálózathoz illeszkedik, része lesz a Gdansk-Katowice-Kassa-Miskolc-Kolozsvár-Bukarest-Constanca vonalnak.