Belföld

Tömeges elbocsátások a Fiatnál – Olaszország megmozdult

Egész Olaszországot sokkolta a hír, hogy a Fiat közel 10 000 embert kényszerül elbocsátani. Az olasz munkaerőpiaci helyzetre rendkívül negatív hatással járnak az elbocsátások, mivel a leépítések másodlagosan még több munkahelyet veszélyeztetnek.

A Fiat olasz autókonszern tegnapi bejelentését követően – mely szerint az autógyártásban érintett dolgozóinak 20 százalékát készül elbocsátani – több tízezer, feldühödött alkalmazott vonult az utcákra, hogy tiltakozzon a leépítések ellen. Lezárták az autópályákat és a vasútvonalakat, a szakszervezet péntekre is négyórás sztrájkot hirdetett.

A helyzet kilátástalan, a Fiat több százmillió euró veszteséget halmozott fel, szakértők szerint még ez a drasztikus leépítés sem elegendő a konszern megmentésére. A kormány gyorssegélye vagy egy tőkeerős felvásárló nélkül az olaszok büszkesége csődbe mehet. Ennek következményeként összesen 40 000 ember kerülhet az utcára, és a konszernnel kapcsolatban álló cégek alkalmazottainak, további tízezreknek az állása is veszélybe kerülhet.

Katasztrofális munkaerőpiaci hatások

A Fiat tervei között gyárak bezárása is áll, ami regionális szinten katasztrofális helyzetet eredményezhet. Így például a szicíliai Termini Imrese-ben 1800 dolgozó elbocsátásával legalább egy évre bezárják az ott működő gyárukat, az újra megnyitását a kereslet növekedésétől teszik függővé.

Az ország legelmaradottabb térségének számító Szicíliában különösen nagy a szegénység, és a munkanélküliségi ráta is itt a legmagasabb, közel 20 százalékos. A Termini Imrese-i gyár volt a helyi gazdaság mozgatórugója, érintőlegesen tehát még több ember megélhetését fenyegeti a megszüntetése. Enrico La Loggia, olasz miniszter megfogalmazása szerint a Fiat lépése “ajándék a maffiának.”

Milánó mellett is egy teljes gyár bezárását tervezik, ami 1000 embert érint. Ebben a térségben azonban sokkal könnyebben el tudnak helyezkedni a munkások.

A Fiat nehézségei másodlagosan több tízezer ember munkalehetőségét is veszélyeztetik. Beszállítók, kereskedelmi elosztók kerülhetnek bajba a konszern miatt. Szakértők szerint az egész olasz munkaerőpiacra hatni fog az autógyár rossz teljesítménye.

Politikai nyomás alatt

Az elbocsátások elleni tömeges megmozdulások a kormányra is nyomást helyeznek, a politikai helyzet meglehetősen feszült. Termini Imrese polgármestere tegnap éhségsztrájkba kezdett, amit addig folytat, amíg az utcára kerülő 1800 ember számára a konszern vagy a kormány nem talál megoldást.

Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök kormánya nevében tegnap szerepet vállalt a helyzet rendezésében: “Reméljük, hogy a gyárbezárások elkerülhetőek, és hogy közösen olyan alternatív megoldást találunk a Fiatnak, ami nem jár több tízezer ember elbocsátásával.”

Az olasz kormány lehetőségei azonban erősen behatároltak. A konszern közvetlen állami segélyben való részesítése az EU jogszabályai miatt lehetetlen, több olasz politikus is egyértelműen kijelentette, erre e lépésre nem kerülhet sor. Az állam gyakorlatilag csak annyit tud tenni, hogy az elbocsátottaknak garantálja a következő 12 hónapban fizetésük 80 százalékát, a szicíliai munkásokat pedig közmunkában foglalkoztatja.

Kilátástalan helyzet

A Fiat konszern 2002 első felében 650 millió euró veszteségről számolt be. Szakemberek szerint a tömeges létszámleépítés még közel sem megoldás a nehézségekre. A Fiat vezetése évi 2,4 milliárd eurót áldoz egy új modell kifejlesztésére, amelytől 2004-re a veszteségek felszámolását remélik, de a szekértők ebben a kérdésben is szkeptikusak.

Az olasz ipari miniszter, Antonio Marzano szerint az egyetlen megoldás a tulajdonosi szerkezet átalakítása egy tőkeinjekció reményében. A kiutat a General Motors (GM) jelentheti, amely jelenleg a Fiat részvényeinek 20 százalékát birtokolja. Az olasz kormány szerint 2004-re a GM megvásárolhatná a maradék 80 százalékot, bár tárgyalások a Fiat és az amerikai vállalat között még nem folynak. A Fiat részvényeinek árfolyama a bejelentésre 20 éves mélypontjára esett, és 8,23 eurón zárt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik