Belföld

Megy a benzin, jön a hidrogén?

A hidrogénüzemű gépkocsik fejlesztését támogatja a Bush-adminisztráció , és beszünteti a gazdaságos benzinmotorok előállítását segítő programot. A General Motors kedden bemutatta hidrogénhajtású modelljét.

A Bush-kormányzat energiaügyi minisztere, Abraham Spencer szerdán jelenti be hivatalosan, hogy megszüntetik az 1993 óta futó 1,5 milliárd dolláros Partnership for a New Generation of Vehicles programot. Ennek célja a minél alacsonyabb fogyasztású személygépkocsik kifejlesztése volt.

Helyette elindítják a Freedom CAR programot, amelynek célja a hidrogénüzemű járművek kifejlesztése. A szövetségi projekt büdzséjét nem határozzák meg a költségvetési tervezet februári benyújtásáig.

Zöld IzlandAz izlandiakat a környezetvédelem és az önellátás előnyei is motiválják abban a tervükben, hogy Izlandon minden energiát újrafelhasználható forrásból szolgáltassanak. A vízenergia és a hévízforrások felhasználása mellett az újabb lépés a hidrogéncellák egyre elterjedtebb használata lesz.

Érvek pró és kontra

Az új program ellen szól az, hogy nem jelöl meg határozott célokat. A támogatott cégektől azt sem követelik meg, hogy valóban gyártsanak hidrogéncellákkal működő autókat. Hosszú távon azonban ez a megoldás segíthet a környezetszennyezés jelentős csökkentésében, és függetlenebbé teszi az amerikai gazdaságot az olajárak ingadozásaitól.

Emellett a korábbi program nem érte el eredeti célkitűzését. A hangoztatott cél a 100 kilométerenként 3 liternél kisebb fogyasztású, megfizethető gépjárművek megalkotása volt. Egyik támogatott autógyártónak sem sikerült.

A keresleti szerkezet időközben megváltozott – a családi autók helyett a sportkocsik jöttek divatba. Ezzel pedig romlott az átlagos üzemanyag-fogyasztás mutatója.

Már Verne is erről álmodott

Verne Gyula a tizenkilencedik században megírta, hogy a jövőben a víz szolgál üzemanyagként az akkor legelterjedtebb szén helyett. A megvalósítás a múlt századra maradt: a hidrogént és oxigént tartalmazó, membránnal elválasztott, elektromos áramot termelő üzemanyagcellát már a hatvanas években használták az űrhajózásban. Ez rendkívül környezetbarát is, hiszen a kipufogógáz tiszta vízpárából áll. Csillagászati ára azonban lehetetlenné tette, hogy a hétköznapi életben is felhasználják.

A technológia költségei drasztikusan csökkentek az elmúlt években. A nagy autógyártók mindegyike kísérletezik jelenleg is ilyen járművel, az első akár még ebben az évtizedben piacra kerülhet.

Megy a benzin, jön a hidrogén? 1A General Motors be is mutatta

A General Motors kedden mutatta be radikálisan új, hidrogénüzemű gépjárművét. Az AUTOnomy megdöbbentően új dizájnjánal is magára vonja a figyelmet: gyakorlatilag nincs motorháza, az üzemanyagcellát és a motort a karosszériába építették be.

A különböző irányító információkat (kormányzás, fékezés, stb.) pedig elektromos jelekkel továbbítják a motornak. Ez lehetővé teszi, hogy a vezető akár a kocsi hátsó ülésén is ülhessen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik