Belföld

Búcsú a Pharmavittól – a szükségtelen Plusssz?

Végérvényesen pont kerül a csak magyar sikertörténetként emlegetett Pharmavit-sztori végére: a sokáig szárnyaló céget felvásárolja a Chinoin anyavállalata. A siker ettől még siker, csak a happy end marad el.

Búcsú a Pharmavittól – a szükségtelen Plusssz? 1Néhány éve a konkurensek még legmerészebb álmaikban sem merték remélni, hogy a rövid idő alatt hihetetlenül nagy népszerűségre szert tett Plusssz tabletta gyártója 2002-ben megszűnhet létezni. A gyakorlatilag a semmiből kinőtt cégnek 1995-ben már 50 százalékos részesedése volt a hazai vitaminpiacon.

A siker titkát sokan próbálták megfejteni. A pezsgőtabletta új szín volt a piacon, ugyanakkor a milliárdos reklámbüdzsé sem volt szokványos a ’90-es évek elején. Sokan fanyalogtak a pénzkidobáson, de bevált: Egerszegi Krisztina meggyőzte az embereket, hogy a Plusssz nem is plusz, hanem a minimum az egészséges élethez. A Plusssz nemcsak itthon hódított, hanem a Távol-Keleten is. Egy felmérés szerint Vietnámban az 5. legismertebb márkává lépett elő.

Hódító pezsgőtablettaA Pharmavit Plusssz pezsgőtablettáinak termékkaraktere eltért tabletta formájú konkurenseitől. A Plusssz Multivitamint ezért több versenytársa nem is tekintette igazi ellenfélnek, ugyanakkor a fogyasztók egyértelműen vitaminként vásárolták a pezsgőtablettát. A Béres Rt. sokáig komoly erőfeszítéseket tett, hogy belépjen a pezsgőtabletta szegmens szereplői közé, de a Plusssz dominanciájával nem tudta felvenni a küzdelmet. Ezt a területet gyakorlatilag a Pharmavit teremtette meg Magyarországon, a fogyasztók a pezsgőtabletát a Plusssz-szal azonosították.

Az első millió

Somody Imre, aki nélkül nem lett volna a magyar sikertörténet, a Chinoinnál kezdte pályafutását. Az egyik gyáregység gazdasági igazgatósági posztjáig viszi. Miután a Chinoinnál nem támogatták pezsgőtablettás elképzelését, 1988-ban otthagyta a céget, és megalapította a Pharmavitot.

A Chinoin szakmai támogatást nyújtott, a finanszírozásban részt vett a Budapest Bank és egy svájci befektetőcsoport. 1989-ben felépült az üzem Veresegyházon, és elkezdődött a pezsgőtabletta gyártása. A termék újdonság volt a magyar piacon, óriási szakmai sikert hozott a Pharmavitnak, és 1992-től külföldön is megkezdték a forgalmazását.

Búcsú a Pharmavittól – a szükségtelen Plusssz? 2A magyar multi, sárga konkurencia

A sikeren felbuzdulva a társaságot 1994-ben bevezették a Budapesti Értéktőzsdére. 1995-re már több komoly kérő is akadt az akkor 176,5 millió forint alaptőkéjű társaságra. Somody üzlettársaival az amerikai Bristol-Myers Squibb ajánlatát fogadta el, vele a 110 millió dolláros vételárat, a részvények 99 százalékáért. Az új tulajdonos az elismert Somodyt megtartotta a cég élén, és tervbe vette a latin-amerikai és ázsai piacok meghódítását.

Ez idő tájt a Pharmavit Plusssz pezsgőtablettája már hihetetlen népszerűségnek örvendett. A vitaminpiacon csaknem 50 százalékos piaci részesedést tudhatott magáénak a cég. Az akkor még gyerekcipőben járó reklámpiacon is tekintélyes részt követelt magának a költések terén. Sikerült Egerszegi Krisztina olimpiai bajnok úszot rávenni a termék népszerűsítésére, és milliárdos értékű kampányba kezdtek.

A vélhetően “tisztes anyagi juttatás” mellett az is csábító lehetett az akkor fénykorában lévő Egérkének, hogy a Pharmavit állást kínált neki az aktív sportpályafutása utáni időre is. A koncepció telitalálatnak bizonyult, a növekvő árbevételi adatok bizonyították a reklámköltés indokoltságát.

A vietnámi sikerVietnámban olyannyira sikeres volt a bevezetés – a magyar sikeren felbuzdulva ott is egy jónevű sportolót választottak a cég arcának -, hogy a márkák ismertsége terén az 5. helyet szerezte meg a Plusssz, megelőzve például a Coca-Colát és a Mercedest.

A lila köd után a szürke valóság

A paradicsomi állapotok azonban nem tartottak a végtelenségig. A piaci növekedés lassulása, a konkurencia erősödése, új szereplők megjelenése nem kedvezett a sikerében fürdő és egy kicsit szunyókáló Pharmavitnak. 1999-ben már 756 millió forintos veszteséget volt kénytelen elszenvedni. 2000-ben még megpróbálta Búcsú a Pharmavittól – a szükségtelen Plusssz? 3újra a csodát: egymillió dollárt fordított új termékek fejlesztésére és bevezetésére, de az 50 százalékos piaci rész már csak egy kellemes emlék maradt.

A valóság szürkébb képet mutatott a szárnyaló terveknél, s bár 2000-ben az előző évi veszteséget minimális – 6,9 milliós – nyereség követte, az árbevétel tovább szűkült. Egyedül az export bővült, Lengyelországban, Romániában, Vietnámban keresettek voltak a Plusssz termékek, és próbálkoztak Kínában és Indiában is.

Mit szól hozzá Somody?Somody Imre örül annak, hogy a Sanofi átveszi a dolgozókat és megmaradnak a munkahelyek – tudatta az FN-nel tanácsadója útján a Pharmavit korábbi vezetője. Aggódik viszont amiatt, hogy a Plusssz termékek nem kerültek bele az ügyletbe. Csökkenheti a márka értékét az átmeneti állapot. A megállapodás szerint a Bristol-Myers Squibb bérmunkában tovább gyártatja a terméket, de ez nem tekinthető végleges állapotnak – véli Somody. Vagy sikerül megállapodni egy harmadik féllel a Plusssz termékek átvételéről, vagy felszámolják a gyártást, és eltűnhet a márka. A Bristol-Myers Squibb valószínűleg túlságosan magas árért próbál megválni a Plusssz üzletágtól, és emiatt nem sikerül immár 5 hónapja új gazdát találni neki.

Az anyacég végül 2001. novemberében pendítette meg, hogy megválna a várt eredményeket nem hozó leánykájától. Első lépésben rt.-ből kft.-vé változtatta a céget. Erre válaszul Somody benyújotta lemondását. Távozásának hivatalos indoka szerint nem a veresegyházi cég pénzügyi helyzete vagy üzleti tevékenysége miatt volt szükség az átalakulásra, egyszerűen a multik versenyének lett vesztese a veresegyházi gyár.

Végső aktusként a Bristol-Myers Squibb kedden megállapodást írt alá a Chinoin tulajdonosával, a francia Sanofi-Synthélaboval. A francia cég átveszi a Pharmavit 16 hektáros veresegyházi telephelyét és az eszközöket. A Pharmavit-termékeket, a márkaneveket nem veszik meg, azokat bérmunkában gyártják majd a Bristol-Myersnek. A konkurensek mindenesetre fellélegezhetnek: ez a Plusssz már nem az a Plusssz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik