Belföld

FigyelőTrend Befektetés – Női praktikák

A frissen megjelent FigyelőTrend Befektetés a nők pénzügyi szokásaival is foglalkozik. Általában a férfiak döntenek arról, hogy mibe fektesse megtakarítását a család. De ha a hölgyek határoznak, ők sokkal jobban megnézik, hova teszik a pénzt.

FigyelőTrend – BefektetésA hétem megjelent FigyelőTrend második kiadványa a befektetések világával foglalkozik.

A PORTFÓLIÓ ÖSSZEÁLLÍTÁSÁNAK SZABÁLYAI:

Tippek befektetőknek

ÚTIKALAUZ A RÉSZVÉNYVÁLASZTÁSHOZ: Amikor üt az óra

A RÉSZVÉNYESEK SZOLGÁLATÁBAN: Kapcsolattartók

BEFEKTETÉSI ALAPOK: Közeleg a szabadság

MILLIÁRDOKKAL BŰVÉSZKEDŐ ALAPKEZELŐK: A profik világa

HOGYAN VÁLASSZUNK ÁLLAMPAPÍRT?: Vedd és ülj rajta

NEM VISELKEDNEK RACIONÁLISAN A KISBEFEKTETŐK: Tovább nő a unit-linked állomány

LAKÁSTAKARÉKOK: JÖVŐRE HITELEZÉSI BOOM VÁRHATÓ: Újra virulnak

INGATLANBEFEKTETÉS: Nemcsak nagy vevőknek

KÜLFÖLDI BEFEKTETÉSI LEHETŐSÉGEK: Pénz útlevéllel

BEFEKTETÉSEK ON-LINE: A fák nem nőnek az égig

MŰTÁRGYPIAC: CSAK HOSSZÚTÁVFUTÓKNAK: Aranykor után

OLDTIMEREK PIACA: Bizonytalan üzlet

BEFEKTETÉSEK ADÓZÁSA: Paragrafusböngésző

BEFEKTETŐ HÖLGYEK: Kis női praktikák

HÁZASSÁGI SZERZŐDÉSEK: Érzelem plusz ésszerűség

NAGY BUKÁSOK A BEFEKTETÉSI PIACON: Futás a pénz után

A TANÍTTATÁS MINT BEFEKTETÉS: Tudásbiznisz

A Figyelő előfizetők a kiadványt ingyen megkapják a hetilappal

együtt. Terjesztés nagyobb forgalmú árusítóhelyeken (Relay, Citishop).

Megrendelhető a VNU Budapestnél terjesztési osztályán keresztül is: 4371500.

Rendelje meg online a FigyelőTrend Befektetés kiadványát! >>

A hölgyek óvatosabb befektetők, realistábbak és feltesznek kényes kérdéseket is a befektetésekkel kapcsolatban – foglalják össze szociológusok és pénzemberek a gyengébb nem pénzügyi affinitását. És a másik oldal? Szántó Péter szociológus szerint a férfiak ugyan racionálisak, de könnyen elkapja őket a hév a nagy üzlet reményében, s csak később kezdenek el gondolkodni. Nagy a fantáziájuk, de talán éppen ezért hajlamosak “elszállni”.

Ki a jobb?

Egyes nők szerint ez nem kétséges: a Davis városában lévő University of California 1999-es tanulmánya szerint az USA-ban a nők a 91-97-ig terjedő időszakban éves szinten 1,4 százalékkal nagyobb hozamot értek el a befektetéseiken min a férfiak. Az egyedülálló nők pedig még ennél is jobban teljesítettek: 2,3 százalékot vertek rá a szintén szólóban próbálkozó hímneműekre (Részletek >>). Ki gondolta volna? hiszen a befektetések felett általában a férfi őrködik .

Bor Gabriella, az IE New York Bróker Rt. volt munkatársa is állítja, hogy egy párkapcsolatban általában a férfi foglalkozik befektetéssel. Ha mindketten keresnek, akkor is ő dönt arról, hogy mi legyen a megtakarított pénzzel.

Hogy ez mennyire igaz, azt jól mutatja Magyar Istvánnak, a Microbróker Rt. vezetőjének statisztikája, miszerint ügyfeleiknek csupán 1-2 százaléka hölgy. A szebbik nem azon kivételnek számító képviselői, akik foglalkoznak befektetési döntésekkel, nagyon kifinomultan, a lehetőségeket jól kihasználva választanak – magyarázza Magyar.

A dolog érdekessége hogy ezzel szemben sok nő található a brókerek között. A Budapesti Értéktőzsde eddigi ügyvezető igazgatója is hölgy volt. A nők kiválóan végzik ezt a munkát, hiszen remekül kiegészítik egymást férfi kollégáikkal, mert más szempontokat vesznek figyelembe.

“Főként férfiak keresnek fel minket, s ennek az az oka, hogy a hölgyek a családi vagyonról szóló döntések terén még nem emancipálódtak – ad magyarázatot Scharbert Judit, a BNP Paribas Rt. Private Banking üzletágának ügyvezető igazgatója. – Ebből a szempontból még a politikában is jobban állunk. Ez nyilván azzal magyarázható, hogy a férfiak a gazdaság és a pénzügyek tekintetében tájékozottabbak. Így a nők inkább férjükre bízzák a megtakarítások kezelését, legtöbbször meg sem beszélik a befektetési lehetőségeket.”

Amit a nők jobban tudnak

Azok a hölgyek viszont, akik saját kezükbe veszik a rendelkezésre álló tőke sorsát, a férfiakhoz képest akkurátusabban törődnek azzal, hogy mi történik a pénzükkel. Ellenőrzik a tranzakciókat, betartatják a megállapodásokat, jobban megkövetelik az információkat, mint az erősebb nemhez tartozók, talán azért is, mert nem annyira tájékozottak. Sokkal költségérzékenyebbek, elvárják, hogy mindent átláthassanak, s az összes lehetőséget megismerhessék. Már a kezdés is más náluk, mert általában körbejárják a bankokat, hogy feltérképezzék, hol lehet a legelőnyösebb áron a legjobb szolgáltatást kapni.

Szabó László, a Concorde Értékpapír Rt. befektetési üzletág vezetője nem tapasztalt különbséget a két nem invesztíciós szokásai között. Mint mondja, nem létezik olyan, hogy amikor egy hölggyel ül le tárgyalni, automatikusan tudja, milyen portfóliót ajánljon. Azokban a családokban, ahol a férj dönt, szintén előfordul, hogy bankszámlát nyitva ők is elkülönítenek pénzeket, mert ragaszkodnak ahhoz, hogy diszponálhassanak bizonyos összeg fölött, felvehessenek adóhiteleket, egyéb banki kölcsönöket.

Ahol nagyobb a nők szavaScharbert Judit szerint az ingatlanbefektetés viszont rendszerint családi döntés. Koncepcionáltan és nagyon sokat kell vele foglalkozni, különösen, ha nemcsak invesztíció, hanem a beköltözés szándékával történik a vásárlás.

Vályogos Győző, az OTP-Garancia Biztosító Rt. marketingosztály vezetője szerint sokszor előfordul, hogy háztartásbeli asszony köt életbiztosítást, hogy ő is kihasználhassa a 250 ezer forintos adókedvezményt, mert a férje már kimerítette a keretet, s a családnak nagy a jövedelme.

Műtárgyban jobbak

Scharbert Judit a műtárgybefektetéseknél érzi a hölgyek részéről a legnagyobb önállóságot, bátorságot. Nyilván azért, mert itt az esztétikum is számít, s a bútor, a szőnyeg, a festmény, a dísztárgy megvásárlása összefüggésben áll az otthonteremtéssel, ami az ő feladatuk. (Nem véletlen, hogy a numizmatika iránt viszont nemigen érdeklődnek.) Jobban látják, mire van szükség, s nemcsak befektetés végett vásárolnak, hanem azért, mert tetszik nekik a kiszemelt darab, beleillik az elképzelt (vagy már létező) miliőbe. Inkább ez dominál, mint az érték.

Ugyanakkor a hölgyek között is akadnak szenvedélyes gyűjtők. “Az egyik barátnőm az összes műkereskedőt ismeri, minden felhasználható pénzét műtárgyra költi, s tisztában van vele, hogy egy antik darab, különösen hosszú távon, sokkal nagyobb értéket képvisel, mint egy ruha, melyet megun, s mely amúgy is kimegy a divatból” – meséli Scharbert Judit.

Rizikó kizárva

Az igazgatóasszony úgy látja, hogy az egyedülálló hölgyek csak nagyon biztonságos dolgokba fektetnek: bankbetétbe teszik a pénzüket, esetleg állampapírt vesznek. Nem kockáztatnak, mert nem támaszkodhatnak senkire.

Nagyházi Csaba galériatulajdonos azt figyelte meg, az árverésein ugyanúgy előfordul, hogy a feleség csitítja a férjet, szálljon ki a licitből, mint az, hogy ő buzdítja: emelje fel a tábláját.

Női befektetési klubok

Ismét külföldi példákkal kell dobálóznunk akkor, ha kizárólag nőknek szóló befektetési klubokat, magazinokat vagy internetes szolgáltatásokat keresünk. “Ahol a nők és a pénzük együtt gyarapodnak” – hirdeti az egyik amerikai weboldal, a HerBudget.com, de ezen kívül is számos olyan helyet találunk a neten, amely nőknek szól a befektetésekről. A Womeninvest az élet minden olyan területével foglalkozik, amellyel a szebbik nem találkozik, és van valami köze a pénzhez, legyen az a gyerek iskoláztatása vagy éppen részvények közötti választás. Hasonló szolgáltatásokat kínál a Cassandra bosszúja és a Ms Money nevű oldal is, ám ez utóbbinál még a portfolió összeállításának apró trükkjeit is megtanulhatják a hölgyek. Számos klub is létezik a neten, ahol nők egymással beszélhetik meg a befektetési praktikákat. Újabb érdekesség, hogy a Bloomberg létrehozott egy részvényindexet, amely a nők által irányított vállalatok teljesítményét méri. Itt azonban nem lehetnek annyira büszkék a gyengébb nem képviselői: az index az utóbbi egy évben ugyanis látványos zuhanást mutatott.

Rendelje meg a FigyelőTrend Befektetés kiadványát! >>

A kiadvány támogatói:

FigyelőTrend Befektetés – Női praktikák 1FigyelőTrend Befektetés – Női praktikák 2

Ajánlott videó

Olvasói sztorik