Belföld

GM – két regionális központ Budaörsön

Két új kereskedelmi központot nyitott Magyarországon a General Motors (GM). Az egyik centrum az Opelek, a másik a Daewoo-k forgalmazására alakult. Ugyanakkor a Daewoo korábbi márkakereskedőinek egy része tiltakozik a GM lépései ellen.

GM – két regionális központ Budaörsön 1

Közép- és kelet-európai regionális központot nyitott Budaörsön a General Motors Europe (GME) – jelentette be Chris Lacey, a cég regionális vezérigazgatója. Szintén budaörsi székhellyel létrehozták a GM Daewoo közép- és kelet-európai forgalmazó cégét. Mindez 60-80 új munkahely létesítését jelenti.

A General Motors az elmúlt tíz év alatt mintegy 500 millió eurót fektetett be Magyarországon. 1997-ben a GME regionális szerepet rótt a magyarországi Opel-szervezetre, amikor létrehozta az Opel Southeast Europe Ltd. szervezetét, amely hazánkon kívül nyolc környező országot látott el. 

Öt magyar a felső vezetésben

A legújabb, hétfői bejelentés azonban már arról szólt, hogy a General Motors Europe Budaörsön létrehozta Kelet-közép-európai Regionális Központját. E szervezet 15 országban tartja kézben a GM üzleti tevékenységét. Az új regionális központ személyi állományában 13 nemzet képviselteti magát. A 12 tagú felső vezetésben a FigyelőNet összesítése szerint egyébként öt magyar található.

Chris Lacey hangsúlyozta, azért esett a GM választása Magyarországra, mert itt kiegyensúlyozott, biztos a piac, továbbá igen előnyös az ország logisztikai helyzete, különösen pedig Budapesté, illetve Budaörsé. Ugyancsak szerepet játszott a döntésben a megfelelő irodaelhelyezés, az irodapiac magas színvonala, amely a legjobb a régióban. A vezérigazgató elmondta, hogy kormányzati támogatást nem kaptak a regionális centrum létrehozásához, „de ha valaki támogatni akar minket, szívesen vesszük” – tette hozzá.

Hozzon magával még egy üzleti központot

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter véleménye szerint a kormány átlátható gazdaságpolitikájával visszaszerezte a befektetők bizalmát. A miniszter úgy gondolja: az elmúlt évtized elején Magyarországra érkezett befektetések mára “beértek”, eközben a magyar gazdaság is felnőtt ahhoz, hogy a nemzetközi cégek regionális központjává váljék.


GM – két regionális központ Budaörsön 2

Csillag szerint Magyarországnak a híd szerepét kell betöltenie a jövőben Kelet és Nyugat között, nem pedig kompországként ingáznia. Bár a miniszter nem ejtette ki az IBM nevét, emlékeztetett arra, hogy nem elsősorban betanított munkásoknak kell munkahelyet teremteni (bár ez sem baj), hanem minél magasabb színvonalú tevékenységeket, üzleti centrumokat kell Magyarországra hívni. Csillag ki is adta az új jelszót az országgyűlési képviselőknek: mindenki hozzon magával még egy üzleti központot. A miniszter ezt a sajtótájékoztatón szintén megjelent Keller Lászlóra utalva mondta, aki Budaörs országgyűlési képviselője.

Egy új cég: a GM Daewoo C&E

A sajtótájékoztatón Chris Lacey bejelentette, hogy megalakult a GM Daewoo Central and Eastern Europe Llc (GM Daewoo C&E). A cég magyar neve nem kevésbé frappáns: GM Daewoo Central and Eastern Europe Autóforgalmazó Kft. (rövidítése akár lehetne GMDCEEA Kft. is).

Az új regionális vállalat az egész kelet-közép-európai régióban felel az új, koreai-amerikai vegyes tulajdonban lévő GM Daewoo konszern által gyártott gépkocsik importjáért, értékesítéséért. Ügyvezető igazgatója, Szász Dániel elmondta: már az első esztendőben, 2003-ban 35 ezer Daewoo gépkocsi eladására készülnek. Távlatilag a 70-80 milliárd forintos forgalmat célozta meg az új vállalat, amely szeretne bekerülni az ötven legnagyobb árbevételű magyar cég közé.

Az új cég nemcsak Magyarországon tevékenykedik majd, hanem Délkelet-, Kelet- és Észak-Európában is. Valószínűleg elsőként irányítják majd egy nemzetközi nagyvállalat EU-n belüli értékesítését is egy nem EU-tagországból – mondta Szász, utalva arra, hogy a svéd és a finn piacot is Budapestről koordinálják majd. (Annak ellenére, hogy a GM-hez tartozik egyébként a svéd Saab márka is.)

Vita a Daewoo márkakereskedésekről

Jelenleg Kelet-közép-európában 800 ezer Daewoo közlekedik. Magyarországon ez a szám körülbelül 50 ezerre tehető, és e közönség kiszolgálása komoly feladat elé állítja az új GM Daewoot. A magyarországi Daewoo Motor Kft. ugyanis megszüntette kereskedelmi tevékenységét, és erről értesítette márkakereskedői hálózatát. Az új cég, a GM Daewoo C&E viszont nem jogutódja a Daewoo Motor Kft.-nek – hangsúlyozta Szász Dániel –, és új, külön szervezeti struktúrát és külön márkakereskedői hálózatot épít ki. 

Szász szerint 30 márkakereskedővel együttműködve kezdi meg a tevékenységét a GM Daewoo C&E, ám ezt a hálózatot ötvenre tervezik bővíteni. Harminc jelenlegi partnerük közül 16 volt korábban is Daewoo-dealer. Tizenkettőnél pedig a jövőben Daewoo és Opel is kapható majd. Az új cég ugyanis az Opel kiépített dealerhálózatára is támaszkodni akar. (Ezeknek a márkakereskedőknek azonban el kell különíteniük az Opel- és a Daewoo-eladást, legfeljebb a szervizek lehetnek azonosak – tudtuk meg más forrásból.)

Vidéki családi házakban ne legyen

A korábbi Daewoo-dealerek felháborodottan fogadták a hírt, hogy beruházásaik, sok éves munkájuk nyomán az Opel-dealerek veszik át részben a tevékenységüket. Szerintük méltánytalan a GM Daewoo részéről, hogy amíg a piaci részesedést kellett fenntartani, addig megfeleltek a korábbi kereskedők, ám amióta sikerült stabilizálni a helyzetet, nem kötnek szerződést a régi partnerekkel. Éppen ezért a volt márkakereskedők jogi ellenlépésekre készülnek, de a részletekről egyelőre semmit sem árultak el a FigyelőNetnek.

A GM illetékese a FigyelőNetnek elmondta: sok korábbi Daewoo-dealer kereskedése nem volt megfelelő ahhoz, hogy az új, magasabb presztízsre törekvő GM Daewoo megállapodhasson vele. Vidéki családi házak földszintjén berendezett „bemutatótermek” ugyanis nem felelnek meg az immár amerikai-koreai vegyes vállalat magasabb sztenderdjeinek.

A korábbi Daewoo-dealerek azonban azt állítják, olyan cégekkel sem állapodott meg az új GM Daewoo, amelyek óriási beruházásokkal átalakították kereskedésüket. Így közvetve (családtagokkal együtt) ezer ember megélhetése került veszélybe. Mintegy harminc korábbi Daewoo-kereskedés ugyanis bezárhatja kapuit, miután nem kötöttek vele megállapodást.

Az ügyfelek kiszolgálása is csorbát szenvedhet a korábbi kereskedők szerint, minthogy jelentkeztek már náluk Opel-dealerek, akik diagnosztikai berendezéseket szeretnének vásárolni, minthogy nem tudják szervizre váró ügyfeleiket kiszolgáni. Ezzel szemben a GM Daewoo új vezetője elmondta a sajtótájékoztatón, hogy a GM Daewoo alkatrész- és autóraktárat hoz létre a következő hetekben Magyarországon, ezzel javítva a vevők ellátását.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik