Belföld

A húsz legnagyobb hatású könyv az üzletről

Témák, amelyekre a legtöbb üzleti szereplő ráharapott az elmúlt húsz évben, és amelyek a legnagyobb hatást gyakorolták a világ üzleti életére.

Kik azok a szerzők, melyek azok a könyvek, amelyek az elmúlt évtizedekben leginkább befolyásolták a világ nagyvállalatainak vezetőinek gondolkodását
A húsz legnagyobb hatású könyv az üzletről 1

és cselekedeteit? Erre a kérdésre kereste a választ az amerikai Forbes Magazin.

Több szakértőt is felkértek, állítsák össze a húsz legnagyobb hatású könyv listáját. Emellett vezérigazgatói klubjuk tagjait is megkérdezték, hogy felmérjék a jelenleg gyakorló vezetők véleményét. Több mint ezer válasz érkezett, és a két lista meglepően hasonló.

A kiválóság nyomában

Az utóbbi húsz évben rendkívül népszerűvé váltak az üzleti technikákról szóló könyvek, sokszor az eladási listák élére is kerültek. Ez feltehetően a majd két évtizedig tartó konjunktúrának köszönhető. Mindenki szerencsét próbálhatott: tőzsdei spekulációba vagy akár saját vállalkozásba foghatott. Az üzlet a hétköznapi beszélgetések témája lett.

Nem csoda, hogy rengeteg ilyen témájú könyv született az elmúlt húsz évben. A Forbes Magazin szakértői szerint az alábbiak gyakorolták a legnagyobb hatást az üzleti életre:
























Cím
Szerző
Megjelenés éve
Témája
Magyar cím, kiadó, megjelenés éve
1
In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies
Thomas Peters, Robert H. Waterman
1982
Menedzsment


A siker    nyomában, Kossuth Könyvkiadó

2
Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies
James C. Collins, Jerry I. Porras
1994
Menedzsment
3
Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution
Michael Hammer, James A. Champy
1993
Menedzsment
Vállalatok újraszervezése PANEM Könyvkiadó
4
Barbarians at the Gate: The Fall of RJR Nabisco
Bryan Burrough, John Helyar
1990
Esetleírás
5
Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance
Michael E. Porter
1998
Menedzsment
6
The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference
Malcolm Gladwell
2000
Esetleírás
7
Crossing the Chasm: Marketing and Selling Technology Products to Mainstream Customers
Geoffrey A. Moore
1999
Menedzsment
8
The House of Morgan
Ron Chernow
1990
Életrajz
9
The Six Sigma Way
Peter S. Pande et al, Robert P. Neuman, Roland R. Cavanagh
2000
Menedzsment
10
Seven Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change
Stephen R. Covey
1990
Menedzsment
A sikeres élet hét aranyszabálya, Édesvíz Kiadó
11
Liar’s Poker
Michael Lewis
1989
Esetleírás
12
The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail
Clayton M. Christensen
1997
Menedzsment
13
Japan Inc.
Shotaro Ishinomori
1988
Menedzsment
14
Den of Thieves
James B. Stewart
1991
Esetleírás
15
The Essential Drucker
Peter F. Drucker
2001
Menedzsment
16
Competing for the Future
Gary Hamel, C. K. Prahalad
1994
Menedzsment
17
The Buffett Way: Investment Strategies of the World’s Greatest Investor
Robert G. Hagstrom
1991
Befektetés
Warren Buffett-portfolió – A fokuszált befektetési stratégia kézikönyve, PANEM Könyvkiadó
18
Jack: Straight from the Gut
Jack Welch, John A. Byrne
2001
Életrajz
19
Good to Great: Why Some Companies Make the Leap… and Others Don’t
James Collins
2001
Menedzsment
20
The New New Thing: A Silicon Valley Story
Michael Lewis
2000
Esetleírás
Forrás: Forbes.com


Magyar fordításban csak három könyv érhető el, de egyes egyetemek tanszékein megtalálhatóak olyan fordítások, melyet a tanszék oktatói készítettek el.

Minden kétséget kizáróan Thomas Peters és Robert Waterman In Search of Excellence (A kiválóság nyomában) című könyve indította hódító útjára a menedzsment könyveket. Hetekig vezette az eladási listákat, ráadásul Peterst sokan a „menedzsment-guru jelenség” megszületéséért okolják, mivel sokan az ő példáját követték, országjáró sikerein felbuzdulva.


A húsz legnagyobb hatású könyv az üzletről 2

Thomas Peters

Mindenesetre a húsz éve született könyv megállapításai máig megállják a helyüket. Peters és Waterman 43 innovatív és kiváló céget nevezett meg könyvében – köztük van a Wal-Mart, a McDonald’s és a Merck -, amelyek közül a legtöbb máig nagyon sikeres. Választásukat a vállalatok 1961 és 1980 között mutatott teljesítményével – a növekedéssel és nyereségességgel – indokolták. A könyvet nem befektetési ajánlónak szánták, de azok, akik akkor ezt így értelmezték volna, ma nagyot kaszálhatnának. Rövidebb távon is sok pénzt: 14,1 százalékos átlagos éves megtérülést garantáltak volna ezeknek a cégeknek részvényei.

Vezetői ízlés, árnyalatnyi eltérés

A Forbes Magazin Chief Executive Officer (CEO) klubjának tagjai közel 100 könyvet neveztek meg mint olyat, amely nagy hatással volt pályájuk alakulására. A vezetői rangsor nagyjából egybevág a szakértők véleményével, bár az első helyre James C. Collis írását sorolták, amely azt taglalja, egyes vállalatok miért képesek a kiugrásra, mások pedig miért nem. Ez a könyv a szakértők listáján csak a 19. helyet csípte meg.

A vezérigazgatók körében második legnépszerűbb könyv a „hogyan legyünk sikeresek” sorozatot gazdagítja, Stephen Covey A sikeres élet hét aranyszabálya című könyvéről van szó. Harmadiknak a szakértői rangsor második helyezettjét sorolták a CEO-k, amelyben Collins-Porras szerzőpáros a vállalatok által követendő viselkedést, magatartást részletezi.

A dobogóról lecsúszott, de még mindig jó helyezést ért el a marketinggel és eladással foglalkozó Geoffrey Moore könyv. A Top5 listát a szakértők favoritja, az In Search of Excellence zárja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik