Belföld

Pénzt a gyereknek!

Miközben a vakációzó magyar általános iskolások bicikliznek, amerikai társaik befektetési táborokban sajátítják el a pénzügyek rejtelmeit. A hazai bankok egy része már nálunk is felfedezte a gyerekpiacot.

Pénzt a gyereknek! 1“Az ön gyereke megfelelő pénzügyi képzést kapott?” – kérdezi a gyerekek üzleti előremenetelével foglalkozó Youngbiz.com az aggódó szülőktől, akik attól félnek, hogy csemetéjük már 12 évesen elvész a pénzügyek bonyolult világában. Éppen ezt elkerülendő kínálja szolgáltatásait a YoungBiz az amerikai gyerekeknek. Az élet ugyanis már fiatalon is tele van olyan fontos üzleti és pénzügyi döntésekkel, mint hogy például hol és miből vegyen magának farmernadrágot a gyerek, s ezekhez igen jól egy kis pénzügyi, üzleti alapképzettség. A site cikkeket, kvízjátékokat, teszteket és nyári táborokat kínál , és ígérete szerint: “12 éves korára már veterán közgazdasági profivá válik a kölyök”.

Ki a fiatal vállalkozó?Itthon szinte unikálisnak számít az Év Fiatal Vállalkozója díj, és az ehhez kapcsolódó támogatások, amelyek 18-30 éves korig vehetőek igénybe. Az USA-ban azonban éppen a 18 év alattiakat szólítja meg számos program és szervezet. Vállalkozói táborokat is szép számmal szerveznek, ahol az üzleti élet rejtelmeivel (üzleti terv készítése, a legújabb üzleti technológiák használata, stb.) ismerkedhetnek meg az igazán fiatalok. Hasonló szolgáltatást nyújt a Younginvestor.com is.

Ha gyereke 11 és 16 év között van, és éppen van szabad 395 (alig több mint 100 ezer forint) dollárja, ne pancsolni küldje, menjen inkább befektetési táborba! Hogyan használjunk felelősségteljesen bankkártyát? Hogyan kereskedjünk részvényekkel az interneten? Mi a különbség a hosszú távú befektetés és a day trading között? Hogyan kell olvasni a cégek éves eredménykimutatását? Mindezt meg fogja tanulni a gyerek az egy hét alatt – ha eddig még nem tudta… Mire hazajön, akár kezébe is veheti a családi büdzsét.

Ígéretes piac

Pénzt a gyereknek! 2Fejlettebb pénzügyi kultúrájú országokban már igen korán, a középiskola elején tananyagban szerepelnek olyan ismeretek, amelyekkel hatékonyabban lehet eligazodni az élet viharos tengerén. A gazdasági és pénzügyi alapismereteken kívül vannak olyan USA-beli államok, ahol a matematika példák nagy része szorosan kapcsolódik a pénzügyekhez: nem az a kérdés, hogy mennyi 14 meg 65 alma, ha összerakjuk őket, hanem hogy mennyi pénzem lesz, ha eladok egy részvényt 6,5, egy másikat pedig 5,3 dollárért.

Ennek megfelelően maguknak a pénzügyi intézményeknek is sokkal nagyobb piacot jelentenek a 18 éven aluliak, számos terméket és szolgáltatást fejlesztettek ki erre a speciális piacra. A HSBC bank külön életkorra lebontva, sok szolgáltatással megspékelve (például ingyen CD) kínálja termékeit az egészen fiataloknak. Az egyik legjellemzőbb termék azonban olyan banki szolgáltatások nyújtása, amelyek az egyetemi költségekre való spórolást vagy már magát az egyetemi életet teszik könnyebbé. És nem csak a bankok és független szervezetek látják el jótanácsokkal a gyerekeket, hanem olyan intézmények is, mint az Államkincstár.

Kamat Jani és Dollár ViliA Soverign Bank gondozásában futó Kidsbank.com weboldalán ötletes rajzfigurák magyarázzák el a lurkóknak a pénzvilág alaptételeit. Interest Ray a kamatok rejtelmeibe avat be minket, Dollar Bill elmagyarázza miért is kell bankba raknunk pénzünket, Mr. Money pedig minden egyéb kérdésre válaszol. Különböző kalkulátorok segítségével az is kiszámolható, hány dollárt kell félrerakni, hogy milliomosok lehessünk felnőtt fejjel, vagy hogy egy kocsit vehessünk magunknak. Persze szigorúan csak ha a gyerek elérte a jogosítványhoz szükséges korhatárt.

Állampapírt a papának

“Miért vesznek az emberek állampapírokat?” – ehhez hasonló kérdésekkel és a hozzá tartozó válaszokkal próbálja meg az amerikai államkincstár Saving bonds for kids weboldala a gyerekeket megismertetni az államkötvények rejtelmeivel. Itt meg lehet tudni hogy hol lehet ilyeneket vásárolni, mennyi pénzt kapunk a futamidő végén (sőt, ehhez még egy online kalkulátort is ajánlanak!), de enyhe didaktikus hangvétellel azt is elmondják a gyerekeknek, hogy állampapírt többek között azért jó vásárolni, mert az jó Amerikának (hiszen a kormány kiadásait finanszírozza vele a kölyök). De kitűnő ajándék lehet a papának is, mondjuk karácsonyra.

Hasonló szórakozást nyújt a kincstár általános weboldala gyerekeknek, ahol Trez, egy kicsit elhízott macska sokkolja azzal gyermekünket, hogy nyári munkájáért kapott fizetése nem annyi, mint amit elsőre gondolna, hiszen abból még adót is kell fizetnie.

Takarékbélyeg után

Volt idő, amikor a magyar gyerekek is igen büszkék lehettek magukra, hiszen a szocialista pénzügyek nem túl bonyolult elemei közül rájuk is nagy szerep várt: takarékbélyegek vásárlásával lehetett segíteni a haza haladását. A régi szép idők azonban elmúltak, ám a piacgazdaságban elengedhetetlen pénzügyi, gazdasági ismereteket sehol sem szedhetik magukra a fiatalok. Egy-két kísérleti iskolában próbálkoztak ugyan társadalmi és gazdasági alapismeretek oktatásával, ám a hazai pénzügyi kultúra ennek ellenére igen gyengének minősíthető.

A hazai kereskedelmi bankok is inkább az egyetemista réteget célozták meg, komoly versenyt gerjesztve ezzel a piacon. Igazán fiataloknak azonban eleinte csak az OTP nyújtott banki szolgáltatásokat a Junior bankkártya program keretében. Az utóbbi évben azonban mintha a magyar bankok is rájöttek volna, hogy a 18 éven aluli piac is igen jó befektetésnek számít: a korán megnyert ügyfelek ugyanis később, már aktív keresőként is a bank ügyfelei maradnak. Akkor pedig már nem csak havi pár ezer forint a számlaforgalmuk.

Ennek jegyében indította el egy éve a Kereskedelmi és Hitelbank Trambulin pénzügyi programját, ahol akár csecsemőkortól is igényelhetőek pénzügyi szolgáltatások. No persze ekkor még csak a szülők által. A pénzintézet felismerte, hogy a magyar piac elkezdte hiányolni a kifejezetten gyermekek részére szóló banki szolgáltatásokat. Termékeit négy külön korcsoportra bontva, 0-24 éves korig kínálja. 11 éves gyermekünk így egy szép színes belföldi bankkártyához is juthat, hogy játékosan tanulhassa meg a megtakarítás szabályait.

A piacvezető OTP Bank is megújította korábbi szolgáltatását, és az egy junior ügyfélkör helyett rögtön hármat képzett: 7-14 évig a Start, 14-18 a Plusz, 18-24 évig pedig a Max programot ajánlja, méghozzá nem kis sikerrel. Fiatal ügyfeleik száma elérte a negyedmilliót. “A juniorok számára kialakított termék- és szolgáltatáscsomaggal az OTP Bank természetesen a korosztály hosszú távú bankkapcsolatát kívánja megalapozni” – tudtuk meg a bank vezetőitől. Hasonlóan a K&H szolgáltatásához, a banki szolgáltatás komoly internetes háttérrel és szolgáltatásokkal párosul (lásd a Trambulin.com site-ot!)

A pénzintézetek így nemcsak ügyfelet akarnak szerezni, hanem igyekeznek a fiatalokból aktív közösséget kovácsolni, és terjeszteni az annyira hiányolt pénzügyi kultúrát is. A K&H zártkörű klubbot is alakított: ha valakinek van Trambulin számlája, az a klubban akár virtuális pénzt is költhet (a m@ni-t), hátha ezzel belerázódik az e-commerce-be.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik