Belföld

Csaló főnökök, kiábrándult alkalmazottak – búcsú a sikertől?

A könyvelési botrányok miatt nemcsak a befektetők, hanem a munkatársak vezetésbe vetett bizalma is erősen megrendült. A cégek nem foglalkoznak ezzel, pedig versenyképességüket fenyegeti.

Az alkalmazottak nem bíznak főnökeikben. Ez már nemcsak találgatás, a Watson Wyatt amerikai tanácsadó cég felmérése Csaló főnökök, kiábrándult alkalmazottak – búcsú a sikertől? 1bebizonyította, az alkalmazottaknak kevesebb mint fele gondolja úgy, hogy felettesei becsületesek.

Ha ezt a folyamatot nem sikerül megállítani és megfordítani, a versenyképesség csökkenésével kell számolniuk a vállalatvezetőknek. A felmérése figyelmeztet: a könyvelési botrányok kapcsán nemcsak a befektetők megrendült bizalmára kellene figyelniük a vállalatvezetőknek, hanem az alkalmazottakra is, mert ha ez így folytatódik tovább, komoly gondokkal kell szembenézniük.

A felmérésA WorkUSA felmérés kérdőíveit 2002-ben 12 750 amerikai munkavállaló töltötte ki. A különböző ágazatban dolgozó válaszadókat a vállalati hierarchia több szintjéről válogatták ki, ami garantálja a minta reprezentativitását. A kérdőív a munkavállalói attitűdöt méri, az alkalmazottak hozzáállásáról alkot képet: hogyan vélekednek a cég döntéshozási folyamatairól, a stratégiájáról, a vállalati kommunikációról, a HR hatékonyságáról, a teljesítménymenedzsmentről, valamint a fizetési és juttatási rendszerről.

Kritikus idők, bizalmatlan alkalmazottak

“Ha az amerikai társaságok nem tudják megállítani az alkalmazotti bizalom csökkenését, akkor befektetőik bizalmát sem tudják visszaszerezni, ami pedig az egyik legfontosabb feladata ezeknek a kritikus időknek” – mondja a Watson Wyatt emberi erőforrás tanácsadó cég egyik munkatársa. A 2002-ben elkészített WorkUSA nevű felmérés azt mutatta, hogy az amerikai munkavállalóknak csak 39 százaléka bízik felettesében, ez pedig 6 százalékpontos csökkenést jelent két év alatt, és 45 százalékuk gondolja úgy, hogy főnöke jó munkát végez.

Ebben az évben a válaszadók 63 százaléka értett egyet azzal az állítással, hogy az amerikai cégek becsületesen és tisztességesen gazdálkodnak. Két évvel ezelőtt 68 százalék volt az arány.

Csaló főnökök, kiábrándult alkalmazottak – búcsú a sikertől? 2Társadalmi gondok

Az amerikai munkavállalók növekvő pesszimizmusát nemcsak a gazdasági botrányok okozzák. A szeptember 11-ei terrortámadás, a közel-keleti válság is közrejátszik a negatív hangulat kialakulásában. Az egész társadalomra jellemző a borúlátás.

Az Enron botrány kirobbanása csak tovább rontott a helyzeten. Az egész társadalmat sokkolta a hír, hogy egyáltalán ilyesmi megtörténhet. A Worldcom, a Tyco és a Xerox esete pedig azt bizonyította, az Enron ügye nem tekinthető kivételesnek. “Az amerikai munkavállalók egyre inkább hajlamosak feltenni maguknak a kérdést: most az én vállalatom következik?” – mondja Irene Gochman, az idei tanulmány összeállítója.

Ez a bizonytalanság legfőképpen a hierarchia alsóbb szintjein dolgozóknak nem tesz jót. Nincs rálátásuk a vállalat ügyeire, nem tudhatják, mi mindent titkoltak el előlük a felsővezetők, nem tudják, mikor éri őket kellemetlen meglepetés.

Ez a vállalat termelékenységének és működésére sem hat előnyösen. Az alkalmazotti bizalom és a vállalati teljesítmény mértéke erősen összefügg. A felmérések azt bizonyítják, hogy ahol az alkalmazotti bizalom magas, ott a részvényesek 20 százalékos megtérüléssel számolhattak az elmúlt három évben, ahol viszont alacsony, ott csupán 7 százalékkal.

Olvassa el……korábbi írásunkat:

Feketelistán a felsővezetők

Meg kellene beszélni?

Az alkalmazotti bizalom visszaszerzésére és növelésére a kommunikáció az egyik leghatékonyabb eszköz. A vezetőknek folyamatosan tájékoztatniuk kell beosztottjaikat. A teljesítményről és a vállalati döntésekről folyatatott közvetlen beszélgetések elengedhetetlenek. Ha fogalmuk sincs arról, mit miért csinálnak, nehéz őket jó teljesítményre ösztönözni.

“Az alkalmazotti ötletek és vélemények meghallgatása kulcsfontosságú” – mondja Gochman. A lapos szervezet, az alkalmazotti meghatalmazás, a felelősség növelése mind jó eszköze lehet az alkalmazotti bizalom növelésének.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik