Belföld

CeBIT – egy hét együttlét

A hannoveri IT-seregszemle szervezői és a szakma általában bizakodóak. A trend pedig változatlan: a méret csökken, a teljesítmények és az egy berendezésben fellelhető szolgáltatások száma nő.

Első blikkre úgy tűnt, hogy a világ egyik legnagyobb információtechnológiai seregszemléje, a hannoveri CeBIT, a szakma feltámadásának a jegyében telik. Erre utalt a vásár hivatalos lapjának kötelezően optimista hangvételű vezércikke, melynek szerzője nemes egyszerűséggel a Welcome to the “revival” CeBIT címet adta.

A hely szelleme 

Az iparág és így az egy hetes high-tech felvonulás pillanatnyi helyzetét a vásárváros mikroszinten is érzi. A helyi taxis jól tudja, hogy a néhány éve a csúcspontjához érkező, majd lejtmenetbe kapcsoló ágazat, ahogyan 2002-ben, idén sem mutatja mesterségesen szidolozott, régi formáját. A hannoverieket ennek ellenére nincs okunk félteni, a vásárnapok után telt házzal üzemelnek a belvárosi éttermek és sörözők, és az új hannoveri villamosok láttán azt is értjük, miért kaptuk meg a régieket félpénzen.  

Talán éppen ezért lepte meg Schröder kancellár vásárnyitó, optimistának éppen nem nevezhető beszéde az összesereglett szakembereket és szervezőket, akik az eredményeket tekintve hosszú évekig kétszámjegyű növekedéssel és növekvő látogatószámmal szembesültek. Idén második éve csökken a kiállítók száma, és a hannoveri tudósítások szerint hasonló a helyzet a látogatok számát tekintve is. A kancellár szinte ünneprontó hangulata persze érthető, egy békés iraki megoldást sürgető, valószínűleg reménytelen felszólalás és egy országa sanyarú gazdasági helyzetét elemző beszéd között nehéz lehet jó arcot vágni az egyhetes szemléhez.

A vásári miliő – noha a csökkenő érdeklődést a cégvezetők is érzik – persze közel sem annyira borús, mint a bevezető. Az újításoknak se szeri, se száma; az iparágat, úgy tűnik, megedzették a nehéz évek. A vásáron olyan világcég is akad, amely növekvő kutatásfejlesztési kiadások mellett növekvő eredményről ad számot már két éve. A mezőnyt ebből a szempontból az IBM és a Canon tartja, e két cég a legtöbb szabadalmat jegyző lista arany-, illetve ezüstérmese.


CeBIT – egy hét együttlét 1

CeBIT-trend


Miután ráéreztünk a vásár alaphangulatára, túrázni kezdtünk a kiállítók végeláthatatlannak tűnő rengetegében. A standokat szemlélve az eddig is jól ismert trendek egyre kifinomultabb példányaival találkozhattunk. A számítógép-piaci fősodor ismérvei: a gyártók igyekeznek megszabadulni a desktop PC-k dobozaitól (laptop és Tablet), az ormótlan monitoroktól (lapos plazma- vagy LCD-képernyő) és a drótoktól (bluetooth, WLAN).


Az idei sláger a Tablet – legalábbis a marketingmunka egyértelműen itt koncentrálódott. A szerkezet asztali PC-ként is megállja a helyét, ám könnyedén hordozható géppé, vagy a billentyűzet mellőzésével jegyzetfüzetté alakítható. Tablettel szinte minden valamirevaló cég előrukkolt idén, a kínálat tehát megvan, az azonban még kérdés, hogy a kereslet is megtámogatja-e a gyártókat. A Gartner előrejelzése szerint rohamra aligha számíthatnak, az idén 1 százalék körül részesedést hasíthatnak ki a hordozható PC-k piacából.

Hogy mik vannak! 

• Az új internetképes Xbox szélessávú kapcsolattal megspékelt változata révén fizetős szolgáltatások tömege válik elérhetővé, a hasonszőrű játékosokkal való ismerkedéstől az új verziók letöltéséig. A piacvezető Playstation 2 hasonló online-eszközzel lép a piacra ez év júliusában.
• Ugyancsak a szórakoztatóelektronika területéről érkezett a Sony Computer Entertainment és a sportszergyártó Reebok közös fejlesztésű edzőgépe, a Cyberrider. Az USB-csatlakozóval a PC-hez vagy játékkonzolhoz kapcsolható szobabiciklivel izzasztó feladattá válik egy szimpla autóverseny és kevésbé monotonná az otthoni torna.
• A készülékgyártó Cellular Italia egy teljesen kézenfekvő igényt kíván kielégíteni Ghost és Phantom névre keresztelt maroktelefonjaival. A készülékekbe két SIM-kártya helyezhető el, így a telefonálás előtt kiválaszthatjuk az éppen kedvezőbb tarifájú előfizetést vagy az adózás szempontjából előnyösebb konstrukciót.

WLAN-őrület

A magyarra lokális szélessávú mobil adatátvitelnek ferdíthető technika nemcsak a vásár fizetőképes látogatóinak jelenthetett újdonságot (az arra alkalmas gépekkel 7,5 euróért szörfözhettek a vendégek a vásár egész területén). Ennél fontosabb, hogy a technológia a jóslatok szerint komoly versenytársa lehet az európai telekomszektort mélybe húzó UMTS-nek, a mobil internet harmadik generációs szabványának.


Az UMTS-engedélyekért eurómilliárdokat áldozó cégek (például a Deutsche Telekom) hivatalos álláspontja szerint nem vethető össze a két szolgáltatás, hiszen ez utóbbi globális, míg a WLAN csupán lokális hozzáférést kínál. Ennek azonban némileg ellent mond az a tény, hogy az DT amerikai leányvállalata a közelmúltban WLAN-rendszerek tesztelését kezdte meg 1200 Egyesült Államok beli Starbucks-kávéházban.



CeBIT – egy hét együttlét 2

Digitális kamera – PC sem kell hozzá

A Canon, amely a gyártók közül elsőként rukkolt elő kisméretű, sikkes gépekkel, a CeBIT-en az Ixus 400-assal hódít. A 4,0 megapixeles képfelbontást produkáló gép háromszoros optikai zoommal, hangrögzítésre is alkalmas videó funkcióval együtt is csupán 185 grammot nyom. Számos funkció mellett a gép további előnye, hogy a tároláshoz, szemben több konkurens gyártóval, megőrizte a korábban alkalmazott flash-kártyáját.

A digitális fotógépek terén a PC elhagyása a legfőbb trend. A gyártók jelentős része úgy döntött, hogy a fényképező-fotóprinter párosítás lesz az elkövetkező évek slágere.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik