Belföld

A magyar internet demográfiája

A magyar internetezők médiahasználati szokásait, életstílus és demográfiai jellemzőit vizsgáló kutatás során 77 honlap látogatóiról készítettek felmérést. Ennek alapján a weblapok demográfiai szegmentációját mutató térképet rajzoltak.

A magyar internet demográfiája 1Az elmúlt egy évben jelentősen megugrott az otthoni internetezők aránya – derül ki a TGI Magyarország és a Net Research Center által készített felmérésből. A “heavy” – hetente többször vagy naponta – internetezők aránya 55 százalékra növekedett. A válaszadók döntően hétköznapjaikon szörfölnek, 30 százalékuk hétvégén sosem kapcsolódik a világhálóra.

A kutatás módszertanaA TGI Magyarország és a Net Research Center piackutató Kft. 2001 február 12. és március 19. között 77 honlapot átfogó online kutatás keretén belül mérte fel a hazai internetezők életstílus-jellemzőit, médiahasználati és fogyasztási szokásait, továbbá demográfiai jellemzőit. A válaszadók a szájtokon elhelyezett bannerek segítségével érhették el a kérdőívet, így egy oldal látogatójának az számít, aki vagy az adott weblapról érte a kérdőívet, vagy az általa olvasott honlapok között felsorolta az oldalt.

A tartalmi, logikai, továbbá telefonos és e-mailes ellenőrzést is magában foglaló szűrési eljárás után egy 10 066 főből álló minta keletkezett. A mintát a TGI rendszeres negyedéves országos reprezentatív kutatásaiból ismert adatok alapján súlyozták a nem, életkor, lakóhely típusa, valamint az internetezés gyakorisága alapján.

Mindezek alapján a férfiak az internetezők 55 százalékát teszik ki, ugyancsak 55 százalék 30 év alattiak aránya, közel 50 százalékuk Budapesten vagy valamelyik megyeszékhelyen él, és 29 százalékuknak van főiskolai, illetve egyetemi diplomája. Foglalkozás szerint az internetezők 43 százaléka diák, 16 százaléka pedig vezető vagy cégtulajdonos. 43 százalék nettó jövedelme 50 ezer forint alatt marad, 100 ezer forint felett pedig 28 százalékuk keres.

A legnépszerűbb internetes tevékenység természetesen az e-mailezés, a válaszadók 87 százaléka rendszeresen levelez a világhálón. A többség számára az internet az információszerzés meghatározó eszköze, rendszeres vásárolásra viszont csak 9 százalékuk használja. Ugyanakkor ennél lényegesen többen kipróbálták már az elektronikus kereskedelmet: minden ötödik internetező. A hazai netes vásárlások jellemző árucikkei a könyvek, a zenei CD-k és a különféle számítógépes szoftverek.

A szájtokról térkép készült a demográfiai jellemzők, azaz nem, kor, iskolázottság, foglalkozás, lakhely alapján. Ide kattintva megnyithatja a térképet >>

A térkép centrumában elhelyezkedő szájtokról – origo.hu, altavizsla.hu. est.hu, mtv.hu, napi.hu – elmondható, hogy látogatóik demográfiailag heterogének.

A bal felső negyedben olyan oldalakat találunk, amelyeknek látogatói között a fiatalok, a vidékiek és a diákok vannak felülreprezentálva. Ennek megfelelően elsősorban könnyedebb tematikájú – teveklub.hu, suncasino.hu -, a fiatalos – palya.hu, sulinet.hu -, valamint szórakoztató szájtok – danubius.hu, zene.net, mozivadasz.hu, mtieco.hu, jam.hu, napfolt.hu – tartoznak ebbe a kvadrátba.

A bal alsó rész a nőies negyed. Ezt igazolja a válaszadók által olvasott szájtok listája is: holgyforum.hu, holgyvilag.hu, noklapja.hu, cosmopolitan.hu, story.hu, beaumonde.hu. Túlreprezentáltak a női olvasók a kreativ.hu, a habostorta.hu, az iqteszt.hu és a prim.hu/horoszkop szájtok esetében is. A fiatalos és a nőies negyedek határmezsgyéjén találjuk a she.hu és az rtlklub.hu oldalakat.

A jobb alsó negyedben a magasabb végzettségű, diplomás szellemi vagy vezető beosztású, többnyire férfi látogatók találhatók. Ennek megfelelően az általuk olvasott honlapok is a komolyabbak közé tartoznak: tozsdeforum.hu, nepszabadsag.hu, mti.hu, startlap.hu, figyelonet.hu, hirek.com, fotexnet.hu, index.hu, korridor.hu, kapu.hu, stb.

A jobb felső negyedet leginkább az egyetemi, főiskolai diplománál alacsonyabb végzettséggel rendelkezők uralják. Az itt szereplő weboldalak – arveres.hu, auto1.hu, supergamez.hu, sporthirek.hu, terminal.hu, computeraktiv.hu, stop.hu, webmania.hu – látogatói között a férfiak jócskán túlreprezentáltak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik