Belföld

Későn jött kishal megeszi a nagy tetemét

Üdítően cinikus történettel járult hozzá az internetes meseirodalomhoz az iWon internetes nyereményjátékokkal foglalkozó kisvállalat, mely december 16-ától különösebb gond nélkül működteti a csődbe ment Excite@Home portálüzletágát.

Az utolsó nagy internetes tőzsdei hossz beindulásának idején, 1999. októberében indult iWon a korszellemnek megfelelően a “Miért ne lehetnék én is milliomos?” filozófia jegyében született. Bill Daugherty és Jonas Steinman a Harvard Business Schoolról kikerülve 1999 nyarán döntött úgy, hogy dotkomvállalkozást indít. Szinte semmilyen tapasztalatuk nem volt az internetes és a médiaszektorban, de képzésükből adódóan tudtak számolni, és megfelelően cinikusan nézték a dolgok működését.

Olcsó PI-generátor + nagy hirdetésbevétel = nyereség

Későn jött kishal megeszi a nagy tetemét 1Ötletük a következő volt: mivel a dotkomcégek frissen befolyt pénzüket számolatlanul költik hirdetésekre, akár nyereséges vállalkozásuk is lehetne, ha alacsony költséggel létre tudnának hozni egy olyan szájtot, mely a hirdetők számára vonzó látogatottsági adatokkal büszkélkedik. Az abszolút biztos page impression generátor gépezet pedig mi más lehetne, mint a nyereményjáték, mely a meggazdagodás reményét kínálja a – valamilyen okból nem dotkomvállalkozó – felhasználóknak.

Ötletüket igen meggyőzően tudták elővezetni, és sikerült megnyerniük a CBS elnökét, Mel Karmazint. A médiaóriás 17 millió dollár készpénzzel és 80 millió dollár hirdetési pénzzel szállt be üzletbe. Az iWon 1999. október 5-én 8 alkalmazottal el is indult, és 2000. áprilisára a maga 7 millió havi felhasználójával már a 31. leglátogatottabb weboldal volt az Egyesült Államokban.

Átvészelni az összeomlást

De túl szép lett volna, ha a buborék kipukkadását is eltalálják, így hát a sors gonosz tréfát űzött velük. Az internetes részvénypiac 2000. áprilisában indult összeomlása miatt ugyanis az utolsó pillanatban elmaradt első nyilvános részvénykibocsátásuk, melyet a Goldman Sachs már teljesen előkészített.

Az ezt követő másfél évet az iWon az alapítók megfogalmazása szerint “túlélési üzemmódban” töltötte. A hirdetésbevételek csökkenése miatt persze a korábbi 28 milliós nyereményösszeg megcsappant, ám a cég még így is másoknál könnyebben vészelte át a nehéz időket, ugyanis az elsők között fogadta el a mára teljesen megszokottá vált, idegesítően tolakodó hirdetési szabványokat. Sőt, tavaly októberben, az utóbbi 30 év legrosszabb hónapjában a hirdetési piacon, az iWon – történetében először – nyereséget tudott felmutatni.

Kincsek a szemétdombon

Későn jött kishal megeszi a nagy tetemét 2Az Egyesült Államok vezető szélessávú internetszolgáltatójából és az ország hetedik leglátogatottabb portáljából álló Excite@Home-ot viszont térdre kényszerítette hirdetőinek elhullása. A vállalat fénykorában 3300 embert alkalmazott, egyedül a portálnál 1500 dolgozott. A túl nagyra nőtt, ráadásul 1,3 milliárd dolláros adósságot felhalmozó Excite többszöri karcsúsítás és mentési kísérlet ellenére szeptemberben csődvédelemért folyamodott. A portálnak ekkor még mindig havi 14 millió látogatója volt, és havonta 600 ezer ember regisztráltatta magát e-mail- és más szolgáltatásaira.

Az iWon két alapítójában, akik korábban hiába próbálták eladni vállalkozásuk egy részét a portáltechnológiáért cserébe az Excite-nak (pontosabban még egy találkozásra sem méltatták őket), ekkor felmerült a gondolat, mi lenne, ha a későn érkezett kishal enné meg a nagyobb tetemét. Sikerült is rávenniük a keresőgépet üzemeltető Infospace-t, hogy tegyenek közösen ajánlatot a portál romjaira: az Infospace, mely az üzlet keretében többségi tulajdont szerez az iWonban, működtethetné a keresőt és a katalógust, ők pedig a maradékot. Sőt, mivel őket jó keselyűkként csak a márkanév és a hűsűges usertömeg érdekli, az Infospace az ócskavasat is megtarthatja. Az egykor 7 milliárd dollárra értékelt portált a csődeljárás során végül 10 millió dollárért vásárolták meg november 28-án.

Összességében két hónap alatt saját szervereiken sikerült előállítaniuk az Excite pontos mását, és új szerződéseket ütöttek nyélbe azzal a 130 céggel, amely korábban a külső tartalmat szolgáltatta. A The New York Timesnak nyilatkozva Steinman december végén magabiztosan azt állította, az iWon jelenlegi 220 dolgozója mellé csupán nyolc emberre lesz szükségük a portál működtetéséhez, és az egészet tízszer kevesebb pénzből kihozzák, mint amennyiből az Excite annak idején kiépítette.

Hogy a metamorfózis teljes legyen, átkeresztelik magukat Excite Networks névre. A tervezett 100 millió dolláros éves bevétellel ugyan csak kis szereplők a piacvezető Yahoo! mellett, arra azonban marad pénzük Steinman szerint, hogy tovább csemegézzenek a halálba menő dotkomcégek között.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik