Belföld

Autós fizess – a kerékpárosok helyett is!

Elismeri Ön, kedves autós, hogy a kerékpárosok sokkal kiszolgáltatottabbak az utakon? Ha igen, akkor fizessen! Az Európai Unió készülő törvénytervezete ezt mondja ki, bármelyikük legyen is a baleset okozója.

Tovább mélyül a kétkerekűk és a négykerekűk között húzódó kibékíthetetlen ellentét: Brüsszel ugyanis olyan új törvénytervezettel Autós fizess – a kerékpárosok helyett is! 1állt elő, amely szerint a jövőben minden olyan baleset során, amelynek résztvevője egy biciklis és egy autós, automatikusan az utóbbi felelne az anyagi kárért, függetlenül attól, hogy ő volt-e a felelős.

Kétkerekű tények• A legtöbb kerékpáros baleset 10-11 éves gyerekekkel történik Európában.

• A kerékpáros balesetekben elhunytak 75 százaléka fejsérülést szenvedett.

• Európában a legkevesebben Nagy-Britanniában bicikliznek, kevesebben, mint a dimbes-dombos Ausztriában vagy Olaszországban.

• Az átlagos európai uniós polgár egy évben 189 kilométert tesz meg két keréken, a csúcstartók a hollandok 856 kilométerrel, az utolsók a britek 77 kilométerrel.

Egységes szemlélet, több kerékpáros

“A legtöbb balesetet az autósok okozzák. Bárki is a felelős, a gyalogosok és a kerékpárosok rendszerint sokkal komolyabb sérüléseket szenvednek. Néhány tagországban az autósok kötelező biztosítása már kiterjed a kerékpárosokra is, függetlenül attól, hogy az autós volt-e a károkozó vagy sem” – olvasható az Európai Bizottság törvénytervezetének indoklásában.

A törvénytervezet célja harmonizálni az európai országok kötelező felelősségbiztosítását, részletes vitáját az ősz elején kezdi meg az Európai Parlament. A törvényhozók azt remélik, hogy az új jogszabály révén biztonságosabbá válnak az útak, és több embernek jön meg a bátorsága a két keréken közlekedéshez.

Mikor fizet Magyarországon a biztosító?Ha Magyarországon egy kerékpáros és autós karambolozik, és a balesetért az előbbi a felelős, akkor abban az esetben fizet a biztosító, ha a biciklisnek van olyan lakásbiztosítása, amelyhez kiegészítő általános felelősségbiztosítás is kapcsolódik. Ha a kerékpárosnak nincs ilyen biztosítása, akkor az autós polgári peres útra terelheti az ügyet. Abban az esetben, ha az autós a hibás, a biztosító fizet a kerékpárosnak az autós kötelező felelősségbiztosításának terhére.

A britek foggal-körömmel ellenzik

A tervezet jó néhány ország törvényhozását, illetve közvéleményét felbolygatta: a brit kormány már jelezte, hogy ellenezni fogja a tervezetet. Nagy-Britanniában, ha egy balesetben az egyik érintett kerékpáros, a másik pedig autós, akkor az utóbbit vélelmezik automatikusan ártatlannak, és ha a biciklis kompenzációt szeretne kapni, neki kell bizonyítania az autós gondatlanságát. A brit biztosítók és autósok jelezték, hogy foggal-körömmel harcolni fognak az uniós elgondolás ellen.

Ezzel szemben Franciaországban, Belgiumban, Hollandiában, Németországban és a skandináv államokban szinte minden esetben az autóst vélelmezik a balesetért felelősnek, és kötelező biztosítása terhére köteles kompenzációt fizetni. Ebben a rendszerben tehát az autósnak kell ártatlansága bizonyításával megküzdenie. Az EU szeretné, ha két-három éven belül a többi tagállam is elfogadná ezt a rendszert.

Magasabb díjak a biciklis gerillák miatt?

Autós fizess – a kerékpárosok helyett is! 2Az autósok kénytelenek lesznek magasabb biztosítási díjat fizetni azért, hogy kompenzálhassák a kerékpárosokat az általuk elkövetett hibákért – panaszkodnak a brit autósok az Observer brit hetilapnak. -Nagy-Britanniában például akár 10 százalékkal is növekedhet az összeg.

“A legtöbb biciklis úgy viselkedik, mintha a közlekedési szabályok őrá nem vonatkoznának: figyelmen kívül hagyják a lámpákat, jelzőtáblákat, behajtanak egyirányú utcákba – nevezhetnénk őket kerékpáros gerilláknak is” – háborognak a négy keréken közlekedők. A brit kerékpáros lobbi viszont melegen üdvözölte a tervezetet, sőt nemcsak az anyagi, hanem a büntetőjogi felesősséget is szívesen áthárítanák az autósokra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik