Belföld

Autóbarométer – minden harmadik háztartásban van kocsi

A magyar háztartások valamivel több mint egyharmadában van autó. Ezek jellemzően használtan kerültek tulajdonosukhoz. A kocsik átlagéletkora csaknem 12 év. Mindez a TNS Modus legfrissebb felméréséből derül ki.

Még mindig a KGST dominálA gépkocsiállomány márka szerinti rangsorát a Lada vezeti. A listán az Opel, a Trabant, a Skoda, a Wartburg, a Suzuki, a Volkswagen, a Ford, a Fiat, a Peugeot, a Polski Fiat, a Renault és a Zastava következik, a sort pedig a Citroen, a Mitsubishi, a Daewoo, a Nissan, a Mazda, a Seat, az Audi, valamint a Honda zárja.

A TNS Modus Autóbarométer néven tette közzé elemzését, mely a magyar autóparkkal és használóival kapcsolatos legfontosabb paramétereket ismerteti.

A háztartások 35,7 százalékának van autója, ezek kora átlagosan 11,7 év. A 7,5 ezer háztartás megkérdezésével 2001. októberében elkészített összegzés szerint a magyarországi gépkocsipark 68 százaléka használtan került a jelenlegi tulajdonosok birtokába, 32 százaléka pedig újonnan.

A használatban lévő autók 42 százaléka a volt szocialista típusok valamelyike, a nyugati autók aránya 58 százalék. Amíg az előbbiek átlagéletkora 15,5 év, addig az utóbbiaké 8,9 év.

Az autótulajdonosokat vizsgálva a felmérés megállapítja, hogy a gépkocsihasználat a vásárlóerőn kívül leginkább az iskolai végzettséggel függ össze. Míg a diplomások 70 százaléka autózik, addig a nyolc osztályt végzettek között csupán 14 százalékos az autót használók aránya.

Prognózis 2002-reErre az évre nyolc-tíz százalékos piacnövekedés és egy-két százalékos áremelkedés várható az új autók piacán. A szalonokban a múlt héten már lassult az év végén megszokott lendület, ennek ellenére megdől a tavalyi rekord. Nem végleges adatok alapján 2001-ben az előző évnél 8,5 százalékkal több, mintegy 175 ezer személygépkocsi és kishaszonjármű kelt el a magyar piacon. Az átlagosnál nagyobb mértékben, csaknem 11,5 százalékkal emelkedtek a személygépkocsi-eladások, miközben a kishaszonjárműveké nyolc százalékkal visszaesett.

Átlag fölöttiek a Nyugat- és Közép-Dunántúlon élő, valamint a nagyvárosi és kisvárosi háztartások autóhasználati mutatói, ellenben az észak-alföldi háztartásoknak, a fővárosiaknak és a falusiaknak az átlagosnál kevesebbszer van módjuk autóba szállni.

A felmérés kitér az autópiac várható alakulására is. A TNS Modus szerint a magyar háztartások 12,7 százaléka fontolgatja, hogy az elkövetkező két éven belül gépkocsit vásárol. Közülük mintegy 60 százalék venne használt, 40 százalék pedig új autót.

Az újautó-vásárlásoknál a rangsort a Suzuki és az Opel vezeti, de sokan tervezik, hogy Peugeot, Ford vagy éppen Skoda márkájú járművet szereznek be. A használt autókat tekintve az Opel, a Suzuki és a Volkswagen a legkeresettebb márka.

Az autóvásárlásoknál a legjelentősebb keresletet a felső rétegek és a fiatalabb korosztályok képezik. Őket azok a háztartások követik, ahol a családfő diplomás. Átlag feletti a vásárlókedv a Nyugat-Dunántúlon élőknél is – áll a felmérésben.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik