Belföld

Játékkonzolok – hárman vannak, háborúznak

Bár a Microsoft súlyos veszteséget lesz kénytelen lenyelni az Xbox játékkonzol gyatra eladásai miatt, a cég tovább folytatja a két konkurens, a Sony-Playstation és a Nintendo-Gamecube elleni piaci harcot.

A redmondi óriás, a Microsoft immáron kilenc hónapja egy hibrid játékgép kifejlesztésén fáradozik. Az új, kombinált eszköz a tervek szerint jövőre kerülhet piacra, 500 dollár körüli áron – írja az amerikai tech-magazin, a Red Herring, forrásként pedig a céghez közel álló köröket jelöl meg. Az új gép a digitális videofelvétel készítésére is alkalmas UltimateTV-t igyekszik keresztezni az Xbox-szal. A cég tehát a radikális árcsökkentések láttán nemhogy meghátrál, inkább fejleszt.

Veszítenek rajtaA Microsoft csupán a 2002-es üzleti évben 750 millió dolláros mínuszt lesz kénytelen elkönyvelni a játékkonzol-piacon, és a gyártók 2003 első félévére további 1,1 milliárdos veszteséget jósolnak – írja a Red Herring. Bill Gates a fantasztikus játékszer 1999-es beharangozójakor még a nyolc évre vetített veszteséget taksálta 900 millióra, és csupán a Sony agresszív árpolitikája esetére – amit már akkor sejteni lehetett – prognosztizált mintegy 3,3 milliárd dolláros negatívumot.

Mennyibe kerül egy gép?

Míg egy gép nagykereskedelmi ára az USÁ-ban 175 dollár körül mozog, az előállítás költsége 325 dollár. A gyártási és egyéb költségeken persze lehet faragni, ebből nekünk, magyaroknak is kijutott: a gyártó a közelmúltban helyezte át a konzol gyártását Magyarországról az alacsonyabb bérköltségű Kínába. Az egy gép előállításához szükséges dollármennységet – többek között a Flextronics-szal való szakítás hatására – öt év alatt 225 dollárra lehet csökkenteni – írja a magazin.

Jelenleg tehát 150 dollárral kénytelen a cég dotálni minden egyes kütyüt a piacon való megmaradás érdekében, ami a mostani állás szerint körülbelül annyit jelent: minél több konzolt adnak el, annál nagyobb a veszteségük. A kérdés az, megéri-e a cégnek a hatalmas veszteség, vagy jobban jár, ha visszafogja termelését, megmarad harmadiknak, így veszteségeit is jelentősen csökkentheti.

Miért kell ez a piac?

A Microsoft több okból kifolyólag is megteheti, hogy lenyeli a konzolokon megtermelt veszteséget. A társaság 42 milliárd dolláros tartalékkal rendelkezik, az előrejelzések szerint a jelenleg folyó üzleti évben a nyereség eléri a 10 milliárd dollárt, bevételei a 28 milliárd dollárt. De ami ennél is fontosabb, az a játékpiac demográfiája.

Játékkonzolok – hárman vannak, háborúznak 1Tovább játszunk…

Piackutatók szerint a játék már régen nem a gyermekek és tinédzserek privilégiuma: a Interactive Digital Software Association felmérése szerint az amerikaiak 60 százaléka játszik konzolokkal vagy ahhoz hasonló játékokkal – írja az Economist legutóbbi számában. Az említett 60 százaléknak majdhogynem kétharmada felnőtt, az összes játékos kedvű átlagéletkora 28 év, 43 százalékuk nő, és a helyzet nem sokban különbözik a világ többi nagy piacán, Európában vagy Japánban. Az a generáció tehát, amelyik videojátékokon nőtt fel, egyszerűen tovább játszott, jövedelme ráadásul folyamatosan nő. Valljuk be, ezt nem lehet kihagyni.

Konjunktúra-független kasszasiker

A piacon maradás szükségességét alátámasztó érveket persze még lehetne sorolni. Ezek közül a játékszoftverek piaca ugyancsak nem elhanyagolható tényező. Olyannyira, hogy egy-egy jól sikerült játékból származó haszon felér egy kasszasikernek számító filmből kipréselhető összeggel.

Ráadásul a játékeladások teljességgel fittyet hánynak az általános piaci helyzetre: recesszió ide vagy oda, játszani kell. A helyzetet csak súlyosbítja a hálózati játékok egyre nagyobb népszerűsége, valamint a Sony ezzel kapcsolatos pozitív tapasztalata: hálózati játékra előfizető ügyfeleik közül a díjak közel harminc százalékos megemelése miatt szinte senki sem mondott le.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik