Belföld

Hazai autópark: több Opel, mint Lada

Mintegy 100 ezer darabbal, 2,6 millióra nőtt a személygépkocsik száma tavaly Magyarországon - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A kocsik átlagéletkora magas, 11,7 év volt, ami három évvel meghaladja az EU-tagállamok személygépkocsi-állományának életkorát. A tavalyi volt évtizedek óta az első esztendő, hogy az utakat nem a Ladák uralták a legnagyobb számban, hanem az Opel gyártmányú gépkocsik.

Az átlagosan 8,7 éves Opelekből 308 ezer közlekedett a közutakon, míg a 17,3 átlagéletkorú Ladákból 295 ezer. A gyakran előforduló gyártmányok közé tartozott még a Suzuki 219 ezer darabbal, illetve a Volkswagen 203 ezer darabbal. Trabantból 191 ezret tartottak nyilván, 17,2 éves átlagéletkorral.

A 100 lakosra jutó 26 gépkocsit számláló ellátottsági mutatóval Magyarországnak nagy a lemaradása az EU tagállamokhoz képest, ahol két lakosra majdnem egy autó jut. A tagjelölt országok közül a személygépkocsi-ellátottság jóval magasabb Máltán, Szlovéniában, Cipruson és Csehországban. A 2002-ben Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett autók száma 25 százalékkal, 239 ezerre nőtt, magasabb volt, mint 1990 óta bármikor. Az emelkedéshez a gyors reálbér-növekedés, valamint a használt autókra vonatkozó, kedvező behozatali vámszabályozások is hozzájárultak.

A 239 ezer forgalomba helyezett személygépkocsiból 161 ezer új, illetve 177 ezer három év alatti volt. Típus szerint tavaly az Opel-gyártmányokból került a legtöbb a forgalomba, szám szerint 45 ezer; Suzukiból 36 ezer, Renaultból 22 ezer, Volkswagenből pedig 19 ezer. A négy gyártmány együttesen a magyar piac 51 százalékát birtokolta 2002-ben.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik