Belföld

Inog a Malév-vezér széke?

admin
admin

2003. 03. 19. 07:20

Inog a Malév Rt. vezérigazgatójának széke. A Népszabadság információja szerint a pénzügyi tárca a héten záruló vizsgálat eredményétől teszi függővé azt, kezdeményezi-e a menedzsment leváltását.

A minisztériumban és az állami vagyonkezelőnél folytatott vizsgálat során terítékre kerülnek a TU–154-esek eladása, a légitársaság tanácsadói szerződései, valamint a kisgépek beszerzése körüli vitás kérdések.

Még ezen a héten lezárul a Malév Rt. gazdálkodásának pénzügyminisztériumi vizsgálata – értesült a Népszabadság. A lap úgy tudja, a pénzügyi tárcánál a vizsgálódás eredményétől teszik függővé, hogy kezdeményezik-e Váradi Józsefnek, a Malév Rt. vezérigazgatójának a leváltását. A hírek szerint a tárcával párhuzamosan a Malév tulajdonosánál, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-nél is áttekintik a légitársaság elmúlt években folytatott gazdasági tevékenységét.

Felmerült például, hogy a Malév nem a legjobb feltételekkel értékesítette öt darab TU–154-es repülőgépét és a hozzájuk tartozó alkatrészeket. Értesüléseink szerint a gépek kiajánlási árát az eladás előtt 2,2 millió USA-dollárban határozta meg egy szakértő cég, ám a TU–154-eseken végül csak 1,5 millió dollárért adott túl a Malév. A várt bevételek egy szövevényes ügy miatt maradtak el. A Malév eredetileg a legjobb ajánlatot tevő, ám a gépek becsült értékénél jóval kevesebbet, összesen 1,8 millió dollárt ajánló orosz Aviallal egyezett meg 2001. április 13-án. A vevő egy ideig rendben fizetett, így három gép el is hagyta az országot. 2001. május elejétől kezdve azonban nem jött több pénz, mire a szerződést a Malév novemberben felmondta.

A maradék két gépet 720 ezer dollárért az azeri érdekeltségű Turan Air vásárolta meg. Az azeriek által fizetett vételárat csökkentette a Turan Air ügynökének járó 120 ezer dolláros jutalék. Időközben kiderült, hogy a Malév az Avialtól befolyt 1,3 millió dollárra sem számíthat teljes egészében. A magyar és az orosz társaság között ugyanis elszámolási vita robbant ki, amelyet az orosz fél csak úgy volt hajlandó lezárni, ha a Malév megtartja a TU–154-esek alkatrészeit és visszafizet 400 ezer dollárt. Így jött össze a 1,5 millió dolláros végösszeg, amelyet ráadásul a TU–154-esek üzemképes állapotba hozásának, üzemidő-hosszabbításának, biztosításának költségei tovább csökkentettek.

Szakértők vizsgálják azt is, hogy a komoly gazdasági nehézségekkel küszködő nemzeti légitársaság 2001-ben és 2002-ben ügyvédi irodákkal és tanácsadó cégekkel kötött több milliárd forintot felemésztő szerződéseire valóban szükség volt-e. Ezek közül talán a legszembetűnőbb a McKinsey & Company Inc. Hungaryval kötött megállapodás, amelynek alapján a Malév 2001-ben és 2002-ben összesen 1,3 milliárd forintot fizetett ki. A szerződések egy része aggályos lehet amiatt is, hogy a tanácsadók visszamenőleges hatállyal állíthattak ki számlát. 

A lap értesülései szerint a kisgépbeszerzések körülményei is terítékre kerülnek a vizsgálatok során. A Malév ugyanis tender kiírása nélkül döntött a repülőgépek beszerzéséről. A magyar légitársaság végül úgy döntött, a kanadai Bombardier-től vásárol tíz repülőgépet darabonként 4,5 milliárd forintért. A hírek szerint egy brazil cég is harcba szállt a megrendelésért, és bár jobb ajánlatot tett, mégis alulmaradt a versenyben.

A PM és az ÁPV Rt. érdeklődését a Malév és a Lurdi Ház Kft. közötti irodabérleti szerződés is felkeltette. A lap úgy tudja, a székhelyváltozásról versenyeztetés nélkül született döntés. Az új központért három évre több mint 600 millió forint bérleti díjat fizet a légitársaság, az átalakítás pedig 350 milliót emésztett fel.

A fenti ügyek mellett – mint arról múlt pénteki számában a Magyar Hírlap is beszámolt – sor kerülhet a Lufthansa Technikkel kötött megállapodás, a Galileo nevű helyfoglalási rendszer eladása körüli vitás kérdések, valamint a Malév árufuvarozási tevékenységének vizsgálatára is.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Fotó: Bielik István / 24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.