Első blikkre úgy tűnt, hogy a világ egyik legnagyobb információtechnológiai seregszemléje, a hannoveri CeBIT, a szakma feltámadásának a jegyében telik. Erre utalt a vásár hivatalos lapjának kötelezően optimista hangvételű vezércikke, melynek szerzője nemes egyszerűséggel a Welcome to the “revival” CeBIT címet adta.
A hely szelleme
Az iparág és így az egy hetes high-tech felvonulás pillanatnyi helyzetét a vásárváros mikroszinten is érzi. A helyi taxis jól tudja, hogy a néhány éve a csúcspontjához érkező, majd lejtmenetbe kapcsoló ágazat, ahogyan 2002-ben, idén sem mutatja mesterségesen szidolozott, régi formáját. A hannoverieket ennek ellenére nincs okunk félteni, a vásárnapok után telt házzal üzemelnek a belvárosi éttermek és sörözők, és az új hannoveri villamosok láttán azt is értjük, miért kaptuk meg a régieket félpénzen.
A vásári miliő – noha a csökkenő érdeklődést a cégvezetők is érzik – persze közel sem annyira borús, mint a bevezető. Az újításoknak se szeri, se száma; az iparágat, úgy tűnik, megedzették a nehéz évek. A vásáron olyan világcég is akad, amely növekvő kutatásfejlesztési kiadások mellett növekvő eredményről ad számot már két éve. A mezőnyt ebből a szempontból az IBM és a Canon tartja, e két cég a legtöbb szabadalmat jegyző lista arany-, illetve ezüstérmese.
CeBIT-trend
Miután ráéreztünk a vásár alaphangulatára, túrázni kezdtünk a kiállítók végeláthatatlannak tűnő rengetegében. A standokat szemlélve az eddig is jól ismert trendek egyre kifinomultabb példányaival találkozhattunk. A számítógép-piaci fősodor ismérvei: a gyártók igyekeznek megszabadulni a desktop PC-k dobozaitól (laptop és Tablet), az ormótlan monitoroktól (lapos plazma- vagy LCD-képernyő) és a drótoktól (bluetooth, WLAN).
Az idei sláger a Tablet – legalábbis a marketingmunka egyértelműen itt koncentrálódott. A szerkezet asztali PC-ként is megállja a helyét, ám könnyedén hordozható géppé, vagy a billentyűzet mellőzésével jegyzetfüzetté alakítható. Tablettel szinte minden valamirevaló cég előrukkolt idén, a kínálat tehát megvan, az azonban még kérdés, hogy a kereslet is megtámogatja-e a gyártókat. A Gartner előrejelzése szerint rohamra aligha számíthatnak, az idén 1 százalék körül részesedést hasíthatnak ki a hordozható PC-k piacából.
Hogy mik vannak!
• Az új internetképes Xbox szélessávú kapcsolattal megspékelt változata révén fizetős szolgáltatások tömege válik elérhetővé, a hasonszőrű játékosokkal való ismerkedéstől az új verziók letöltéséig. A piacvezető Playstation 2 hasonló online-eszközzel lép a piacra ez év júliusában.
• Ugyancsak a szórakoztatóelektronika területéről érkezett a Sony Computer Entertainment és a sportszergyártó Reebok közös fejlesztésű edzőgépe, a Cyberrider. Az USB-csatlakozóval a PC-hez vagy játékkonzolhoz kapcsolható szobabiciklivel izzasztó feladattá válik egy szimpla autóverseny és kevésbé monotonná az otthoni torna.
• A készülékgyártó Cellular Italia egy teljesen kézenfekvő igényt kíván kielégíteni Ghost és Phantom névre keresztelt maroktelefonjaival. A készülékekbe két SIM-kártya helyezhető el, így a telefonálás előtt kiválaszthatjuk az éppen kedvezőbb tarifájú előfizetést vagy az adózás szempontjából előnyösebb konstrukciót.
A magyarra lokális szélessávú mobil adatátvitelnek ferdíthető technika nemcsak a vásár fizetőképes látogatóinak jelenthetett újdonságot (az arra alkalmas gépekkel 7,5 euróért szörfözhettek a vendégek a vásár egész területén). Ennél fontosabb, hogy a technológia a jóslatok szerint komoly versenytársa lehet az európai telekomszektort mélybe húzó UMTS-nek, a mobil internet harmadik generációs szabványának.
Az UMTS-engedélyekért eurómilliárdokat áldozó cégek (például a Deutsche Telekom) hivatalos álláspontja szerint nem vethető össze a két szolgáltatás, hiszen ez utóbbi globális, míg a WLAN csupán lokális hozzáférést kínál. Ennek azonban némileg ellent mond az a tény, hogy az DT amerikai leányvállalata a közelmúltban WLAN-rendszerek tesztelését kezdte meg 1200 Egyesült Államok beli Starbucks-kávéházban.
Digitális kamera – PC sem kell hozzá
A Canon, amely a gyártók közül elsőként rukkolt elő kisméretű, sikkes gépekkel, a CeBIT-en az Ixus 400-assal hódít. A 4,0 megapixeles képfelbontást produkáló gép háromszoros optikai zoommal, hangrögzítésre is alkalmas videó funkcióval együtt is csupán 185 grammot nyom. Számos funkció mellett a gép további előnye, hogy a tároláshoz, szemben több konkurens gyártóval, megőrizte a korábban alkalmazott flash-kártyáját.
A digitális fotógépek terén a PC elhagyása a legfőbb trend. A gyártók jelentős része úgy döntött, hogy a fényképező-fotóprinter párosítás lesz az elkövetkező évek slágere.