Belföld

Trafikosháború a nagyobb dohánykedvezményekért

Néhány népszerű cigarettaféle eltűnhet a trafikok polcairól. A kereskedők ugyanis ezzel az akcióval igyekeznek a jelenleginél nagyobb kedvezményeket kicsikarni a dohánygyáraktól. A kis dohányüzletek arra panaszkodnak: a csökkenő fogyasztás és az élénkülő feketekereskedelem miatt egyre kevésbé éri meg számukra cigarettával foglalkozni.

Egyes dohányüzletekben csak a pult alól lehet majd Sopianae-t, Marlborót, Pall Mallt vagy Multifiltert venni – adta hírül a Napi Gazdaság. A trafikosok az akcióval azt szeretnék elérni, hogy ők is megkapják azokat a kedvezményeket, amelyeket a cigarettagyártók a nagy kereskedelmi láncoknak, a benzinkutaknak vagy az újságárusoknak biztosítanak. A megmozduláshoz eddig legalább harminc üzlet csatlakozott, de várható, hogy példájukat mások is követik majd. Azon nagyobb forgalmú trafikok viszont, amelyek korábban már szerződést kötöttek valamelyik dohánygyárral, csak felemás módon vehetnek részt az erődemonstrációban, hiszen a velük kapcsolatban lévő gyártó termékeit nem, csak a többi dohánygyár cigarettáit fogják a pult alól kínálni.

– Új termék bevezetésekor vagy a polcaink biztosításáért cserébe a jelenleginél nagyobb árrést szeretnénk elérni – nyilatkozta Szabóné Szabados Katalin, a Dohánykereskedők Országos Egyesületének elnökségi tagja. Úgy tudjuk, a három nagy hazai dohánygyár közül a Reemtsma előrehaladott tárgyalásokat folytat a kereskedőkkel, a Philip Morris és a BAT viszont eredménytelennek nyilvánította a megbeszéléseket. Szabóné Szabados Katalin nem érti, miért utasították el őket. Szerinte a cigarettát csak az elárusítóhelyeken lehet reklámozni, és a fogyasztók csak itt kaphatnak felvilágosítást az új termékekről, ezért a gyártóknak nem szabadna megfeledkezniük a trafikokról.

– A kereskedők többségével korrekt megállapodást kötöttünk, csak egy bizonyos csoport igényeit nem tudtuk teljesíteni – avat be a BAT döntésének hátterébe Bede Rita, a társaság szóvivője. Szerinte még mindig van lehetőség a tárgyalások újrakezdésére, de nyomásgyakorlással nem lehet befolyásolni azok végeredményét. A szóvivő elmondta: a BAT nem örül a fejleményeknek, de komoly hátrányt nem jelent számára a trafikosok akciója.

– Minden beszerzési társaságot ugyanolyan értékesítési feltételek szerint vizsgálunk. Partnereinknek egységes marketingmegállapodást kell kötniük velünk, és garanciát kell vállalniuk annak egységes kivitelezésére is. Ezentúl saját központi raktárral és elosztóhálózattal is rendelkezniük kell – mondta Tar Ágnes, a Philip Morris Magyarország szóvivője. Az egri cég több hónapos tárgyalás után jutott arra a következtetésre, hogy ezeket a feltételeket a trafikosok nem tudják teljesíteni, ezért a jelenleginél előnyösebb feltételeket tartalmazó megállapodást nem tud velük kötni. Döntéséről már az érintetteket is értesítette. Ennek ellenére a Philip Morris fontosnak tartja a szakboltok fejlődését, és értékeli, hogy azok igyekeznek egységesen fellépni érdekeik védelmében.

Információk szerint a gyártók és a kereskedők között a zsugorodó cigarettapiac miatt pattant ki a vita. A füstölnivaló fogyasztói ára ugyanis a sorozatos adóemelések miatt 2002 januárja és 2003 áprilisa között átlagosan 28 százalékkal nő. A drasztikus drágulás miatt a fogyasztás csökkenése, valamint a feketekereskedelem erősödése érzékenyen érinti a dohánygyárakat és a cigarettával foglalkozó üzleteket is. A vita most azon folyik, hogy az egyre gyengülő kereslet miatti veszteségeken milyen arányban osztozzanak a piaci szereplők.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik