Belföld

Unod a régi hamburgerek ízét?

A legújabb magyarországi "hamburgeres" a Quick. A belga gyorsétteremlánc hangos reklámokkal kezdte terjeszkedését, de a lendület hamar kifulladt. Hova lettek a nagyravágyó tervek?

Unod a régi hamburgerek ízét? 1A “kezdő” dinamizmus leginkább azért volt meglepő, mert a Quick csendben, “fű alatt” már megjelent a magyar piacon. Mindenféle hírverés nélkül, a háttérben meghúzódva már nyitottak éttermeket a Budapest környéki hipermarketekben és a Westendben.

A plázák törzsközönsége láthatta az éttermek megjelenését, de a hamburgerhívők csak haveroktól szerzett, külföldi tapasztalatokon nyugvó hírekből sejtették, mi is lehet a Quick. Aztán ez a visszahúzódó gyorsétterem egyszer csak előáll egy merész kampánnyal és olyan tervekkel, melyektől a sajtó is hangos lesz.

A Quick számokban >>

A terjeszkedés állomásai >>

Nagyratörő célokA Quicknek persze szüksége van a hangos kampányra, hiszen az a célja, hogy Magyarország második legnagyobb gyorséttermi hálózatává váljék. A szóban megfogalmazott cél számokban nem kevesebb, mint 40 étterem megnyitását jelenti 2002-ig. “Középtávon” pedig már 60 étterem megnyitásával és 31 millió eurós beruházással számol.

Még a marketingesek is felfigyeltek

Ez volt az első olyan reklám Magyarországon, mely a verseny tudatos elismerésére apellált. Óriásplakátjaikon “Unod, hogy mindig ugyanazzal etetnek?” és az “Unod Magyarország kedvenc sült krumpliját?” kérdésekkel keltette fel a hamburgerfogyasztók figyelmét. Ez a szarkasztikus stílus már-már az agresszivitás határát súrolja, a versenytárs megtámadását sejthetjük mögötte. A cégnek azonban egyetlen célja volt: a Quick név bevezetése a piacra. Azt pedig senki sem tagadhatja, hogy ennek a figyelemfelkeltés az egyik legmegfelelőbb eszköze.

Nem baj, ha agresszív, az a lényeg, hogy beszéljenek róluk, hiszen egy nagyjából már telített piacra akarnak betörni, ahol ráadásul kiemelkedő márkahűséggel találkozunk. Mi magyarok ugyanis meglepően hűek vagyunk a “Mekihez”, kedveltségének aránya még térségünkben is kiemelkedő.

A gyorséttermek azonban végül nem vesztek össze, a McDonald’s ügyvezetése nem vette támadásnak szlogenjük karikírozását, sőt megköszönte az ingyenreklámot, a Quicknek pedig, úgy látszik, megérte vállalni az eddig számunkra ismeretlen reklámtípust.

A meki és a többiekMagyarországon egyértelmű piacvezető helyet foglal el a McDonald’s, amely első éttermét 1988-ban nyitotta meg, de mára már 73-mal dicsekedhet. Tavaly összesen 50,6 millió vendéget szolgált ki, és nettó árbevétele 16,3 milliárd forint közül mozgott. A számokon kívül figyelemre méltó tény, hogy a magyarok roppantul hűek a piac első szereplőjéhez, mivel hazánkban kiemelkedő a “Meki” hamburgerek kedveltsége.

A rangsor második helyének megszerzéséért ringbe szálló Quicknek a Burger King lánccal kell megküzdenie, amelynek franchise jogát a Fusion Befektetési Rt. szerezte meg Magyarországon. 1991-ben jelent meg a hazai piacon, s ma egy 13 tagú hálózatot mondhat magáénak. Tavaly több, mint 5 millió vendég tért be hozzá, s stabil törzsvásárlói kört mondhatnak magáénak.

Az ezen a piacon még labdába rúgó Hemingway Holding AG. tulajdonába tartozik a Kentucky Fried Chicken, a Pizza Hut, a Mr. Sandwich és a Manhattan Hot-dog. Együttesen már jelentősebb erőt képviselnek, ám egyik sem olyan népszerű, mint a fentebb említett két lánc.

Szárnyát bontogatja a Wendy’s is. 1993 óta szolgál ki magyar vendégeket, de összesen csak 3 étterme van. Szeretne azonban tovább terjeszkedni.

Tényleg más?

Kezdődik mindjárt a szlogennél. “Gyorsétterem másképp”. Azoknak, akik már unják a klasszikus gyorséttermi hamburgereket, ám mégis gyorsan szeretnének enni. Ez a lánc elsősorban európaiságát szeretné hangsúlyozni, nem zárkózik el többféle íz kipróbálásától, sőt már speciális magyar igények szerint kialakított falatkákat – sajtgolyók és pizzatekercsek – is találhatunk menüjükben, amelyek kizárólag kis hazánkban találhatóak.

Ezek a vonások szimpatikusnak tűnnek, mégis sokan távoznak csalódottan az első látogatás után. Szerintük a Quick által oly erősen beharangozott másság nem is annyira más. A toast nem is olyan jó, legalábbis annyival nem jobb, mint az eddig megszokottak.

Lehet tehát, hogy a Quicknek nehéz dolga lesz velünk, mivel kissé vaskalaposan reagálunk az újításokra. Legalábbis a hambugerpiacon. Természetesen mint fogyasztóknak érdekünk, hogy valóban erős verseny alakuljon ki a gyorséttermek között. Erre azért szükség van, hiszen hiába kínálnak gyors és egyszerű szolgáltatást ezek az éttermek, legalább 800 forintot ott kell hagynunk, hogy jóllakottan távozhassunk, ami nem nagyon marad el 1-1 pizza budapesti árától sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik