Ki gondolta volna például, hogy az internetes kisállat-kereskedés nyerő befektetési ötlet lehet? Pedig a Németországban, Ausztriában és Svájcban háziállattartáshoz szükséges kiegészítőket – magokat, eledelt, ketreceket, akváriumokat, almot, mókuskereket – áruló müncheni székhelyű Zooplus.com év végi forgalma csaknem négyszerese az egy évvel ezelőttinek, az utolsó negyedév bevétele eléri a 3 millió dollárt.
A fellendülés tényén kívül különösen kedves a cég számára az is, hogy a növekedés döntő részben a vásárlókör bővülésével, kisebb részben pedig a régi, hűséges vásárlók emelkedő költéseivel magyarázható.
Másfélszer, kétszer…
Biztató jelek az európai gazdaság többi szektorában is felsejlettek. Az Amazon internetes könyváruház angliai leányvállalatának vásárlói jelenleg már több mint négymillióan vannak, kétszer annyian, mint tavaly karácsonykor.
A Bertelsmann német médiaóriás a közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy Bol.com szájtjának forgalma 50 százalékkal magasabb, mint tavaly karácsonykor. Az elsősorban online jegy- és utazásárusítással foglalkozó Lastminute.com várhatóan 70 százalékkal nagyobb bevételt könyvelhet el most karácsonykor, mint egy évvel korábban.
E-karácsony Európában
A jelek szerint nagyon jól alakul a karácsonyi szezon Európában. Tavalyhoz viszonyítva csaknem 50 százalékot növekedve, az online eladások értéke elérheti a 8,6 milliárd dollárt – írja a Business Week. Az USA-ban és Kanadában jóval szerényebb, 10-20 százalékos növekedést és 12 milliárd dolláros forgalmat várnak a piackutatók.
Olvassa el…
…korábbi cikkeinket is:
• Hazai online áruházak – indul a karácsonyi szezon 1. rész
• Hazai online áruházak – indul a karácsonyi szezon 2. rész
• A félelem fellendítette az online piacot
Bár az Európai Unió országaiban az internet térhódításának átlagos értéke csaknem 40 százalékos, az országok közötti különbség számottevő. Így nem meglepő, hogy a Forrester Research adatai szerint az európai online vásárlások 65 százaléka az átlagnál magasabb fokon behálózótt Németországból, illetve Nagy-Britanniából származik.
A harmadik helyre nyolc százalékkal, messze lemaradva az élmezőny után, Franciaország futott be. Spanyolország és Olaszország pedig szinte nem is látszik az e-kereskedelmi térképen. Bár a skandináv országokban népszerű a weben vásárlás, a gazdaságok méretüknél fogva csupán 9 százalékát adják a teljes európai online költésnek.
A kedvező fordulatot a szakértők a fizetési biztonság növekedésével, a piac konszolidálásával, sok dot.com cég elhullásával, és csak az igazán tőkeerős, “hús-vér” (brick-and-mortar, azaz szó szerint téglából és malterből épített) cégek fennmaradásával magyarázzák. Franciaország első számú e-kiskereskedelmi cége például a zene és média megahálózatot működtető FNAC.
Biztató jelek a tengerentúlról is
Bár az online vásárlások csupán 2 százalékát teszik ki az összes kiskeredelmi forgalomnak az USA-ban, a szakértők és a szektorban érdekeltek több okból is bizakodóak. Egyrészt trendforduló az idei év, hisz a weben vásárlás “mainstream” jelenséggé vált: a Nielsen/NetRatings adatai szerint az amerikai felnőttek egyharmada vásárol több-kevesebb rendszerességgel online.
Másrészt, míg az amerikai gazdaság kátyúban van, az online statisztikák nem tükrözik a lassulást. A 2000 e-kereskedelmi szájtot követő BizRate adatai szerint az online eladások értéke idén 33,3 milliárd dollár körül van, ami éves szinten 31 százalékos növekedést jelent.
A karácsonyi konzumálási őrületből az USA-ban is elsősorban a nagyok profitálnak: az eBay pédául a negyedik negyedévre tavalyhoz viszonyítva 55 százalékkal magasabb, 209 millió dolláros bevételt remél. Ugyancsak reményteljes adatokról számolt be az Amazon.