Belföld

Kiszorítósdi a palackozott vizek piacán

A részesedésük alapján kicsinek számító, zömében magyar tulajdonú cégek szinte képtelenek megkapaszkodni a vízpiacon. A kiskereskedelemből egyre nagyobb részt kihasító hipermarketeket okolják emiatt.

A háztartások ásványvízfogyasztása az év első három – tegyük hozzá: igen enyhe időjárású – hónapjában 24 százalékkal nőtt, értékben ez mintegy 31 százalékos emelkedést jelent az előző év Kiszorítósdi a palackozott vizek piacán 1hasonló időszakához képest – közli legutóbbi felmérésének eredményei alapján a Gfk Hungária Piackutató Intézet. Ez a vízmennyiség valószínűleg felülmúlja a gyártók és a piackutatók várakozásait is, ők a piac egyre lassuló növekedésével számoltak.

Feltehető, hogy a kánikulai meleg miatt a második negyedév is hasonlóan biztató adatokkal szolgál. Van okuk tehát az örömre a kutak és palackozók tulajdonosainak és az importőröknek. Vagy mégsem? Több kisebb gyártó saját alszövetség létrehozását szorgalmazza az Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanácson belül, amely a piaci részük alapján kisebb cégek érdekeit igyekezne megvédeni.

Új vizekAz elmúlt időszak növekedésében még nem kapott szerepet a Coca-Cola rövidesen piacra kerülő ásványvize, valamint az ugyancsak újonnan megjelenő San Benedetto. Mindkét terméket Lajosmizsén palackozzák. Az említett két ásványvíz és az importból a közeli jövőben a polcokra kerülő osztrák Vöslauer valószínűleg tovább élezi a versenyt az állóvízként most sem jellemezhető piacon.

A nagyoké a piac nagyja

A 18 magyarországi termelő és palackozó cég a múlt év első felében 157 millió liter ásványvizet értékesített mintegy 6,8 milliárd forint értékben. Idén pedig 250 millió liter ásványvizet gyártott júniusig.

Az egy év alatt elfogyasztott több százmillió liter palackozott víz 85 százalékát négy nagy cég – a Pepsi Cola tulajdonában lévő Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. (Kristályvíz), a Perrier Vittel S.A. révén a Nestlé kezében lévő Kékkúti Rt. (Theodora Quelle), a Franken Brunnen GmbH által tulajdonolt Apenta Ásványvíz és Üdítő Kft. és az osztrák élelmiszeripari csoport, a Mautner Markhof többségi tulajdonában lévő Buszesz Rt. (Óbudai Gyémánt) – gyártja. A piac maradékán osztozó kicsik egy része a boltláncok sajátmárkás termékeit állítja elő, illetve saját, még kevésbé ismert márkáit igyekszik értékesíteni, több-kevesebb sikerrel.

Például Mohai Ágnes

A kisebb magyar termelőknek a legnagyobb nehézséget a piacra kerülés jelenti – vázolja a helyzetet a FigyelőNet érdeklődésére Bordácsné Debreceni Gyöngyi, az inkább az idősebbek körében jól csengő nevű Mohai Ágnes ásványvizet palackozó Mohai Ágnes kft. ügyvezető igazgatója. Példaként a Provera (az Alfa, a Cora, a Match, a Smatch és a Profi közös cége) beszerzési társaságot említi, amelynek üzleteibe a cég ásványvize másfél éve próbál mindhiába bekerülni.

A Mohai Ágnes kft az úgynevezett listázási díjat is szivesen kifizetné – ami feltétele az üzletekbe való bejutásnak, de hiába, a beszerzési társulás elutasítja a cég palackjait, mondván: az ásványvíz sok helyet foglal, és már kialakították a megfelelő vízválasztékot. Ehhez egyébként joga van. Csakhogy miközben a kis cég másfél éve áll sorba a hipermarketek polcaira ácsingózva, az említett boltokba újabb ásványvíztermékek kerülnek be.

Nincs rá magyarázat

Vincent Rousselnek, a Provera vezérigazgatójának csak a titkárnőjéig sikerült eljutnunk. Sztanka-Tóth Magdalena többszöri megkeresésünkre elmondta: a vezérigazgató úr nem tud válaszolni kérdéseinkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik