Belföld

Nem segít az 1,35 trillió dolláros adómérséklés

Az amerikai fogyasztók nem elégedettek az új elnök adóvisszatértéseivel. Magyarország 20 évi GDP-jének megfelelő összeg nem elég az amerikai gazdaság fellendítéséhez. Az online hirdetési piac mindenesetre optimistán tekint a jövőre.

A Bloomberg amerikai hírügynökség közvélemény-kutatása alapján kiderült: az amerikai polgárok 57 százaléka szerint a tíz év alatt összesen 1,35 trillió (ezermilliárd) dolláros adómérséklésnek nem lesz hatása a gazdasági életre. A megkérdezetteknek csupán 37 százaléka vélekedett úgy, hogy ez az összeg azért valamelyest segít majd…

Adóvisszatérítések hatásaiIdén októberig 38,2 milliárd dollárt juttatnak vissza az adófizetőknek. Eddig több mint 10 milliárd már visszakerült a lakossághoz, ám az összeget nem úgy használják fel, ahogy azt a kormány szerette volna. A Bloomberg szerint a megkérdezetteknek csupán 14 százaléka költi el a pénzt olyan dolgokra, amit amúgy nem vett volna meg. A Fehér Ház közgazdászai azonban legalább 30 százalékot szerettek volna látni – ez ugyanis már elegendő lett volna ahhoz, hogy a fogyasztás fellendülése magával húzza a gazdaságot.

Mire jó 300 dollár?

Az új elnök egyik első intézkedése az volt, hogy adócsökkentésekkel próbálta meg fellendíteni a lassuló amerikai gazdaságot. Ennek első jele nemrégiben mutatkozott: az amerikai polgárok átlagosan 300 dolláros adóvisszatérítést kaptak az államtól. “Ez elég sok embernek nem túl nagy összeg – mondják elemzők -, így az intézkedésnek igazán nagy hatása egyelőre még nem fog érződni.”

Az amerikai gazdaságban jelenleg azonban éppen a fogyasztók tartják a lelket: az ipari termelés visszaesését ez valamelyest kompenzálni tudja. Bush elnök néhány napja úgy fogalmazott, hogy az adócsökkentések segítenek “újraépíteni a gazdaság alapjait”, a Bloomberg közvéleménykutatási adatai azonban egyelőre ennek ellenkezőjét mutatják.

Nő az optimizmus?

Azért a lakosság némileg optimistábban tekint a jövőbe, mint egy hónappal korábban. Két százalékkal, 35 százalékra nőtt azok aránya, akik úgy látják, hogy a gazdaság már jövőre elindul felfele. A januári 31-ről pedig 20 százalékra esett azok aránya, akik szerint még a mostaninál is rosszabb következik. “A pesszimizmus érzékelhetően mérséklődött – mondja a közvéleménykutatás felelőse -, hiszen az energiaárak csökkentek, némi pénz is érkezett adóvisszatérítés formájában és a munkanélküliség sem nőtt meg igazán.” Való igaz, bár sorra jönnek a vállalati létszámleépítésről érkező híradások, a 4,5 százalékos munkanélküliség messze van az egy évtizeddel ezelőtti 7,5 százalékos rekordtól.

A Bloomberg cikke >>

Fellendül az online hirdetési piac

Kedvező előrejelzést tett közzé az amerikai Jupiter Media Metrix kutatóintézet az internetes hirdetési piacról. Az intézet szervezésében zajló kétnapos konferencia résztvevői 5,6 százalékos növekedést jósolnak az USA-ban az idei évre. Az adat azért meglepő, mivel az utóbbi időben minden előrejelzés drasztikus visszaesésről beszélt. Az amerikai gazdaság gyengélkedése miatt ugyanis a cégek nagy része jelentősen megkurtította reklámbüdzséjét. A 2001-es évre várt 5,7 milliárd dollár ugyan növekedést jelentene a tavalyi 5,4 milliárdhoz képest, ám még mindig jelentősen elmarad a korábbi 7,3 milliárd dolláros várakozástól.

Egy másik elemzőcég, a CMR az egész hirdetési piacon 2 százalékos visszaesést prognosztizált, amely így alig haladja majd meg a 102 milliárd dollárt. Az oka egyszerű: a telekom szektorban és az autóiparban tevékenykedő cégek jelentősen csökkentették reklámkiadásaikat.

Az árak is csökkennekA hirdetési tarifák is a mélybe süllyedtek az utóbbi időszakban. Amíg a korábbi csúcson 1000 internetező átlagos elérési költsége elérte a 15 dollárt, addig ugyanez most csupán 3-4 dollárért adható el.

Növekvő veszteségek

A Yahoo! – amely nagy részben az online reklámbevételekből él – 33 százalékos bevételcsökkenésről számolt be. Hasonló visszaesés volt érzékelhető az AOL-nál is, ahol a reklám és az e-commerce bevételek 26 százalékkal mérséklődtek.

Más cégek túlzónak találják a Jupiter előrejelzését. Az internetes reklámpiac fellendülésére legkorábban csak a jövő évben kerülhet sor – tartja a Doubleclick. A Jupiter a következő öt esztendőre 22 százalékos növekedésre számít, így a bevételek 2006-ra elérhetik a 15 milliárd dollárt.

A Jupiter kétnapos konferenciája az online hirdetési piacról >>

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik