Belföld

Ismét autók, ismét Detroit

Az autós szakma láthatóan mindent megtesz, hogy közelebb hozza a jövőt a nagyközönség számára. Nincs hiány újdonságokban a január 12-étől január 21-éig megtekinthető Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon.


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Ford GT40

A nagy lábon, pontosabban 18 (elöl), illetve 19 (hátul) collos kerekeken “élő” autó jól illeszkedik a Ford Thunderbird, a Mustang és a 49-es által nyitott sorba, amelyet a gyártó az Élő Legendák koncepciósorozatnak nevez. Az először 1966-ban bemutatott GT40 újjáélesztése első látásra impozáns, ám kérdéses, hogy valaha is valóra válik-e azu elképzelés. Annak ellenére ugyanis, hogy a piac régóta vár egy ilyen autóra és a tervezők szerint a típus csaknem sorozatérett, a hírek szerint a GT40 sorozatgyártása – csakúgy, mint a 49-esé – áldozatul esik a Ford pénzügyi nehézségeinek, így ez a tanulmány is egyedi darab marad.

A cég formatervező szakemberei a lehető legegyszerűbb módon fogtak a nehéznek ígérkező feladathoz, az eredeti típus formatervét szinte érintetlenül hagyták. A különbségek a nagyobb méretekben, néhány látható módon elhelyezett modern alkatrészben és a vonalak finomításában ki is merülnek, ez a jármű eltéveszthetetlenül egy Ford GT40-es korszerű kiadásban. Az igazi újdonságok a műanyag borítás alatt találhatók.

A váz a Ford különleges autók tervezésével foglalkozó SVT részlegének munkája, könnyű és merev alumínium rácsszerkezet. A független felfüggesztésű, kettős keresztlengőkaros futómű különlegessége, hogy a rugócsillapító egységeket vízszintesen, az autó hossza mentén helyezték el. A fékrendszer sem kevésbé igényes kivitelű, a 380 mm átmérőjű, belső hűtésű féktárcsák lassításáról hatdugattyús féknyergek gondoskodnak. Az utastér mögött közvetlenül a motorház helyezkedik el, amelyben a Ford moduláris motorcsaládjának egy tagját találjuk, ez hatsebességes váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket. Az 5,4 literes V8-as hengerenként négyszelepes, és a rászerelt mechanikus feltöltőnek köszönhetően kerek 500 lóerőt teljesít 5250-es percenkénti fordulaton. Ezzel a teljesítménnyel a legenda könnyedén életre kelthető: az új GT40 végsebessége több, mint 320 km/h.

Ford Mighty F-350 Tonka


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Ha amerikai ismerőse arról számol be, hogy az autókiállításon látta az elnyűhetetlen Tonka játékautók óriási mását, ne gondoljon egyből tréfára. A fogalommá vált citromsárga kisautók egész egyszerűen akkora népszerűségre tettek szert, hogy “nagy buli” megcsinálni nagyban. “A bemutatott modell azonban lényegesen több, mint játék” – fogalmazott a Ford tervezési igazgatóhelyettese. A tanulmányautóból ugyanis kiolvashatók a következő generációs F-sorozat külső jegyei.

A Tonka első ránézésre hatalmas méreteivel (a Tonka szó sziú nyelven nagyot jelent) hódítja meg a látogatókat. Az óriás hátsó tengelyén négy 22-es méretű kereket visel, ezeken külön e koncepció számára kidolgozott Goodyear abroncsok feszülnek. A hajtásláncban a V8-as Power Stroke Diesel Super-600 motorhoz ötfokozatú automata váltó kapcsolódik, a Fordnál ez az első alkalom, hogy ötsebességes automatát szerelnek dízelmotoros autóba. A hatliteres, turbódízel motor 350 lóerőt, és a PowerTorq váltóval összekapcsolva iszonyatos, 815 Nm-es nyomatékot képes termelni.

A beszállás és rakodás megkönnyítése érdekében a Tonka mintegy 12,5 centit ereszkedik lejjebb, az ajtó csukódásakor pedig felemelkedik. Beépített kamerák figyelik az úttartást, a vontatásra kerülő tárgyakat és a jármű holtterét.

Jelentős újítás, hogy az autó összes lámpája LED technológiával működik, ez jobb fényterjedést tesz lehetővé, kisebb és olcsóbb, mint a hagyományos halogén izzók, és nem utolsósorban csak feleannyi energiát használnak fel. Ebben a kocsiban a vezetőülésen sem spóroltak a mérnökök: a kiemelkedő rugózási komfortról külön hidraulikus felfüggesztés gondoskodik.


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Chrysler Pacifica

Míg a világ autógyártói a személyautóktól kezdve a terepjárókon át számos autótípus kedvező tulajdonságait ötvözve igazi szabadidőautókat (SUV) hoztak létre, a Chrysler az SUV-koncepciót tovább klónozta az egyterűek előnyeivel. Szűkszavúan ennyiben foglalható össze a Pacifica koncepciója, amit a cég maga kissé magabiztosan “az SUV-k utáni következő nagy dobásnak” nevez.

A Pacifica, mely a Buick Rendezvous-val, a Pontiac Aztekkel, a Toyota Highlanderrel, az Acura MDX-szel vagy a Honda Pilottal ellentétben valódi sorozatgyártású autó lesz 2003 végétől, méltó folytatása lehet annak a sornak, amit a Minivan nyitott és a PT Cruiser képviselt az utóbbi időben. Alacsony hasmagasság, első osztályú ülések három sorban és tökéletesen személyautós viselkedés jellemzi a koncepciót, melyben csak úgy hemzsegnek a biztonsági és a kényelmi extrák: a részecskeszűrős intelligens klíma, az állítható pedálsor, a hangvezérelt kommunikációs és navigációs rendszer, a függönylégzsákok mindhárom üléssornál, a blokkolásgátló fékberendezés, a DVD és a csúcsminőségű hifiberendezés csak egy része a felvonultatott berendezéseknek. Az első, vagy opcionálisan négykerékhajtású autóban 3,5 literes, V6-os motor dolgozik, mely egy négysebességes AutoStick váltóhoz kapcsolódik. A 250 lóerős erőmű dinamikus menettulajdonságokat kölcsönöz a Pacificának.

Bentley Arnage T


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Minden idők legerősebb Bentley limuzinjáról Detroitban hullott le a lepel. Hans-Georg Melching, a cég vezérigazgatója méltán mutatta be a kocsit büszkén a közvéleménynek, hiszen a Bentley 83 éves története alatt most először mutatott be olyan autót, amely 450 lóerőnyi teljesítmény és 875 Nm-es forgatónyomaték leadására képes. A menetteljesítmények ezek után már maguktól adódnak: a limuzin mindössze 5,5 másodperc alatt eléri a 100 km/h-t, végsebessége pedig eléri a 270 km/h-t.

A Bentley újdonsága a korábbi Arnage jelentős átalakításával született meg: átdolgozták a motort, a futóművet, merevebbé tették a karosszériát és számos biztonsági berendezéssel gazdagították az autó alapfelszereltségét. A legfontosabb változások az ősöreg, 6,75 literes V8-as motort érintették: az erőtlennek korábban sem nevezhető egység két turbófeltöltőt kapott, átalakították az égésteret, a szelepvezérlést, és megújult a motor vezérlőelektronikája is.

A többi változtatás ugyancsak a biztonságos száguldozás képességét hivatott erősíteni: az Arnage T megerősített karosszériát, elektronikusan szabályozott sportfutóművet, ESP-t, belül pedig új, sportosabb üléseket, oldal- és függönylégzsákokat kapott. Az autó külsején kisebb változtatásokat hajtottak végre, ezek közül talán a lökhárítók átdolgozása a legfeltűnőbb.


