Belföld

Piacot végy, ne technológiát!

A meghiúsult Alcatel-Lucent fúziós kísérletnek van egy nagy tanulsága: szemben a néhány évvel ezelőtti gyakorlattal manapság sokkal fontosabb ügyfeleket vásárolni, mint fejlett technológiát.

Piacot végy, ne technológiát! 1Meghiúsult a francia Alcatel és az amerikai Lucent Technologies fúziója – olvashattuk május 29-én. A hírre még nem kellene felkapni a fejünket, hiszen az utóbbi időben megszokhattuk: dollármilliárdokat érintő fúziók jönnek létre és hiúsulnak meg szinte minden iparágban. Ráadásul a telekom szektorban inkább a nagy cégek (Nokia, Vodafone, Ericsson) ügyeire koncentráltunk, egy ilyen, “alig” 40 milliárd dolláros felvásárlás már nem hoz lázba senkit. Pedig ez az ügy korántsem csak erről szól. Új, az egész piacot átformáló jelenségre mutat rá.

Már nem a technológia számít

Néhány évvel ezelőtt szinte még mindenki úgy gondolta, hogy a technológia lesz az az erő, amely megváltoztathatja a világot. Az Új Gazdaság vezető vállalatainak vezetői, mint például az Oracle-nál Larry Ellison, Tom Siebel a Siebel Systems-től vagy a Cisco Systems-es John Chambers azzal fenyegették a hagyományos blue-chip cégek vezetőit, hogy a legfejlettebb internetes rendszer már nélkülözhetetlen a további fejlődéshez. Ez volt az az időszak, amikor a fent említett cégek mindenkit lepipálva világméretű monstrumokká nőttek. Elkezdődött a netes őrület, maga az Alcatel sem maradt ki a versenyből: 17 milliárd dollár értékben szerzett részesedést észak-amerikai internetes vállalkozásokban.

Piacot végy, ne technológiát! 2Az Alcatel azonban nem a technológia miatt vetett szemet a Lucentre. Miért is tette volna, hiszen a két cég nagyjából hasonló fejlesztéseket eszközölt. A cél a Lucent piaca volt.

A világháló bővülése és az internetes technológiák mára olyan mértékben felgyorsultak, hogy egyetlen vállalat számára sem kérdéses többé: az internet használata nélkül nem létezhet versenyképes stratégia. Tavaly nyár óta azonban meglehetősen nagy porszem került a gépezetbe: a korábbi sikersztoriként induló befektetések már csak túlzott ígéreteknek tűnnek, a piac sokkal szkeptikusabban nézi a nagy internetes mogulokat.

A technológiai cégek életében éppen ezért már nem a technológiai verseny játszik kulcsfontosságú szerepet, hanem az elért és az elérhető piacok száma. A terméket, a hatékonyságnövelő üzleti megoldásokat el is kell adni.

A posztdotcom korszak

Piacot végy, ne technológiát! 3Mára nagyon ingerlékennyé vált a piac, mindenki újabb és újabb területeket akar meghódítani. A piac vált lényegessé, nem a technológia. Serge Tchuruk, az Alcatel vezetője a Lucent megvásárlása kapcsán nyíltan kimondta: ő egyedül a cég ügyfeleire tart igényt, amelyek között olyan vállalatok találhatóak, mint az AT&T és a Verizon Communications.

Jelenleg az Alcatel az európai piacot, a Lucent pedig azt az amerikait látja el, amely a globális telekommunikációs piac 40 százalékát teszi ki. Egyik vállalat sem elég erős ahhoz, hogy egyedül lépést tudjon tartani versenytársaival a jövőben. Egyesülésük révén azonban piaci és földrajzi pozíciójuknak köszönhetően esélyesek lehettek volna a túlélésre. Mielőtt a fúzió meghiúsult, elemzők azt hitték, hogy a Nortel európai, illetve a Simens amerika jelenléte fogja előmozdítani a két cég tárgyalásait.

Piacot végy, ne technológiát! 4Az Alcatel és a Lucent Technologies fúzióját végül az hiúsította meg, hogy míg az Alcatel veszteséges amerikai riválisának felvásárlásaként, addig a Lucent egyenlő felek üzleti vállalkozásaként kezelte az ügyletet. A Lucent ennek ellenére elfogadta volna, hogy csak 42 százalékos részesedést kapjon az új cégben és a többség az Alcatelé legyen.

A piaci szereplők nagy érdeklődéssel figyelték a két cég szándékait. A tervek szerint a nyár folyamán 40 milliárd dollárért az Alcatelé lett volna a Lucent Technologies. Az ár igen méltányos volt, hiszen 20 százalékos prémiumot tartalmazott, ha a Lucent jelenlegi 33,5 milliárdos értékét vesszük alapul. Az Alcatel piaci értéke 39,5 milliárd dollár.

Lesz, aki rajta veszt?

Piacot végy, ne technológiát! 5Elemzők szerint a meghiúsult fúzió után Tchuruk és a Lucentes Henry Schacht talán újabb versenybe kezd az európai és az amerikai piacokért. Az erősödő harc miatt a jövőben veszélyben lesz a kis- és középvállalkozások élete.

Az esélyes versenyzők között ott van a Nortel, a Siemens és az angol Marconi is. Kenneth M. Leon, az ABM Amro New York-i elemzője szerint Amerikában a Redback Networks, a Tellabs, és az Advanced Fibre is nehéz helyzetben lehet a nagy vállalatok piacszerző terveik miatt. Ugyanis mindhárom cégnek jelentős európai és amerikai megrendelései vannak. És ma ez az, ami a fő értéket képviseli.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik