Belföld

Visitor Lifestyle Research 2001

A TGI Magyarország és a Net Research Center piackutató Kft. 2001 február 12 és március 19-e között egy több mint 75 honlapot átfogó online kutatás keretén belül felmérte a hazai internetezők életstílus jellemzőit, médiahasználati- és fogyasztási- szokásait, továbbá demográfiai jellemzőit.

A 10066 főből álló minta a tartalmi és logikai, továbbá a telefonos és e-mailes ellenőrzést is magában foglaló szűrési eljárás után született. A minta a TGI nagymintás országos reprezentatív kutatásból kapott offline adatai alapján lett súlyozva nem, életkor, a lakóhely típusa, valamint az internetezés gyakorisága alapján.

A kutatás célja, hogy a honlap-tulajdonosok, a médiatervezők, illetve a hirdetők átfogó képet kaphassanak az internetezők média használatáról (tv, rádió, újság, Internet), életstílus jellemzőiről (életstílus, reklámbefogadás, vásárlási és szabadidő eltöltési attitűd), 12 termék esetében a fogyasztási, illetve online vásárlási szokásairól, továbbá a demográfiai jellemzőkről. A kutatás módszertanából, illetve az elemszám nagyságából adódóan az elkészült adatbázisból nemcsak általában az internetezőket, hanem a résztvevő honlapok látogató összetételét is hitelesen megismerhetik a honlap üzemeltetők, illetve a különböző tanácsadó- és reklámcégek.

—–
Növekedett az otthonról internetezők aránya

A Visitor Lifestyle Research 2001 online kutatás adataiból kiderült, hogy az elmúlt időszakban nagymértékben növekedett az otthoni internetezők aránya. A heavy (hetente többször, naponta) netezők aránya a teljes mintán belül mintegy 55%. A heavy internetezők több mint egyharmada naponta használja a világhálót. Gyakorlatilag alig van olyan internetező, aki nem internetezik hétköznap, ellenben mintegy 30%-nyi olyan válaszadó volt, aki a hétvégéket sosem tölti ezzel a tevékenységgel. A gyakori internetezők között ez az arány már csak 26%. Megállapítható, hogy az internetezés gyakoriságával nő az egy alkalomra jutó átlagos internetezési idő is.

Az internet segítségével végezhető tevékenységek közül az e-mailezés a legnépszerűbb: a teljes minta 87, a heavy internetezők 91%-a használja levelezésre a világhálót. Az internetezők nagy része szokott internetes magazinokat olvasgatni; a többség számára az internet az információszerzés fontos eszköze.

Az internetezők 9%-a szokott vásárolni az interneten keresztül; a heavy internetezőknél ez az arány magasabb: 12%. Ugyanakkor ennél lényegesen többen vannak, akik ha rendszeresen nem is rendelnek árut vagy szolgáltatásokat az interneten, legalább egy alkalommal már vásároltak online módon. Minden ötödik internetező kipróbálta már az elektronikus kereskedelmet, a gyakori netezőknek pedig közel 30%-áról mondható el ez.

Az internetes kereskedelem legkelendőbb árucikkei még mindig a könyvek: azon internetezők közül, akik már vásároltak az interneten, 43% vett már könyvet. A könyv mellett a zenei CD-k online vásárlása a legjellemzőbb, de számottevő azok aránya is, akik különféle számítógépes szoftvereket szereznek be ezen az úton.

—–
A kutatásban résztvevő honlapok látogatóinak demográfiai szegmentációja

A demográfiai korrespondencia-térképen(1) négy kvadrátot lehet jól elkülöníteni. A nem alapvető szegmentáló tényezőnek bizonyult, a kornak és az iskolázottságnak ehhez viszonyítva kisebb a jelentősége. A honlapok elhelyezkedése a térképen a következőképpen alakult (kérem töltse le korresp1.jpg képet)

A térképnek a közepén van az origo.hu, az altavizsla.hu, az est.hu, az mtv.hu és a napi.hu. Ezek a honlapok azért vannak a centrumban, mert demográfiailag heterogének.

A bal felső negyedet nevezhetjük fiatalosnak, itt a fiatalok, a vidékiek és a diákok vannak felülreprezentálva. Ennek megfelelően könnyedebb tematikájú (teveklub.hu, suncasino.hu) és fiatalos (palya.hu, sulinet.hu) honlapokat találunk ebben a szegmensben. Ebben a kvadrátban található továbbá: danubius.hu, wap.hu, napfolt.hu, uno.hu, freemail.hu, mobilforum.hu, zene.net, jam.hu, mozivadasz.hu és mtieco.hu.

A bal alsó negyedet nőiesnek címkézhetjük a demográfiai adatok alapján, de az itt előforduló homepage-ek (holgyforum.hu, holgyvilág.hu, noklapja.hu, cosmopolitan.hu, beaumonde.hu, story.hu) is alátámasztják az elnevezés jogosságát. Ebben a szegmensben helyezkedik el még: kreativ.hu, hirkereso.hu, magazix.hu, frisshirek.hu, habostorta.hu, prim.hu/horoszkop és iqteszt.hu. A fiatalos és nőies negyedek határán van a she.hu és az rtlklub.hu.

A jobb alsó negyed egy komolyabb kvadrátnak mutatkozik, magasabb végzettségű, diplomás szellemi vagy vezető beosztásúak találhatók meg benne. A honlapok többsége is komolynak tekinthető (tozsdeforum.hu, nepszabadsag.hu, magyarhirlap.hu, mti.hu, stb.). Ebben a kvadrátban van még: fotexnet.hu, hirek.com, figyelonet.hu startlap.hu, metro.hu, dunatv.hu, korridor.hu, kapu.hu, index.hu, vianovo.hu, hunnia.hu, internetto.hu, netpincer.hu és stop.hu/apronet. A hirek.hu a nőies és a komoly szegmensek határán található, míg a prim.hu és a szamitastechnika.hu a következő, férfiasnak elnevezett kvadráttal határosak.

A jobb felső negyedet férfiasnak mondhatjuk, a férfias témájú (sport, számítástechnika, technika) honlapok is inkább itt találhatóak. Az itt szereplő weboldalak: auto1.hu, arveres.com, supergamez.hu, sporthirek.hu, sportforum.hu, lx.hu, terminal.hu, hwsw.hu, depo.hu, letoltes.hu, computeraktiv.hu, stop.hu, stop.hu/extra, stop.hu/netposta, webmania.hu, nu.hu és klikk.hu. A mobilvilag.hu, a primposta.hu, a nexus.hu és a goliat.hu a férfias és a fiatalos negyedek határán helyezkednek el, míg a stop.hu/jovonezo.hu a férfias és a komoly kvadrátok találkozásánál.

A kutatók ilyen és ehhez hasonló adatokkal tudják segíteni a precízebb médiatervezést, a honlapok látogatóinak jobb megismerését, illetve az interneten való hirdetés elterjedését. A tapasztalatok szerint egyre többen igénylik a pontos és hiteles adatokat, ezért a Visitor Lifestyle Research 2001 kutatói minden évben megismétlik ezt a kutatást(2), illetve ehhez hasonló átfogó kutatásokkal segítik a honlap-tulajdonosok és a médiaszakemberek munkáját.

A résztvevő honlapok munkatársai(3), illetve a felmérést végző cégek munkatársai ezúton is köszönik minden kérdőív kitöltőnek, hogy válaszaival segítették a kutatók munkáját, illetve a hazai internetezői társadalom hiteles megismerését.

—–
(1)A korrespondencia analízis egy piacszegmentációs technika, mely grafikus formában ad képet a bevitt változók közötti kapcsolatról. A korrespondencia elemzés akkor lehet igen hasznos, ha a változók között meglévő rejtett kapcsolatokat akarjuk feltárni és többdimenziós elemzést végezni.
A korrespondencia analízis lehetővé teszi a változók kapcsolatának vizsgálatát egy többdimenziós térben. A korrespondencia analízis-térképeken a hasonló jellegű változók egymáshoz közel csoportosulnak, ami megkönnyíti a köztük lévő kapcsolat megértését.

(2)A kutatásban bármilyen hazai honlap résztvehet, a következő kutatásra Klenovszki Jánosnál, a 322-62-66-os telefonszámon lehet jelentkezni.

(3)A kutatásban részt vett honlapok:
altavizsla.hu, arveres.com, auto1.hu, beaumonde.hu, computeraktiv.hu, cosmopolitan.hu, danubius.hu, depo.hu, dunatv.hu, est.hu, figyelonet.hu, fotexnet.hu, freemail.hu, frisshirek.hu, goliat.hu, habostorta.hu, hirek.hu, hirek.com, hirkereso.hu, prim.hu/horoszkop, holgyforum.hu, holgyvilag.hu, hunnia.net, hwsw.hu, index.hu, internetto.hu, iqteszt.hu, jam.hu, kapu.hu, klikk.hu, korridor.hu, kreativ.hu, letoltes.com, lx.hu, magazix.hu, magyahirlap.hu, metro.hu, mobilforum.hu, mobilvilag.hu, mozivadasz.hu, mti.hu, mtieco.hu, mtv.hu, napfolt.hu, napi.hu, nepszabadsag.hu, netpincer.hu, stop.hu/netposta, nexus.hu, noklapja.hu, nu.hu, origo.hu, palya.hu, prim.hu, primposta.com, rtlklub.hu, she.hu, sportforum.hu, sporthirek.hu, startlap.hu, stop.hu, stop.hu/apronet, stop.hu/extra, stop.hu/jovonezo, story.hu, sulinet.hu, suncasino.hu, supergamez.hu, szamitastechnika.hu, terminal.hu, teveklub.hu, tozsdeforum.hu, uno.hu, vianovo.hu, wap.hu, webmania.hu, zene.net

Ajánlott videó

Olvasói sztorik