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Dodge M80 és Ram SRT-10

Egy koncepció- és egy különleges szériagyártású kisteherautó vonzza az érdeklődők tekintetét a Dodge standján. Az M80 tanulmány egy barátságos árú, sokféleképp használható és stílusos járművet vázol fel, amely elsősorban a fiatalabb autósok figyelmét igyekszik felkelteni.

A könnyű, viszonylag nagy teljesítményű, négykerék-hajtású kisteherautó különös keveréke a modern és a régi formáknak: szögletességével a legújabb divatirányzatok (new edge) felé kacsintgat, csőrös orra és különálló sárvédői viszont a dicső múltat idézik. Az autó alapjait a Dakota szériamodell adja, hajtásáról pedig a Chrysler új, 3,7 literes 210 lóerős V6-os motorja gondoskodik, amely ötsebességes kézi kapcsolású váltón keresztül hajtja az autó négy kerekét.

A műanyag burkolóelemeknek köszönhetően az M80 mindössze 1134 kg-ot nyom. Utóbbinak köszönhető, hogy a kocsi mindössze 8 másodperc alatt képes elérni a 100 km/h sebességet, végsebessége pedig a katasztrofális légellenellási alaptényező ellenére 160 km/h.

A másik platós újdonság a paletta másik végéről származik: a Dodge Ram SRT-10 a valaha volt leggyorsabb széria Dodge kisteherautó. Az autóba az új Viperhez kifejlesztett, 8,3 literes V10-es motor kerül, amely az SRT-10-esben kerek 500 lóerőt teljesít. A bődületes teljesítmény a Viper hatsebességes váltóján keresztül jut el az aszfaltra. Az SRT-10 Porschékat megszégyenítő öt másodpercen belül gyorsítható álló helyzetből 100 km/h-ig, de a 160 km-h sebesség eléréséhez is csak 18 másodpercre van szükség. A jármű 260 km/h-s végsebessége is kivételesnek számít saját kategóriájában. Az autó első szériapéldányai az idén ősszel kerülhetnek a megrendelőkhöz.

Dodge Razor


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Az 1950-es és az 1960-as évek európai sportkocsijainak hangulata ihlette meg a Dodge tervezőmérnökeit, amikor papírra vetették a Razor vonalait. A roadsteren ugyanakkor a klasszikus hangulat mellett bőven megtalálhatók a modern formatervezés legújabb fogásai is. A sokat sejtető műanyag karosszéria alatt a könnyű sportkocsihoz jól illeszkedő műszaki megoldásokat találunk: a minimalista dizájn, maximalista teljesítmény koncepciójának megfelelően.

A Chrysler 2,4 liter hengerűrtartalmú 16 szelepes motorjának turbóváltozata 250 lóerőt képes mozgósítani, a teljesítmény átvitelét pedig hatsebességes Mercedes kézi váltóra bízták. A végeredmény egy robbanékony sportgép lett: a Razor hat másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége viszont a rövid váltó miatt nem több 225 km/h-nál.


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Mercedes-Benz Vision GST

Kombi, luxusautó, egyterű és szabadidőjármű egyben; röviden ennyi a GST, mely pontosan olyan hosszú, mint az S-osztályos limuzinok. Ez a Grand Sport Tourer (GST) tanulmány hivatalos definíciója, mely a stuttgartiak szerint egyre népszerűbb lesz a jövőben.

A kocsi dinamikus formája nemcsak ámítás, köszönhetően a motorházban lapuló 5,5 literes V8-as AMG egységnek, amely 360 lóerőt képes a 4-ETS fantázianévre keresztelt összkerékhajtással az aszfaltra szabadítani. Az autó – az SL-hez hasonlóan – légrugós felfüggesztést kapott, a motor vitorlájából pedig az új Sensotronic rendszer által szabályozott nagynyomású fékrendszer és a kerámia féktárcsák fogják ki a szelet. Mint általában a koncepcióautók, a GST is túlméretezett kerekeken gördül: a gumik elöl 275/45R22, hátul pedig 295/40R22 profilúak.

