Belföld

Tuningkiállítás Las Vegasban

A tuning megszállottai vastag piros filctollal jelölik be naptárukban az évente megrendezett SEMA-kiállítás időpontját. A FigyelőNet a leglátványosabb csodákat gyűjtötte egy csokorba.


Mi is az a SEMA?

A rövidítés a Specialty Equipment Market Association kifejezést takarja. A szervezet azokat a tuningcégeket tömöríti, melyek tudják, hogy hogyan lehet egy alap fehér színű autóból egy ízig-vérig fenevadat varázsolni. A SEMA-t még 1963-ban hívták életre kisebb gyártók, melyek az akkoriban megjelenő hot rodok fejlesztését tekintették legfontosabb feladatuknak.

Képzeljünk el egy rakás túlméretezett spoilert (hátsó szárny gyanánt egy vasalódeszka a belépő), tuningolt motorok egész hadát valamint az amerikai tévéközvetítésekből ismert hatalmas kerekű monster truckokat, és máris a SEMA-kiállításon járunk gondolatainkban. A 2001. novemberi esemény már csak azért is nevezetes, mert gyakorlatilag az idén jelentek meg az autógyártók maguk a kiállítók között. Korábban ugyanis elsősorban a fanatikus zsenik látogattak el Las Vegasba, hogy megmutassák vízióikat a nagyérdeműnek. A tuningolt modellek sikerén felbuzdulva viszont már maguk a gyártók is elegendő bíztatást éreztek, hogy szabad jelzést adjanak a tervezőmérnököknek. Ezáltal a látogatóknak is sokkal fontosabb lett a kiállítás, hiszen a kiállított modelleket egy az egyben megvehetik a jól bevált márkakereskedőjüknél.



Tuningkiállítás Las Vegasban 1
Kattintson a képre!

Ford Focus SVT

Korántsem tekinthető meglepőnek, hogy a Ford éppen a SEMA keretein belül mutatta be a közönségnek legújabb fejlesztési csoportjának, a Special Vehicle Team (SVT) debütáló munkáját. A kocsi 2 literes motorja 170 lóerőnyi teljesítmény leadására képes, egy hatsebességes kézi kapcsolású váltómű segítségével. A váltót egyébiránt a Getrag szállította, aki megkérdőjelezhetetlen referenciával rendelkezik, a BMW-vel. Négy tárcsafék, ABS és feszesre hangolt futómű gondoskodik a megfelelő úttartásról: a vezető egyszerűen késztetést érez arra, hogy alaposan megcibálja a kormányt. A szériában 225/45-ös profilú WR sebességindexszel ellátott gumik kitartóan kapaszkodnak a villámgyorsan vett kanyarban. A Focus azonban küllemre sem csúnya, személyre szabott spoilereinek és egyedi fényezésének köszönhetően (a vevők a Sonic Blue, a képen is látható Infra-Red, a CD Silver és a Pitch Black árnyalatok közül választhatnak). A beltérben vezető- és utasoldali légzsákok, oldallégzsákok gondoskodnak a passzív biztonságról, egy 290 wattos audiorendszer pedig a megfelelő szórakozásról. A Focus SVT-t a télre is alaposan felkészítették: nemcsak az ülései fűthetők, hanem a motorblokkja is, ami a fagyos reggeleken teszi könnyedebbé az indulást.



Tuningkiállítás Las Vegasban 2
Kattintson a képre!

Jaguar XKR-R

Az egyelőre még csak prototípusként létező kocsi célja, hogy pokoli gyors legyen, viszont vezetéséhez ne kelljen raliversenyzőnek lennünk. A Jag állítható versenyfutóművel büszkélkedhet, mely még az XKR-nél is alacsonyabbra fekteti az autót. A 20 collos felnik mögé bújtatott Brembo versenyfékek konkrét funkciójuk mellett a szemet is gyönyörködtetik. A birt mérnökök a kocsi belterét is alaposan átitatták adrenalinnal: kevlár kagylóülések, négypontos versenyövek, alupedálok – csak hogy a legfontosabbakat említsük. A 4 literes, 400 lovas motor egy hatsebességes kézi váltóhoz kapcsolódik. A Jag öt másodpercen belül futja a 100-as sprintet, végsebessége pedig meghaladja a 270 km/órát. Rossz hír a vadmacska szerelmeseinek, hogy a Jaguar még nem döntötte el, hogy az XKR-R bekerül-e a gyártásprogramba.



Tuningkiállítás Las Vegasban 3
Kattintson a képre!

Land Rover Freelander Supercharged Calloway módra

Az autofil olvasóknak ismerősen csenghet a Calloway név, az igényes tuningcég ezúttal a Land Rover Freelandert dolgozta át. Nagyobb lett a motor hengerűrtartalma, a hengerek szellőztetését pedig egy sportkipufogó kapta feladatául. A kocsi 50 lóerővel erősebb, mint a széria V6-os modell, továbbá a gyárinál hatékonyabb fékekkel rendelkezik. A mérnökök megnövelték az első szoknya méretét, ami intenzívebb leszorító erőt eredményezett a magas sebességtartományokban. A módosított Freelander öt centivel közelebb került az aszfalthoz, mint a gyári modell, és jobban is teszi, ha távol marad a dagonyától. Az alacsonyabb hasmagasság mellett ugyanis feszesebb a futóműve, a szériánál nagyobb kerekeken pedig /45-ös gumik feszülnek.



Tuningkiállítás Las Vegasban 4
Kattintson a képre!

Volvo V40 Performance Concept Wagon

A lapunk virtuális hasábjain korábban már bemutatott PCC2 koncepcióautó is bizonyíték volt arra, hogy a Volvo komoly erőbedobással küzd, hogy minél előkelőbb helyet vívjon ki magának a vevők között egyre népszerűbb sportkombik piacán. A Las Vegasban bemutatott V40 220 lóerős, szemben a gyári szériamodell 160 lóerejével és ezt az erőt sugallja a kocsi megjelenése is. Rövidebb és keményebb rugók, peres gumik – mind-mind vadítóan néznek ki.



Tuningkiállítás Las Vegasban 5
Kattintson a képre!

Chevrolet Cavalier 220 Turbo Sport Coupe

A Chevy mérnökei bevallották: a kocsi tervezésekor az volt a céljuk, hogy eljussanak a Cavalier fejlesztésének elméleti határáig. Objektív véleményként nem mondhatjuk, hogy ez sikerült nekik, minden esetre szép munkát végeztek. A 2,2 literes erőforrás 220 ló erejével gazdálkodik, ami egyáltalán nem kevés; a kocsi külleme viszont talán még többet engedne sejteni. Új a fényezés, változtattak a hátsó lámpákon, agresszívebb lett a kocsi beltere: kagylóülések, sportkormány, hogy csak a legfontosabbaknál maradjunk. A hatalmas kerekekre szerelt vékony gumiréteg kellemes kiegészítője a feszes futóműnek, funkcionálisan és esztétikailag egyaránt.



Tuningkiállítás Las Vegasban 6
Kattintson a képre!

Chrysler PT/10

A SEMA-kiállítás lényege foglalható össze ebben az egyetlen képben, ezért alaposan vegyük szemügyre. A PT/10 esetében nemcsak a PT Cruiser pickup változatáról van szó, a kocsi megkapta a Dodge Viper 500 (!) lovas motorját is. A gumik hatalmas kerekeken feszülnek, agresszív spoilerek veszik körbe a kasznit: ez az optikai tuning definíciója. A Viper-erőforrást egy hatsebességes váltóhoz kapcsolták. A DaimlerChrysler láthatóan minden bőrt megpróbál lehúzni a PT Cruiserről, feltehetően azért, mert ez az egyetlen valóban jól fogyó kocsi a Chrysler palettáján. Ezért aztán minden csicsa megvan a PT/10-en is: egyedi hátsó lámpatestek, króm kiegészítők, hatalmas légbeömlők.



Tuningkiállítás Las Vegasban 7
Kattintson a képre!

Acura RSX

A koncepcióautó inkább a versenypályákra való, mintsem az utcára, de ez nem zavarta a Hondát abban, hogy a modellt kiállítsa Las Vegasban. Az itt szerzett tapasztalatok ugyanis rendkívül értékesek lesznek a jövő RSX Type-S modelljeinek kifejlesztésekor. A képen látható RSX ennek megfelelően szélesebb és hosszabb karosszériával rendelkezik, de látványosak a versenyfelfüggesztések és a központi csavaros kerékagy is. A Brembo fékek, a versenybelső és a túraautó-futamokra hangolt motor káprázatos egységet alkotnak. A motor 500 lóerőnyi teljesítményéből feltehetően kiadósan fog fogyókúrázni, mielőtt jogosultságot kap arra, hogy részt vegyen az utcai forgalomban.

Olvassa el korábbi cikkeinket >>

Ajánlott videó

Olvasói sztorik