A GST emellett praktikus, kényelmes és biztonságos: az utasok – összesen hatan lehetnek – egyetlen hatalmas nyíláson keresztül érhetik el a belső teret, ugyanis a hátsó ajtók kinyitáskor hátrafelé mozdulnak, B oszlop pedig nincs. Ráadásul az ajtók egészen derékszögig nyithatók.

Az első négy utas a legteljesebb komfortot élvezheti: kényelmes bőrfotelekben foglalhatnak helyet, amelyek elektromosan állíthatók, és magukba foglalják a biztonsági öveket is. Ez utóbbiak különlegessége, hogy az övfeszítők már a baleset pillanata előtt működésbe lépnek, mivel az autón elhelyezett érzékelők (Preventative Occupant Safety) előre jelzik, ha az ütközés már elkerülhetetlen. A leghátsó sorban utazók persze kénytelenek kevésbé kényelmes, összehajtható ülésekkel beérni.

Az autó egyik különlegessége, hogy a tető teljes egészében üvegből készült, amelynek fényáteresztő képessége az utastérből szabályozható. A hosszú, unalmas utazás színesebbé tétele érdekében CD lejátszó, DVD és videojátékok állnak az utasok rendelkezésére, míg a tájékozódást beépített navigációs rendszer segíti. A GST későbbi sorsa egyelőre ismeretlen, de nagyon valószínű, hogy néhány éven belül elkészül egy szériaérett változat, kevesebb különleges megoldással.


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Volkswagen Magellan

A Mercedes Vision GST-hez és a Chrysler Pacificához hasonlóan a kombi, a hobbiterepjáró és az egyterű előnyeit próbálja ötvözni a VW detroiti tanulmánya is. Az autó szakít a Volkswagen eddigi jól megszokott formáival, sajátos vonalai láttán előbb jut az ember eszébe valamelyik japán gyártó, mint a legnagyobb európai – persze, ha nem nézzük az eddigieknél még hangsúlyosabb, kosárlabdázótenyérnyi emblémákat.

A Magellan csaknem öt méter hosszú, 1,86 méter széles és 1,62 méter magas és hatalmas, 19 collos keréktárcsákra szerelt teljes magasságú gumikon fut. A belső térben három üléssorban hat személy számára alakítottak ki megfelelő helyet. Az ülések az aktuális divat szerint szabadon variálhatók. A belső térben a legfinomabb anyagokat – alcantara, bőr – alkalmazták a tervezők.

A motortérben a Passatból már ismert kompakt W8-as motor található, amely 275 lóerőt képes kipréselni magából. A vonóerő állandó négykerék-hajtáson keresztül jut a kerekekhez, a megfelelő úttartást a VW új pneumatikus rugózási rendszere garantálja.

Természetesen a Magellan sincs híján a kötelező elektronikus kényelmi eszközöknek. Ezek közül a VW a “GPS to Go” nevű navigációs rendszerre a legbüszkébb, amely hosszabb kirándulások esetén néhány mozdulattal ki is vehető az autóból. 


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Range Rover HSE 2003

Az új Range a Land Rover hagyományaival szakítva alváz helyett önhordó karosszériát kapott. A korábbi merevtengelyes és laprugós futóművet elöl-hátul egyaránt független kerékfelfüggesztések váltották fel. Mindez egyébként illeszkedik a terepjáróépítésben napjainkban megfigyelhető tendenciába: mivel a méregdrága terepjárók tulajdonosai sárdagasztás helyett inkább színházba vagy estélyekre járnak. Ezért a jó terepező képességnél sokkal fontosabb szempont lett a menetkényelem és a személyautókéhoz hasonló vezethetőség. Ettől függetlenül az állandó összkerékhajtás természetesen megmaradt.

Az új Range Rover külsőleg nagyon hasonlít elődjéhez, oldalról nehéz észrevenni a változásokat. A legfőbb újdonság és ismertetőjegy is egyben az első kerekek mögött elhelyezett két, függőleges hűtőborda, amely eddig nem volt a modellen. Az első fényszórók is magasabbak és szögletesebbek lettek, a hűtőrács pedig kevesebb bordából áll. A keskenyebb hátsó lámpa érdekessége, hogy a piros és sárga, kör alakú világítótesteket egy szögletes, áttetsző búra alá helyezték. Az első és hátsó lökhárítók, valamint a hatalmas könnyűfém keréktárcsák szintén új dizájnt kaptak.

Az utastérben modern formákkal találkozunk. A bőségesen alkalmazott bőr, fa és fém a legjobb luxuslimuzinokat idézi, a különböző színek pedig jól harmonizálnak egymással. A fehér bőrkárpitozás nagyon mutatós, a szmokingos-kosztümös utasok valószínűleg nem fogják hamar összekoszolni. Az új modell viszont egyelőre csak kétféle erőforrással lesz kapható: egy 4.4 literes, V8-as benzinessel, illetve egy 3 literes, hathengeres turbodízellel.

Saab 9-3X


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Az első összkerékhajtású Saab terepjáró? Hát ha nem is terepjáró, a 9-3X nyugodtan nevezhető SUV-nak. A Saab a 9-3X-szel a márka jövőbeni arculatát kívánja közelebb hozni a nagyközönség számára. A Saab állítása szerint az elkövetkező hat évben évente egy-két ehhez hasonlóan új tanulmányt kívánnak majd bemutatni.

Az új jövevény legnagyobb érdekessége, hogy a márkától szokatlan módon összkerékhajtással működik. Erre a megoldásra azért volt szükségük, mert egy olyan járművet akartak megvalósítani, amely nemcsak országúti autózásra alkalmas, hanem bármilyen terepen megállja a helyét. A terepjáró funkció eddig összeilleszthetetlen volt egy sportos kupéval.

A svéd mérnökök olyan ruhát terveztek a 9-3X-nek, amely dinamikus vonásaival sportos stílust hordoz magában. Készítésekor fontos követelmény volt, hogy az új tanulmány is tovább vigye a Saab márka irányzatát, s az eddigi legfontosabb stílusjegyeket. A névválasztásnál is a jelenleg futó kisebbik modelljük (9-3) volt az alap, az X-betű pedig a futurizmusra utal. A futurizmussal ellentétben a kocsi menetteljesítményei nagyon is valósak: a 2,8 liter hengerűrtartalmú V6-os Ecopower erőforrás 280 lóerőnyi teljesítmény leadására képes.


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Maserati Spyder GT Coupé

Az olasz márka iránt elkötelezetteknek minden bizonnyal ismerős a Detroitban bemutatott Maserati Coupé formája. Az autó szinte egy az egyben átvette a 3200 GT ruháját, s szemből nézve nem is láthatunk rajta semmi újat. A hátsó rész, pontosabban a hátsó lámpa kialakítása azonban jelentősen megváltozott. Az eddig sokaknak nem tetsző ívelt vékony lámpatesttől végre (vagy talán sajnos) megszabadult az olasz masina. Persze a változások a kétajtós karosszéria méreteit is érintették, hiszen a magasság 25, a hossz pedig 15 mm-rel növekedett a kényelem fokozásának érdekében.

Az igazán feltűnő változás nem is kívül tapasztalható, hanem inkább a motortérben. A 3200 GT V8-as 3.2-es motorjáról megfeledkeztek, és helyette a Ferrari-tól kaptak egy szintén V8-as felépítésű nagyobb blokkot. Az új fejlesztésű erőforrás hengerszöge 90 fokos, mérete pedig 4244 köbcenti. Az aggregát teljesítménye 390 lóerő, melyet 7000-as percenkénti fordulatszámon ad le. A szívómotor maximális nyomatéka 451 Nm, a hozzá tartozó fordulatszám érték pedig 4500. Ezzel a vad motorral 285 km/órás végsebesség érhető el, és az 1,7 tonnás sportkocsit csupán 4,9 másodperc alatt repíti föl álló helyzetből 100 km/órára.

A motor mellett a különleges váltóművet kell még megemlítenünk, hiszen ezen a téren is nagy változás történt az elődhöz képest. Választhatunk egy konvencionális hatfokozatú manuális és egy Cambriocorsa névre hallgató speciális váltó közül. Ha az utóbbira esik választásunk, abban az esetben négyféle stílusnak megfelelő módozatot választhatunk ki, ezek pedig: Normál, Auto, Sport, és Ice, – két utóbbi a sportos és a biztonságos stílust részesíti előnyben.

A különleges hajtás végül a hátsó tengelyre jut el, így biztosítva kezes vezethetőséget az optimális súlyelosztással együtt. Az utasok biztonságáról az első- és oldallégzsákok, az ABS és az ASR gondoskodik.

Porsche Carrera GT


Ismét autók, ismét Detroit 1

Kattintson a képre!

Azt, hogy a nagy autógyárak figyelik a konkurenciát, kár is tagadni, hiszen a Mercedes-Benz sikeres SLR modellje is inspirálta a Porsche szakembereit, amikor “a mega-sportkocsi” fejlesztésébe kezdtek. A XXI. század küszöbén természetesen ez a különleges koncepció sem kerülhette el, hogy valamelyik korábbi, legendás modell kellő alapot adjon a formai megjelenéséhez.

Jelen esetben az egykori 718 RS Spyder szolgáltatta a kiindulási pontot az újdonsághoz, amely a hangzatos Carrera GT elnevezést kapta. A név igazán “porschés”, hiszen a Carrera a hetvenes évektől jelöli a speciális változatokat, a márka pedig a GT bajnokságban mindig is az élen járt. A korábbi hagyományokkal ellentétben az új modellnél azonban el kell felednünk a bokszermotort.

A lélegzetelállítóan szép sportkocsiba ugyanis középmotorként egy V10-es erőforrást építettek be a stuttgarti mérnökök. A tízhengeres erőforrás 5,5 literes, a könnyűfém hengerfejben pedig hengerenként négy szelep szolgálja a tökéletes égést. A hengersorok dölésszöge viszonylag szűk, 68 fokos. Mindez 558 lóerős maximális teljesítménnyel ruházza fel az autót, míg a legnagyobb forgatónyomaték 600 Nm. A motor ereje három tárcsás karbon kuplungon és hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltón keresztül természetesen a hátsó kerekekre jut át. Álló helyzetből indulva 4 másodperc sem kell a Carrera GT-nek a 100 km/h tempó eléréséhez, az indulástól számított 10 másodperc elteltével pedig már több mint 200-as jelzést nyaldossa a sebességmérő mutatója; a hajsza egészen 330 km/h-ig folytatódik.

A biztos úttartásról a kormányzott tengelyen sem piskóta 265/30 ZR 19-es abroncsok gondoskodnak. A hajtott, hátsó tengelyen található 335/30 ZR20-as kerekek már a Formula-1-es autókat idézik.




















Világpremierek
Szériagyártás
Koncepcióautó
Bentley Arnage T
Acura RD-X
Cadillac XLR
Cadillac Cien
Chevrolet SSR
Chevrolet Bel Air
Ford
Chrysler
Honda Pilot
Dodge (2)
Infiniti G35
Ford (2)
Jeep
Ford Thunderbird Custom
Lexus GX 470
Infiniti FX45
2003 Kia SUV
Isuzu Axiom SSR
Land Rover Range Rover
Isuzu Axiom SST
Maserati Spyder Coupe
Jeep
Subaru ST-X
Mercedes-Benz GST
Suzuki Aerio
Nissan Quest
Toyota Corolla
Pontiac Roadster
Volvo XC90
Saab 9-3X
Volkswagen Magellan
Forrás: www.naias.com


Ajánlott videó

Olvasói sztorik